Page 8 - index
P. 8

‫מועד אביב ‪2021‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 7 -‬‬

‫במסגרת עיסוקו בהמשגה פילוסופית של רגשות ביקש ברנארד ויליאמס לעמוד על ההבדל בין רגש האשמה לרגש‬              ‫‪.	13‬‬
     ‫הבושה‪ .‬לשיטתו‪ ,‬כאשר מעשה שעשינו גורם לנו לחוש שתפיסת העצמי שלנו מוכתמת בכתם שהיינו רוצים‬

    ‫למחוק ‪ -‬זוהי אשמה‪ .‬בושה‪ ,‬לעומתה‪" ,‬צובעת" את תפיסת העצמי כולה‪ ,‬ולכן כאשר אנו חשים בושה‪ ,‬איננו‬
                                                ‫רוצים למחוק מעשה מביש אלא להיעלם‪ ,‬למחוק את עצמנו כליל‪.‬‬

                ‫מהו ההבדל המרכזי בין אשמה לבושה על פי ויליאמס?‬                                             ‫	‬

       ‫(‪ 	)1‬האחת מתעוררת כתוצאה ממעשה שעשה האדם‪ ,‬ואילו האחרת נוצרת מעצם היות האדם מי שהוא‬
‫(‪ 	)2‬האחת קשורה לאופן שבו האדם תופס את עצמו‪ ,‬והאחרת ‪ -‬לאופן שבו הוא חושב שאחרים תופסים אותו‬
‫(‪ 	)3‬התגברות על האחת מאפשרת לאדם לחזור למצבו הקודם‪ ,‬ואילו התגברות על האחרת מחייבת את האדם‬

                                                                                             ‫להשתנות כליל‬
        ‫(‪ 	)4‬האחת היא הרגשה רעה של האדם בנוגע לפעולה שעשה‪ ,‬והאחרת ‪ -‬הרגשה רעה בנוגע אליו עצמו‬

‫סטודנט יזהה בנקל מרצה המלמדת אותו אם יראה אותה באולם ההרצאות או במסדרונות האוניברסיטה‪ ,‬אך‬                  ‫‪.	14‬‬
‫ייתכן שיתקשה לזהותה במקום אחר‪ .‬זאת משום שזיהוי המרצה ִמקרב אלפי בני האדם שהסטודנט מכיר את‬

                                          ‫פניהם מתבסס במידה רבה על ההקשר שבו הוא נתקל בה בדרך כלל‪.‬‬

                ‫איזו מן הדוגמאות הבאות מדגימה את אותה התופעה המודגמת בפסקה?‬                                ‫	‬

  ‫(‪ 	)1‬גנן מנוסה מבחין בין מינים רבים של צמחים בקלות ויודע לנקוב בשמותיהם‪ ,‬אך מי שאינו עוסק בגינון‬
                                           ‫לרוב אינו מצליח לזהות יותר מעשרים או שלושים מיני צמחים‬

  ‫(‪ )	2‬פוליטיקאים שהגיעו מתחום התקשורת‪ ,‬ולכן הציבור הכיר אותם עוד לפני הגעתם לפוליטיקה‪ ,‬תופסים‬
                              ‫מקום בתודעה הציבורית מהר יותר מפוליטיקאים שהגיעו מתחומים אחרים‬

‫(‪ 	)3‬כשאדם פוגש ברחוב ַמּכ רה האוחזת בידו של ילד שאינו מוכר לו הוא מזהה את הילד כבנה של ה ַמּ  כרה גם‬
                                                                            ‫אם הילד אינו דומה לאימו כלל‬

‫(‪ )	4‬בני אדם מזהים סמלים של חברות מסחריות המוצגים לפניהם מהר יותר אם נאמר להם שאלו סמלים של‬
                                 ‫חברות מסחריות‪ ,‬ומהר עוד יותר אם נאמר להם באיזה תחום הן פועלות‬

‫ממצאים חדשים מלמדים כי היכולות השכליות של דגים גבוהות לאין ערוך מששיערו בני האדם אי פעם‪ .‬למשל‪,‬‬             ‫‪.	15‬‬
 ‫חוקרים אימנו דגים ממין מסוים להבחין בין פרצופי אנשים ולזהות פרצוף אחד בין ‪ 44‬פרצופים דומים זה לזה‪,‬‬

        ‫וחוקרים אחרים אימנו דגים להבחין בין יצירות מוזיקליות‪ .‬במחקר שלישי נמצא כי דגים ממינים רבים‬
‫מתקשרים עם בני מינם‪ ,‬ואף עם דגים ממינים אחרים‪ ,‬באמצעות קולות מסוגים שונים‪ .‬ממצאים אלו מפתיעים‬

   ‫משום שחלק המוח המאפשר לבעלי חיים אחרים לבצע משימות מורכבות כאלה אינו קיים במוחם של הדגים‪.‬‬

                ‫איזו מן הטענות הבאות משתמעת מן הפסקה?‬                                                      ‫	‬

    ‫(‪ )	1‬בעבר לא ידעו בני האדם כיצד דגים מסוגלים לבצע משימות מורכבות‪ ,‬אך כיום התמונה ברורה יותר‬
   ‫(‪ )	2‬החלק במוח הדג שאחראי לזיהוי פרצופים אינו אותו חלק שעושה זאת במוחם של בעלי חיים אחרים‬
    ‫(‪ 	)3‬אפשר לאמן כל בעל חיים להבחין בין יצירות מוזיקליות‪ ,‬גם אם חלק המוח המאפשר לבצע משימות‬

                                                                                ‫מורכבות אינו קיים במוחו‬
‫(‪ 	)4‬היכולת השכלית הדרושה כדי לתקשר עם בעלי חיים ממינים אחרים גבוהה מזו הדרושה לזיהוי פרצופים‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13