Page 14 - 0419
P. 14
מועד אביב 2019 - 13 - חשיבה מילולית -פרק שני
. 5הלחיץ :הזיע -
( )1הסתנוור :מצמץ
( )2הצחיק :צחק
( )3הרגיז :כעס
( )4שעמם :פיהק
. 6רם :גובה -
( )1מעניין :עניין
( )2יכול :יכולת
( )3טעים :טעם
( )4ממושך ֶ :משך
שאלות הבנה והסקה (שאלות )17-7
בראשית העת החדשה נפוצה במערב תפיסה המדמה את גוף האדם למכונה .תפיסה זו של הגוף השפיעה גם על . 7
התפתחות הרפואה .כפי שאיננו נוטים להתערב בפעולתה של מכונה כל זמן שהיא עובדת היטב ,כך לא התעניינו
רופאים וחוקרים בגוף הבריא ,ובחנו את גוף האדם בעיקר במקרים שבהם משהו לא עבד כשורה או "התקלקל".
כך התפתחה הרפואה דווקא מן הגוף החולה.
על פי הפסקה ,מדוע התפתחה הרפואה מן הגוף החולה?
( )1מפני שרופאים וחוקרים למדו על הגוף הבריא מתוך התבוננות במכונות ,ורק מחלות חייבו אותם לבחון את
גוף האדם עצמו
( )2מפני שהרופאים הניחו שכפי שמכונות נוטות להתקלקל ,כך גם גוף האדם אינו יכול להיות בריא תמיד
( )3מפני שדימוי גוף האדם למכונה היה שגוי ,וגרם ל"תקלות" רבות בריפוי
( )4מפני שהידע הרפואי נרכש מתוך בחינה של מחלות שונות ,ולא מתוך התבוננות באדם בריא
מחקר שבדק כיצד הגופן (פונט) שבו מודפס הטקסט משפיע על הקורא העלה שני ממצאים: . 8
-מי שקראו טקסטים הכתובים בגופן קשה לקריאה זכרו אותם טוב יותר ממי שקראו טקסטים דומים להם
הכתובים בגופן קל לקריאה.
-מי שקראו הוראות הכתובות בגופן קל לקריאה היו נכונים לפעול לפי הכתוב בהן יותר ממי שקראו את
אותן הוראות בגופן קשה לקריאה.
בעקבות הממצאים ניסחו החוקרים כמה המלצות .איזו מהאפשרויות הבאות היא המתאימה פחות להיות אחת
מהמלצות אלו?
( )1שלטים בתחבורה ציבורית ,כגון “אין להניח רגליים על המושב שממול" ,מומלץ להדפיס בגופן קל לקריאה
( )2ככל שזיכרונו של אדם טוב פחות ,כך חשוב יותר שיקפיד לקרוא טקסטים בגופן קל לקריאה
( )3יש לבחור את הגופן שבו משתמשים בהתאם למטרה שהטקסט מיועד להשיג
( ) 4כדאי לשחקנים שרוצים לשנן טקסט לקרוא אותו בגופן קשה לקריאה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.