Page 10 - index
P. 10
מועד אביב 2018 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
חוויית הפחד היא חוויה רגשית רבת עוצמה ,ולרוב בלתי נעימה .מהי הסיבה לקיומה? התשובה לשאלה זו ( )1
טמונה קרוב לוודאי בעובדה שהפחד ממלא תפקיד ביולוגי מכריע .כאשר נקרה בדרכנו איום ,הפחד מארגן את ( )5
המשאבים העומדים לרשותנו כדי להתגונן מפניו .לרוב מיני החיות ,האיום הכבד והשכיח ביותר הוא ליפול טרף
לבעלי חיים אחרים .אין זה מפתיע אפוא שהפחד עומד בבסיסן של מערכות יעילות מאוד שהתפתחו אצל רוב
בעלי החיים כדי שיוכלו להתגונן מפני טורפים .אזורים מסוימים במוח האנושי ,כמו במוחם של בעלי חיים
רבים ,מופקדים אך ורק על הפחד ,עובדה המצביעה על חשיבותו הרבה .כדי לעמוד טוב יותר על טיבו של הפחד,
יש לברר שתי שאלות נוספות :מה מעורר אותו ,וכיצד אנו מתנהגים כאשר אנו נתונים בו.
תנאי ראשון להישרדותו של מין כלשהו הוא יכולתם של הפרטים הנמנים ִעמו לזהות במהירות סכנת חיים כדי
לנקוט פעולת התגוננות זריזה ויעילה .רכישתה של יכולת זו באמצעות ניסוי וטעייה אינה אפשרית ,שהרי במקרה ( )10
זה טעות מובילה על פי רוב למוות .ואכן ,לבעלי חיים רבים יש יכולת מולדת לזהות את טורפיהם הטבעיים. ( )15
במחקר שנערך בארצות הברית נלכדו עכברים משתי אוכלוסיות שונות ,החיות משני עבריו של רכס הרי הקסקייד
שבמדינת וושינגטון .הטורפים הטבעיים של העכברים החיים ממזרח לרכס הם הנחשים ,ואילו טורפיהם הטבעיים () 20
של העכברים החיים ממערב לו הם הסמורים .צאצאיהם של עכברים מכל אחת מהאוכלוסיות גודלו במעבדה
בלי שנתקלו בטורף מימיהם .החוקרים בחנו את תגובותיהם של הצאצאים כלפי מגוון של בעלי חיים שהוכנסו
לסביבת מחייתם ,ומצאו כי הם הפגינו פחד רק מפני הטורפים האופייניים לבית הגידול של אוכלוסיות המוצא
שלהם .ניסויים כאלה אינם אפשריים כמובן בבני אדם ,אולם העובדה שפחדים הרווחים בקרב בני האדם
ממוקדים דווקא באובייקטים מסוימים ,כגון עכבישים או נחשים ,ולא באחרים ,מרמזת כי גם לנו יש נטייה
מולדת דומה .אין הכוונה לומר שפחד מפני אובייקטים כלשהם לעולם אינו נלמד :אדרבה ,משום שהפחד חשוב
ביותר להישרדות ,למידה שכזו עשויה להיות מהירה ביותר ,ולעיתים קרובות היא אף מתרחשת בעקבות חוויה
שלילית אחת ויחידה .עם זאת ,היא נוגעת כמעט תמיד לאובייקטים הדומים לאלה שאנו פוחדים מהם מלידה.
קשה מאוד ,למשל ,ללמד קופים לפחד מפרחים.
במידה מסוימת ,אופני ההתנהגות ההגנתית המופעלים בתגובה מיידית למצב המפחיד אף הם מולדים .כך,
למשל ,חולדה קופאת במקומה כבר במפגש הראשון שלה עם חתול .בתגובה זו יש היגיון רב ,מאחר שחתולים
נמשכים לעצמים נעים .ואולם ,חולדה תגיב באותו אופן גם כאשר יתעורר בה פחד עקב שוק חשמלי מכאיב,
ובתגובה זו אין כל היגיון .יתר על כן ,חולדות מתקשות ללמוד דרכי תגובה אחרות למצבים מפחידים .לדוגמה, ( )25
הן יתקשו ללמוד להקיש על לחצן על מנת להפסיק שוק חשמלי ,וזאת אף שהן לומדות בקלות יחסית לבצע
פעולה כזו כדי לזכות במזון.
השאלות
" .18שתי שאלות נוספות" (שורה ,)7כלומר נוספות על השאלה -
( )1כיצד להקל על הסובלים מפחד
( )2מדוע קיימת תופעת הפחד
( )3כיצד אנו לומדים לפחד מדבר שאינו מוכר לנו
( )4כיצד בעלי חיים מתגוננים מפני טורפים
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.