Page 15 - index
P. 15

‫מועד אביב ‪2021‬‬  ‫‪- 14 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

       ‫יש תרופות שבתקופה שנוטלים אותן אסור לצרוך אשכוליות‪ .‬הסיבה לכך היא שבאשכוליות יש רכיבים‬                  ‫‪	.9‬‬
‫המעכבים את פעולתו של אנזים המצוי בדופנות המעי הדק‪ .‬אנזים זה מסייע בפירוק התרופות‪ ,‬ובכך הוא מונע‬
                                                                                                                 ‫	‬
                                                            ‫מהן להצטבר בגוף בכמויות שבהן הן נעשות רעילות‪.‬‬

             ‫על פי הפסקה‪ ,‬מדוע אסור לצרוך אשכוליות בתקופה שבה נוטלים את התרופות הנזכרות בפסקה?‬

                                             ‫(‪ 	)1‬מכיוון שהדבר עלול לפגוע ביעילותן של התרופות‬
                                ‫(‪ )	2‬מכיוון שעיכוב פירוק התרופות עלול לגרום לפגיעה במעי הדק‬
                ‫(‪ 	)3‬מכיוון שבשילוב עם התרופות רכיבים מסוימים של האשכולית נעשים רעילים‬
                 ‫(‪ 	)4‬מכיוון שהדבר עלול להוביל להרעלה בשל ריכוז גבוה מדי של התרופות בגו 	ף‬

‫בספרו "על תנועתם של גרמי השמיים" שיצא לאור בשנת ‪ 1543‬הציג האסטרונום הפולני קופרניקוס את התורה‬                  ‫‪.	10‬‬
‫ההליוצנטרית‪ ,‬ולפיה השמש מצויה במרכז היקום‪ ,‬וכוכבי הלכת‪ ,‬ובהם כדור הארץ‪ ,‬סובבים סביבה‪ .‬בסופו של‬

    ‫דבר החליפה תורה זו את הגישה הגאוצנטרית‪ ,‬ולפיה השמש וכוכבי הלכת סובבים סביב כדור הארץ‪ .‬לדבר‬
‫הייתה משמעות פסיכולוגית עצומה‪ ,‬משום שהדחת כדור הארץ ממרכז היקום ערערה גם את מעמדה של הגישה‬

                                                           ‫האנתרופוצנטרית‪ ,‬ולפיה האדם ניצב במרכז הבריאה‪.‬‬

                        ‫איזו מן הטענות הבאות עולה מן הפסקה?‬                                                    ‫	‬

   ‫(‪ )	1‬רק משהתערערה התפיסה שלפיה בני האדם הם מרכז היקום יכלה תורתו של קופרניקוס להחליף את‬
                                                                                       ‫הגישה הגאוצנטרית‬

‫(‪ 	)2‬הגילוי שכדור הארץ אינו עומד בלב היקום הכשיר את הקרקע להתפתחות התפיסה הרואה דווקא באדם‬
                                                                                         ‫את מרכז הבריאה‬

‫(‪ 	)3‬גילוייו של קופרניקוס הביאו להבנה שהאמונה במרכזיותו של האדם בעולם אינה מחייבת גם אמונה בכך‬
                                                                         ‫שהשמש סובבת סביב כדור הארץ‬

     ‫(‪ 	)4‬אימוץ התורה ההליוצנטרית שפיתח קופרניקוס הוביל לירידה בחשיבות שבני אדם מייחסים לעצמם‬
                                                                                          ‫ולמקומם בעולם	‬

 ‫במאמר נכתב‪" :‬לעובדה שאדם מסוים אוהב אחד מאחיו יותר משהוא אוהב את אחיו האחרים עשויות להיות‬                     ‫‪.	11‬‬
‫השלכות מרחיקות לכת על מרקם היחסים המשפחתי‪ .‬ואולם‪ ,‬אין מובן לשאלה בכמה אחוזים אהבתו של אותו‬

 ‫אדם לאח זה עולה על אהבתו לאחיו האחרים‪ ,‬או מהו ההפרש המדויק בין אהבות אלו‪ .‬אי אפשר לחקור את‬
     ‫המציאות הנפשית באמצעות הגישה הכמותית המדעית‪ ,‬כי תוכני המציאות הנפשית הם בגדר איכויות ולא‬
                                                                    ‫כמויות‪ ,‬ואין איכות ניתנת לפירוק לכמויות‪".‬‬

                        ‫מהו הרעיון המרכזי בפסקה?‬                                                               ‫	‬

                ‫(‪ 	)1‬אין טעם לנסות לחקור את רגש האהבה‪ ,‬וזאת משום שאי אפשר לכמת אותו במדויק‬
                                     ‫(‪ )	2‬במציאות הנפשית המושגים "יותר" ו"פחות" הם חסרי משמעות‬
                                        ‫(‪ 	)3‬אמצעים כמותיים אינם מתאימים לבחינת המציאות הנפשית‬

‫(‪ )	4‬אי אפשר לחקור את המציאות הנפשית בכלים המשמשים לבחינת תכנים אחרים שהם בגדר איכויו 	ת‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20