Page 15 - index
P. 15
מועד אביב 2021 - 14 - חשיבה מילולית -פרק שני
יש תרופות שבתקופה שנוטלים אותן אסור לצרוך אשכוליות .הסיבה לכך היא שבאשכוליות יש רכיבים .9
המעכבים את פעולתו של אנזים המצוי בדופנות המעי הדק .אנזים זה מסייע בפירוק התרופות ,ובכך הוא מונע
מהן להצטבר בגוף בכמויות שבהן הן נעשות רעילות.
על פי הפסקה ,מדוע אסור לצרוך אשכוליות בתקופה שבה נוטלים את התרופות הנזכרות בפסקה?
( )1מכיוון שהדבר עלול לפגוע ביעילותן של התרופות
( ) 2מכיוון שעיכוב פירוק התרופות עלול לגרום לפגיעה במעי הדק
( )3מכיוון שבשילוב עם התרופות רכיבים מסוימים של האשכולית נעשים רעילים
( )4מכיוון שהדבר עלול להוביל להרעלה בשל ריכוז גבוה מדי של התרופות בגו ף
בספרו "על תנועתם של גרמי השמיים" שיצא לאור בשנת 1543הציג האסטרונום הפולני קופרניקוס את התורה . 10
ההליוצנטרית ,ולפיה השמש מצויה במרכז היקום ,וכוכבי הלכת ,ובהם כדור הארץ ,סובבים סביבה .בסופו של
דבר החליפה תורה זו את הגישה הגאוצנטרית ,ולפיה השמש וכוכבי הלכת סובבים סביב כדור הארץ .לדבר
הייתה משמעות פסיכולוגית עצומה ,משום שהדחת כדור הארץ ממרכז היקום ערערה גם את מעמדה של הגישה
האנתרופוצנטרית ,ולפיה האדם ניצב במרכז הבריאה.
איזו מן הטענות הבאות עולה מן הפסקה?
( ) 1רק משהתערערה התפיסה שלפיה בני האדם הם מרכז היקום יכלה תורתו של קופרניקוס להחליף את
הגישה הגאוצנטרית
( )2הגילוי שכדור הארץ אינו עומד בלב היקום הכשיר את הקרקע להתפתחות התפיסה הרואה דווקא באדם
את מרכז הבריאה
( )3גילוייו של קופרניקוס הביאו להבנה שהאמונה במרכזיותו של האדם בעולם אינה מחייבת גם אמונה בכך
שהשמש סובבת סביב כדור הארץ
( )4אימוץ התורה ההליוצנטרית שפיתח קופרניקוס הוביל לירידה בחשיבות שבני אדם מייחסים לעצמם
ולמקומם בעולם
במאמר נכתב" :לעובדה שאדם מסוים אוהב אחד מאחיו יותר משהוא אוהב את אחיו האחרים עשויות להיות . 11
השלכות מרחיקות לכת על מרקם היחסים המשפחתי .ואולם ,אין מובן לשאלה בכמה אחוזים אהבתו של אותו
אדם לאח זה עולה על אהבתו לאחיו האחרים ,או מהו ההפרש המדויק בין אהבות אלו .אי אפשר לחקור את
המציאות הנפשית באמצעות הגישה הכמותית המדעית ,כי תוכני המציאות הנפשית הם בגדר איכויות ולא
כמויות ,ואין איכות ניתנת לפירוק לכמויות".
מהו הרעיון המרכזי בפסקה?
( )1אין טעם לנסות לחקור את רגש האהבה ,וזאת משום שאי אפשר לכמת אותו במדויק
( ) 2במציאות הנפשית המושגים "יותר" ו"פחות" הם חסרי משמעות
( )3אמצעים כמותיים אינם מתאימים לבחינת המציאות הנפשית
( ) 4אי אפשר לחקור את המציאות הנפשית בכלים המשמשים לבחינת תכנים אחרים שהם בגדר איכויו ת
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

