Page 18 - 0416
P. 18

‫מועד אפריל ‪2016‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                                      ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                         ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

 ‫אנו נוהגים לדרוש מאנשים בסביבתנו לומר את האמת‪ .‬ואולם‪ ,‬דרישה זו אינה תמיד ברורה כפי שהיא נדמית‪.‬‬                      ‫(‪	)1‬‬
    ‫הדבר מתבטא למשל בכך שלעתים קרובות יש יותר מדרך אחת לומר את האמת‪ .‬אם שני אנשים יתארו עיר‬                          ‫(‪	)5‬‬
       ‫מסוימת‪ ,‬שני התיאורים עשויים להיות נכונים עובדתית אך שונים לגמרי זה מזה ‪ -‬אחד יתאר את הסגנון‬

‫האדריכלי המאפיין אותה‪ ,‬והשני יתאר את אוכלוסייתה‪ .‬כמובן‪ ,‬העובדה שיש יותר מדרך אחת לומר את האמת‬
     ‫אין פירושה שכל תיאור יהיה א ִמתי‪ :‬מי שיגיד על העיר שהיא עשויה גלידה מן הסתם לא יאמר את האמת‪.‬‬

 ‫פעמים רבות גם אין זה ברור כלל מה דרוש כדי לקבוע שמישהו אמר אמת‪ .‬יש הסבורים שכל הדרוש הוא שלא‬                            ‫	‬
   ‫יהיו בדבריו פרטים לא נכונים‪ .‬ואולם‪ ,‬נראה שדרישה זו אינה מספיקה כדי שאמירה תיחשב בעינינו לאמירת‬                    ‫(‪	)10‬‬

‫אמת‪ .‬דוגמה לכך היא מה שמכונה "האמת של מתווך הדירות"‪ .‬יש מתווכי דירות שמקפידים לתאר בית העומד‬
 ‫למכירה או להשכרה באמצעות עובדות נכונות בלבד‪ ,‬אך להשמיט עובדות אחרות‪ ,‬חשובות לא פחות‪ .‬עורכי דין‬
‫רבים מורים ללקוחותיהם לנהוג באופן דומה‪ :‬לומר רק אמת‪ ,‬אבל להשמיט פרטים שעשויים לפגוע בהם‪ .‬הגישה‬
  ‫הזאת ‪ -‬שלפיה כדי שאדם ייחשב דובר אמת די שיימנע מלומר טענות שהוא יודע שהן לא נכונות ‪ -‬היא ביטוי‬
‫לחשיבה משפטנית‪ .‬בחשיבה כזו‪ ,‬השאלה היחידה שאדם צריך לשאול את עצמו כשהוא מחליט כיצד לפעול היא‬

       ‫אם מותר לעשות את מה שברצונו לעשות ‪ -‬להבדיל מחשיבה מוסרית‪ ,‬שבה עליו לשאול מה ראוי לעשות‪.‬‬

 ‫דוגמה לגישה המשקפת חשיבה מוסרית ביחס לאמירת אמת היא הגישה שלפיה כדי לקבוע שדבריו של אדם הם‬                              ‫	‬
 ‫אמת‪ ,‬אין די שכל הפרטים בהם יהיו נכונים ‪ -‬עליהם להתאפיין גם בדיוק ובכנות‪ .‬לפי גישה זו‪ ,‬דבריו של אדם‬                  ‫(‪	)15‬‬
‫נחשבים מדויקים רק אם הם כוללים את כל הפרטים הרלוונטיים‪ .‬לפיכך‪ ,‬מתווכת דירות האומרת ללקוח שדירה‬
 ‫מסוימת היא גדולה ומוארת אולי מציינת עובדות נכונות‪ ,‬אבל אם היא משמיטה‪ ,‬ולו בהיסח הדעת‪ ,‬את העובדה‬                     ‫(‪	)20‬‬

    ‫שהרחוב שהיא נמצאת בו רועש במיוחד‪ ,‬לא יהיה אפשר לומר שהתיאור שלה מדויק‪ .‬כמובן‪ ,‬יש פרטים רבים‬
 ‫שהיעדרם לא יפגע בדיוק של התיאור ‪ -‬למשל‪ ,‬העובדה שצבע האמבטיה בדירה לבן‪ .‬הדרישה ל ֵכנות בהקשר זה‬

     ‫פירושה שעל הדובר להאמין שמאופן הצגתו את הדברים תובן האמת‪ .‬לפיכך‪ ,‬אם המתווכת אומרת שהדירה‬
         ‫נמצאת במרחק ‪ 300‬מטרים מהסופרמרקט הקרוב‪ ,‬ויודעת שזה המרחק בקו אווירי‪ ,‬ולמעשה צריך ללכת‬

    ‫קילומטר כדי להגיע לסופרמרקט ‪ -‬אי אפשר לומר שאמירתה כנה‪ ,‬שכן היא מיועדת ליצור רושם מוטעה אצל‬
                                                                                                            ‫המאזין‪.‬‬

     ‫אך גם אם נצליח להגדיר מה נחשב לאמירת אמת‪ ,‬עדיין תיוותר השאלה אם יש לומר תמיד רק אמת‪ .‬רבים‬                          ‫	‬
‫טוענים שלעתים ראוי לשקר כדי להימנע מפגיעה ברגשות הזולת‪ .‬ייתכן גם שאם פונים אלינו בשאלה שמפרה את‬                      ‫(‪)	25‬‬

  ‫פרטיותנו‪ ,‬אין טעם לפגם בשקר שנועד להגן עליה‪ .‬הסוציולוג סטיב פּולֶר טוען שאפילו הרצון לקדם את האמת‬                  ‫(‪	)30‬‬
     ‫יכול להצדיק חריגה ממנה‪ .‬לדבריו‪ ,‬בדיון אינטלקטואלי‪ ,‬שמטרתו בירור האמת בסוגיה כלשהי‪ ,‬לעתים ראוי‬
     ‫לומר דברים שאינך מאמין בהם‪ :‬למשל‪ ,‬יש תועלת בהצגת עמדה המנוגדת לעמדתו של בן שיחך גם אם אתה‬

   ‫מסכים ִאתה‪ ,‬משום שהדבר יכול להביא אותו למצוא לה נימוקים משכנעים יותר‪ ,‬או לגרום לשניכם להשתכנע‬
                                                                                                     ‫שאתם טועים‪.‬‬

                         ‫השאלות‬

‫עידן ואמיר סיפרו ליעל על הטיול שחזרו ממנו‪ .‬אמיר אמר‪" :‬טיפסנו על שלושה הרים וחצינו שני נחלים"‪ ,‬ועידן‬                  ‫‪.	18‬‬
                                     ‫אמר‪" :‬שלוש פעמים אכלנו אורז לארוחת הצהריים‪ ,‬ופעמיים בישלנו מרק"‪.‬‬
                                                                                                                             ‫	‬
                    ‫לאיזו מהאפשרויות הבאות‪ ,‬המופיעות בפסקה הראשונה‪ ,‬מקביל הטיול שמוזכר בדוגמה זו?‬
                                                                                                                         ‫	‬
                                                                                ‫(‪ )1‬לעיר המסוימת (שורות ‪)3-2‬‬
                                                                              ‫(‪ )2‬לסגנון האדריכלי (שורות ‪)4-3‬‬            ‫	‬

                                                                                      ‫(‪ )3‬לאוכלוסייה (שורה ‪)4‬‬
                                                                                           ‫(‪ )	4‬לגלידה (שורה ‪	)5‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23