Page 14 - 0419
P. 14

‫מועד אביב ‪2019‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                        ‫‪ .	5‬הלחיץ ‪ :‬הזיע ‪-‬‬

                        ‫(‪ )1‬הסתנוור ‪ :‬מצמץ‬                                                                       ‫	‬
                          ‫(‪ )2‬הצחיק ‪ :‬צחק‬
                            ‫(‪ )3‬הרגיז ‪ :‬כעס‬
                          ‫(‪ )4‬שעמם ‪ :‬פיהק	‬

                        ‫‪ .	6‬רם ‪ :‬גובה ‪-‬‬

                        ‫(‪ )1‬מעניין ‪ :‬עניין‬                                                                       ‫	‬
                         ‫(‪ )2‬יכול ‪ :‬יכולת‬
                         ‫(‪ )3‬טעים ‪ :‬טעם‬
                        ‫(‪ )4‬ממושך ‪ֶ :‬משך	‬

                        ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

‫בראשית העת החדשה נפוצה במערב תפיסה המדמה את גוף האדם למכונה‪ .‬תפיסה זו של הגוף השפיעה גם על‬                       ‫‪.	7‬‬
‫התפתחות הרפואה‪ .‬כפי שאיננו נוטים להתערב בפעולתה של מכונה כל זמן שהיא עובדת היטב‪ ,‬כך לא התעניינו‬
‫רופאים וחוקרים בגוף הבריא‪ ,‬ובחנו את גוף האדם בעיקר במקרים שבהם משהו לא עבד כשורה או "התקלקל"‪.‬‬                      ‫	‬

                                                                     ‫כך התפתחה הרפואה דווקא מן הגוף החולה‪.‬‬

                                                         ‫על פי הפסקה‪ ,‬מדוע התפתחה הרפואה מן הגוף החולה?‬

‫(‪ )1‬מפני שרופאים וחוקרים למדו על הגוף הבריא מתוך התבוננות במכונות‪ ,‬ורק מחלות חייבו אותם לבחון את‬                 ‫	‬
                                                                                              ‫גוף האדם עצמו‬

     ‫(‪ )2‬מפני שהרופאים הניחו שכפי שמכונות נוטות להתקלקל‪ ,‬כך גם גוף האדם אינו יכול להיות בריא תמיד‬
                                     ‫(‪ )3‬מפני שדימוי גוף האדם למכונה היה שגוי‪ ,‬וגרם ל"תקלות" רבות בריפוי‬

                ‫(‪ 	)4‬מפני שהידע הרפואי נרכש מתוך בחינה של מחלות שונות‪ ,‬ולא מתוך התבוננות באדם בריא‬

                     ‫מחקר שבדק כיצד הגופן (פונט) שבו מודפס הטקסט משפיע על הקורא העלה שני ממצאים‪:‬‬                 ‫‪.	8‬‬
  ‫	‪ -‬מי שקראו טקסטים הכתובים בגופן קשה לקריאה זכרו אותם טוב יותר ממי שקראו טקסטים דומים להם	‬
                                                                                                                   ‫	‬
                                                                                   ‫	 הכתובים בגופן קל לקריאה‪.‬‬      ‫	‬
    ‫‪ 	-‬מי שקראו הוראות הכתובות בגופן קל לקריאה היו נכונים לפעול לפי הכתוב בהן יותר ממי שקראו את 		‬
                                                                                                                   ‫	‬
                                                                             ‫	 אותן הוראות בגופן קשה לקריאה‪.‬‬

‫בעקבות הממצאים ניסחו החוקרים כמה המלצות‪ .‬איזו מהאפשרויות הבאות היא המתאימה פחות להיות אחת‬
                                                                                                   ‫מהמלצות אלו?‬

‫(‪ )1‬שלטים בתחבורה ציבורית‪ ,‬כגון “אין להניח רגליים על המושב שממול"‪ ,‬מומלץ להדפיס בגופן קל לקריאה‬                  ‫	‬
             ‫(‪ )2‬ככל שזיכרונו של אדם טוב פחות‪ ,‬כך חשוב יותר שיקפיד לקרוא טקסטים בגופן קל לקריאה‬
                              ‫(‪ )3‬יש לבחור את הגופן שבו משתמשים בהתאם למטרה שהטקסט מיועד להשיג‬
                                    ‫(‪ )	4‬כדאי לשחקנים שרוצים לשנן טקסט לקרוא אותו בגופן קשה לקריאה‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19