Page 10 - index
P. 10

‫מועד אביב ‪2018‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                             ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

     ‫חוויית הפחד היא חוויה רגשית רבת עוצמה‪ ,‬ולרוב בלתי נעימה‪ .‬מהי הסיבה לקיומה? התשובה לשאלה זו‬                  ‫(‪	)1‬‬
 ‫טמונה קרוב לוודאי בעובדה שהפחד ממלא תפקיד ביולוגי מכריע‪ .‬כאשר נקרה בדרכנו איום‪ ,‬הפחד מארגן את‬                   ‫(‪	)5‬‬
‫המשאבים העומדים לרשותנו כדי להתגונן מפניו‪ .‬לרוב מיני החיות‪ ,‬האיום הכבד והשכיח ביותר הוא ליפול טרף‬
  ‫לבעלי חיים אחרים‪ .‬אין זה מפתיע אפוא שהפחד עומד בבסיסן של מערכות יעילות מאוד שהתפתחו אצל רוב‬

     ‫בעלי החיים כדי שיוכלו להתגונן מפני טורפים‪ .‬אזורים מסוימים במוח האנושי‪ ,‬כמו במוחם של בעלי חיים‬
‫רבים‪ ,‬מופקדים אך ורק על הפחד‪ ,‬עובדה המצביעה על חשיבותו הרבה‪ .‬כדי לעמוד טוב יותר על טיבו של הפחד‪,‬‬

                        ‫יש לברר שתי שאלות נוספות‪ :‬מה מעורר אותו‪ ,‬וכיצד אנו מתנהגים כאשר אנו נתונים בו‪.‬‬

   ‫תנאי ראשון להישרדותו של מין כלשהו הוא יכולתם של הפרטים הנמנים ִעמו לזהות במהירות סכנת חיים כדי‬                   ‫	‬
‫לנקוט פעולת התגוננות זריזה ויעילה‪ .‬רכישתה של יכולת זו באמצעות ניסוי וטעייה אינה אפשרית‪ ,‬שהרי במקרה‬               ‫(‪	)10‬‬

     ‫זה טעות מובילה על פי רוב למוות‪ .‬ואכן‪ ,‬לבעלי חיים רבים יש יכולת מולדת לזהות את טורפיהם הטבעיים‪.‬‬              ‫(‪	)15‬‬
‫במחקר שנערך בארצות הברית נלכדו עכברים משתי אוכלוסיות שונות‪ ,‬החיות משני עבריו של רכס הרי הקסקייד‬
 ‫שבמדינת וושינגטון‪ .‬הטורפים הטבעיים של העכברים החיים ממזרח לרכס הם הנחשים‪ ,‬ואילו טורפיהם הטבעיים‬                 ‫(‪)	20‬‬

   ‫של העכברים החיים ממערב לו הם הסמורים‪ .‬צאצאיהם של עכברים מכל אחת מהאוכלוסיות גודלו במעבדה‬
  ‫בלי שנתקלו בטורף מימיהם‪ .‬החוקרים בחנו את תגובותיהם של הצאצאים כלפי מגוון של בעלי חיים שהוכנסו‬
   ‫לסביבת מחייתם‪ ,‬ומצאו כי הם הפגינו פחד רק מפני הטורפים האופייניים לבית הגידול של אוכלוסיות המוצא‬

       ‫שלהם‪ .‬ניסויים כאלה אינם אפשריים כמובן בבני אדם‪ ,‬אולם העובדה שפחדים הרווחים בקרב בני האדם‬
     ‫ממוקדים דווקא באובייקטים מסוימים‪ ,‬כגון עכבישים או נחשים‪ ,‬ולא באחרים‪ ,‬מרמזת כי גם לנו יש נטייה‬
  ‫מולדת דומה‪ .‬אין הכוונה לומר שפחד מפני אובייקטים כלשהם לעולם אינו נלמד‪ :‬אדרבה‪ ,‬משום שהפחד חשוב‬
   ‫ביותר להישרדות‪ ,‬למידה שכזו עשויה להיות מהירה ביותר‪ ,‬ולעיתים קרובות היא אף מתרחשת בעקבות חוויה‬
  ‫שלילית אחת ויחידה‪ .‬עם זאת‪ ,‬היא נוגעת כמעט תמיד לאובייקטים הדומים לאלה שאנו פוחדים מהם מלידה‪.‬‬

                                                                   ‫קשה מאוד‪ ,‬למשל‪ ,‬ללמד קופים לפחד מפרחים‪.‬‬

    ‫במידה מסוימת‪ ,‬אופני ההתנהגות ההגנתית המופעלים בתגובה מיידית למצב המפחיד אף הם מולדים‪ .‬כך‪,‬‬                       ‫	‬
 ‫למשל‪ ,‬חולדה קופאת במקומה כבר במפגש הראשון שלה עם חתול‪ .‬בתגובה זו יש היגיון רב‪ ,‬מאחר שחתולים‬
   ‫נמשכים לעצמים נעים‪ .‬ואולם‪ ,‬חולדה תגיב באותו אופן גם כאשר יתעורר בה פחד עקב שוק חשמלי מכאיב‪,‬‬                       ‫	‬
‫ובתגובה זו אין כל היגיון‪ .‬יתר על כן‪ ,‬חולדות מתקשות ללמוד דרכי תגובה אחרות למצבים מפחידים‪ .‬לדוגמה‪,‬‬                ‫(‪	)25‬‬

    ‫הן יתקשו ללמוד להקיש על לחצן על מנת להפסיק שוק חשמלי‪ ,‬וזאת אף שהן לומדות בקלות יחסית לבצע‬
                                                                                     ‫פעולה כזו כדי לזכות במזון‪.‬‬

                                                              ‫השאלות‬
                ‫‪" 	.18‬שתי שאלות נוספות" (שורה ‪ ,)7‬כלומר נוספות על השאלה ‪-‬‬

                               ‫(‪ )1‬כיצד להקל על הסובלים מפחד‬                                                           ‫	‬
                                    ‫(‪ )2‬מדוע קיימת תופעת הפחד‬                                                          ‫	‬
                                                                                                                       ‫	‬
                ‫(‪ )3‬כיצד אנו לומדים לפחד מדבר שאינו מוכר לנו‬                                                           ‫	‬
                      ‫(‪ )4‬כיצד בעלי חיים מתגוננים מפני טורפים‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15