Page 17 - index
P. 17

‫מועד אביב ‪2021‬‬                                ‫‪- 16 -‬‬   ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

‫פעילותם התקינה של תאים מסוימים בגוף‪ .‬אצל בני‬  ‫מרכיבים‬  ‫בתרופה זו יש אלמין‪ ,‬הורמון אשר‬                          ‫‪	.15‬‬

‫האדם תאים אלה מגיבים לתרופה באמצעות הפרשת חומר ה את השפעת האלמין‪ .‬חומר כזה אינו מצוי‬

                                                      ‫בתאי גופם של בעלי חיים‪ ,‬ולכן התרופה ‪.‬‬

                          ‫(‪ 	)1‬גורם להיווצרותם של ‪ /‬החשובים ל‪ / -‬מגביר ‪ /‬מומלצת להם במיוחד‬
                ‫(‪ 	)2‬מעודד את ייצורם של ‪ /‬המשבשים את ‪ /‬מחזק ‪ /‬מותרת לשימוש בבני אדם בלבד‬

                       ‫(‪ 	)3‬בולם את ייצורם של ‪ /‬המזיקים ל‪ / -‬מפיג ‪ /‬אסורה לשימוש בבעלי חיים‬
                                     ‫(‪ 	)4‬עלול לנטרל ‪ /‬החיוניים ל‪ / -‬ממתן ‪ /‬עלולה להזיק להם	‬

‫בהרצאה נאמר‪" :‬מי ששומע טקסט בשפת אימו מעבד אותו באופן אוטומטי; אין הוא מודע כלל לתהליך העיבוד‪.‬‬                 ‫‪.	16‬‬
      ‫האזנה לטקסט בשפה זרה‪ ,‬לעומת זאת‪ ,‬כמוה כהתבוננות בעולם דרך זגוגית‪ :‬מאזין ששליטתו בשפה גרועה‬

‫מתבונן דרך זגוגית מלוכלכת‪ ,‬שקשה לראות בעדה; וגם כאשר הזגוגית נקייה לגמרי‪ ,‬נוכחותה מורגשת בכל זאת‪".‬‬

                ‫למה הכוונה במילים "גם כאשר הזגוגית נקייה לגמרי‪ ,‬נוכחותה מורגשת בכל זאת"?‬                       ‫	‬

                          ‫(‪ 	)1‬כאשר שליטתו של אדם בשפה זרה היא ללא רבב‪ ,‬קל לו להבין טקסטים בשפה זו‬
       ‫(‪ )	2‬גם כאשר טקסט מנוסח באופן בהיר ופשוט‪ ,‬מי ששפת הטקסט איננה שפת אימו יתקשה לעבד אותו‬

                                                                                                      ‫ולהבינו‬
      ‫(‪ 	)3‬כאשר אדם מאזין לטקסט בשפה זרה‪ ,‬הוא מודע לתהליך העיבוד של הטקסט‪ ,‬גם אם שליטתו בשפה‬

                                                                                                      ‫מצוינת‬
‫(‪ )	4‬מאזינים מודעים לעובדה שהם מעבדים את הטקסט שהם שומעים‪ ,‬אפילו כאשר הטקסט הוא בשפת אימם‬

    ‫חוקר כתב‪" :‬יש התוהים מדוע חוקרי הטבע בימינו מוסיפים להתעניין בכתביו של דרווין גם מאה שנים ויותר‬            ‫‪.	17‬‬
‫לאחר מותו‪ .‬בעבר האמנתי שהסיבה לכך היא ההשלכות החשובות של מנגנון האבולוציה שהציע‪ ,‬מנגנון 'הברירה‬

          ‫הטבעית'‪ .‬ואולם‪ ,‬כעת אני סבור שהשלכות אלו‪ ,‬גם אם יש בהן כדי להסביר את השפעתו של דרווין על‬
     ‫תפיסותיו של הציבור הרחב‪ ,‬הן מופשטות מכדי שיוכלו להסביר את הרלוונטיות של דרווין לעולם המדע של‬

                     ‫ימינו‪ ,‬עולם שבו מדענים ממעטים להפליג להכללות המתרחקות מתחום מחקרם הקונקרטי"‪.‬‬

                ‫איזו מהטענות הבאות מסכמת את השינוי בעמדותיו של הכותב?‬                                          ‫	‬

 ‫(‪ 	)1‬בעבר הוא סבר שמקורה של ההתעניינות בכתביו של דרווין הוא במנגנון האבולוציה שהציע‪ ,‬אך כעת הוא‬
                                                          ‫סבור שמקורה בהכללות המופשטות הנגזרות ממנו‬

        ‫(‪ 	)2‬בעבר הוא סבר שהשלכותיו של מנגנון האבולוציה שהציע דרווין חשובות למדע‪ ,‬אך כעת הוא רואה‬
                                                           ‫בהשלכות אלו הכללות המתרחקות מעולם המדע‬

     ‫(‪ )	3‬בעבר הוא סבר שעבודותיו של דרווין מעניינות בעיקר את המדענים‪ ,‬אך כעת הוא סבור שהן מעניינות‬
                                                                                    ‫בעיקר את הציבור הרחב‬

‫(‪ )	4‬בעבר הוא סבר שההשלכות של מנגנון הברירה הטבעית הן הסיבה לרלוונטיות המתמשכת של דרווין למדע‪,‬‬
                                                                     ‫אך כעת הוא סבור שלא הן הסיבה לכך‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22