Page 18 - 0419
P. 18

‫מועד אביב ‪2019‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                     ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                        ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫נהוג לומר שתמונה אחת שווה אלף מילים‪ ,‬אך בעולם המשפט דווקא המילים הן ששלטו מאות שנים‪ .‬רטוריקה‪,‬‬           ‫(‪	)1‬‬
‫אמנות השימוש במילים‪ ,‬נחשבה מאז ומעולם סימן ההיכר של עורכי הדין‪ ,‬ומשפט נתפס כצחצוח חרבות מילולי‪.‬‬         ‫(‪	)5‬‬

   ‫אפשר אפוא להבין את הנימה המשועשעת שבה דיווח כתב עת אמריקאי בשנת ‪ 1852‬על מנהג חדש ומוזר של‬
   ‫עורכי הדין בצרפת ‪ -‬להשתמש ב ָדגֵרֹו ִטיּפים‪ ,‬גרסה מוקדמת של תצלומים‪ ,‬כדי לשכנע את השופטים ואת חבר‬

       ‫המושבעים‪ .‬אך רעיונות טובים מתפשטים מהר‪ ,‬ושנים מעטות לאחר מכן החלו גם עורכי דין אמריקאים‬
  ‫להשתמש בדגרוטיפים‪ .‬עם התפתחות טכנולוגיית הצילום התרחב השימוש המשפטי בתצלומים עוד יותר‪ ,‬אך‬

                                    ‫בתי המשפט בארצות הברית התקשו להכריע בשאלה כיצד להתייחס אליהם‪.‬‬

     ‫לפי דיני הראיות שהיו נהוגים בארצות הברית באותם ימים‪ ,‬המקור הוא הראיה הטובה ביותר‪ .‬עורכי הדין‬          ‫	‬
‫נדרשו להציג מסמך מקורי ‪ -‬חוזה‪ ,‬שטר מכר או צוואה‪ ,‬למשל ‪ -‬והוא נחשב אמין‪ .‬רק אם היה בידם נימוק טוב‬        ‫(‪)	10‬‬
‫להיעדרו של המקור‪ ,‬התיר להם בית המשפט להציג העתק‪ ,‬וגם אז הייתה אמינותו מוטלת בספק‪ ,‬מאחר שבימים‬
 ‫ההם נעשה ההעתק כמעט תמיד בכתב יד‪ .‬עדות ראייה נחשבה גם היא ר ָאיה מקורית‪ .‬עדויותיהם של מי שראו‬
‫את הפשע מתבצע או את חבלותיו של הפצוע נחשבו אמינות‪ ,‬ואילו עדויות שמועה ‪ -‬של מי ששמעו דיווח מפי עד‬

     ‫ראייה ‪ -‬לא היו קבילות כלל‪ .‬תצלומים מטבעם הם העתקים‪ ,‬אבל העתקים מסוג שלא היה לו תקדים‪ :‬הם‬
           ‫מדויקים יותר מכל העתק אחר‪ ,‬וייתכן שאף יותר מעדות ראייה‪ ,‬שעלולה להיות מוטעית או משוחדת‪.‬‬

‫שתי גישות התגבשו בבתי המשפט בארצות הברית‪ .‬לפי גישה אחת‪ ,‬התצלום צריך לקבל מעמד של ראיה מסוג‬              ‫(‪	)15‬‬
   ‫מועדף‪ :‬התצלום הוא אובייקטיבי‪ ,‬מעין שכפול מכני של המציאות‪ .‬כפי שאמר אחד מתומכי גישה זו‪" :‬איננו‬        ‫(‪)	20‬‬

 ‫יכולים לחשוב על עדה חסרת פניות יותר מהשמש‪ ,‬שאורה הוא שהטביע את בן דמותו של הפצע על התצלום"‪.‬‬
‫לפי הגישה האחרת‪ ,‬התצלום אינו שכפול ישיר של המציאות אלא ייצוג מלאכותי ומורכב שלה‪ .‬בתהליך יצירת‬

 ‫התצלום‪ ,‬במיוחד באותה תקופה‪ ,‬נפלו לא פעם עיוותים בלתי נמנעים‪ ,‬ולא זו בלבד‪ ,‬אלא שהתצלום רק נראה‬
 ‫אובייקטיבי‪ ,‬ולמעשה הוא נתון להשפעה מרחיקת לכת של הצלם‪ .‬הצלם יכול להדגיש או להעלים רכיבים של‬

      ‫המציאות שהוא מתעד באמצעות בחירת גורמים כמו התאורה‪ ,‬זווית הצילום וכדומה‪ .‬בתשובה לאמירה‬
   ‫המצוטטת לעיל אמר אחד מתומכי גישה זו‪" :‬גם אם השמש אינה משקרת‪ ,‬השקרן יכול לשקר באמצעותה‪".‬‬

     ‫בשנת ‪ 1881‬קבע בית המשפט בארצות הברית שתצלומים אינם סוג נפרד של ראיות‪ ,‬ואינם שונים במהותם‬              ‫	‬
       ‫מהעתקים‪ .‬ייצוג חזותי נמצא קביל לשימוש בבית המשפט רק אם עד ראייה העיד שהוא מדויק‪ .‬כלומר‪,‬‬          ‫(‪)	25‬‬

‫התצלום הוכשר‪ ,‬אך רק כדי לסייע לעד ראייה להסביר את עדותו‪ .‬נדרשו עוד כמה עשרות שנים עד שהשתנתה‬
    ‫עמדתו של בית המשפט‪ .‬בסוף שנות העשרים של המאה העשרים כבר היה מקובל על הכול שכדי לבסס את‬

‫אמינותו של תצלום אין עוד צורך בעד ראייה שיאשר את תוכנו‪ ,‬אלא די להוכיח בעזרת עד מוסמך כי הוא נוצר‬
‫בתהליך מהימן‪ .‬כך חדלו התצלומים להיות סתם כלי בידי עדים למסירת הידע שברשותם לבית המשפט‪ ,‬והפכו‬

                                                ‫לראיות בלתי‪-‬תלויות היכולות לשמש עדות ישירה למתועד בהם‪.‬‬

                        ‫השאלות‬

                ‫‪ .	18‬לאיזה רעיון מתייחס המשפט "רעיונות טובים מתפשטים מהר" (שורה ‪?)5‬‬

                                    ‫(‪ )1‬תיעוד המציאות בעזרת דגרוטיפים‬                                          ‫	‬
                                     ‫(‪ )2‬שימוש בדגרוטיפים בבתי המשפט‬
                  ‫(‪ )3‬אימוץ שיטות משפטיות המקובלות במדינות אחרות‬
                ‫(‪ )4‬מעבר מדגרוטיפים לטכנולוגיות צילום מתקדמות יותר‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23