Page 8 - 0217
P. 8

‫מועד פברואר ‪2017‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 7 -‬‬

‫במסכת "אבות" אמרו חז"ל "איזהו חכם ‪ -‬הלומד מכל אדם"‪ ,‬אך לאחר מכן‪ ,‬בתשובה לשאלה שהציג אלכסנדר‬                       ‫‪.	12‬‬
‫הגדול‪ ,‬ענו חז״ל כי חכם הוא "הרואה את הנולד"‪ .‬לדעת ההוגה עמנואל לוינס‪ ,‬מכיוון שאלכסנדר היה תלמידו‬
‫של הפילוסוף אריסטו‪ ,‬שלשיטתו רק מתי מעט הם מלומדים שאפשר וראוי ללמוד מהם‪ ,‬סברו חז"ל שאלכסנדר‬
‫לא יוכל לקבל את תשובתם הראשונה‪ ,‬והחליפוה באחרת‪ ,‬שאמנם גם היא אינה זהה לתפיסתו‪ ,‬אך אינה עומדת‬

                                                                                                      ‫בסתירה לה‪.‬‬

‫לפי המשתמע מן הפסקה‪ ,‬איזו מן הטענות הבאות משקפת את עמדתו של לוינס בנוגע לחז"ל?‬                                          ‫	‬

     ‫(‪ )1‬הם האמינו כי גם אם אדם מחזיק בעמדה כלשהי ומאמין בה בלב שלם‪ ,‬עליו להחליפה אם הוא נתקל‬
                                                                ‫באדם המחזיק בעמדה שונה‪ ,‬נכונה לא פחות‬

  ‫(‪ )2‬הם סברו כי מכיוון שמי שדוגל בפילוסופיה של אריסטו מאמין שלא ראוי ללמוד מכל אדם‪ ,‬אין זה משנה‬
                                                                              ‫איזו תשובה משיבים לשאלותיו‬

  ‫(‪ )3‬הם האמינו כי אין טעם לתת לאדם תשובה שלא יוכל לקבל אותה‪ ,‬אך אין פירוש הדבר שצריך להשיב לו‬
                                                                          ‫תשובה המשקפת בדיוק את עמדתו‬

‫(‪ )4‬הם יישמו הלכה למעשה את אמונתם שחכם הוא "הלומד מכל אדם" בכך שאימצו את עמדתו של אלכסנדר‬
                                                                                 ‫הגדול בסוגיה "איזהו חכם"‬

                                                                                                ‫שאלות ‪ 14-13‬נוגעות לקטע הבא‪:‬‬

                                                              ‫חוקר בדק את ההשפעה של שיטות תגמול שונות על תפוקת עובדים‪.‬‬
                             ‫לשם כך הוא חילק את העובדים במפעל לייצור רהיטים לשלוש קבוצות שעבדו כל אחת באולם אחר‪:‬‬

                                                                 ‫קבוצת “כסף“ ‪ -‬עובדים שקיבלו תגמול כספי על כל רהיט שייצרו‪.‬‬
                                                                     ‫קבוצת “שבח“ ‪ -‬עובדים שקיבלו שבחים על כל רהיט שייצרו‪.‬‬

                                                                 ‫קבוצת “ללא תגמול“ ‪ -‬עובדים שלא קיבלו כל תגמול על עבודתם‪.‬‬
                                                     ‫חוץ מהתגמול הכספי שניתן לקבוצת “כסף“‪ ,‬שכרם של כל העובדים היה זהה‪.‬‬
                ‫החוקר מצא כי התפוקה היומית הממוצעת לעובד בקבוצת “כסף“ הייתה ‪ 8‬רהיטים‪ ,‬בקבוצת “שבח“ ‪ 7 -‬רהיטים‬

                                                                                               ‫ובקבוצת “ללא תגמול“ ‪ 6 -‬רהיטים‪.‬‬
                                                                                        ‫מממצאים אלו הסיק החוקר שתי מסקנות‪:‬‬
                                                                         ‫א‪ .‬כל מתן תגמול מביא לידי הגדלת תפוקתם של עובדים‪.‬‬
                                                           ‫ב‪ .‬מתן תגמול כספי מביא לידי תפוקה גדולה יותר ממתן תגמול מילולי‪.‬‬

                                             ‫בכל שאלה מופיע מידע שבנוגע אליו עליכם לבחור באחת מארבע האפשרויות הבאות‪:‬‬

                                                             ‫(‪ )1‬המידע יכול לחזק את מסקנה א ולהחליש את מסקנה ב‬
                                                             ‫(‪ )2‬המידע יכול להחליש את מסקנה א ולחזק את מסקנה ב‬

                                                                                 ‫(‪ )3‬המידע יכול לחזק את שתי המסקנות‬
                                                                              ‫(‪ )4‬המידע יכול להחליש את שתי המסקנות‬

                                                      ‫שימו לב‪ :‬בהשיבכם על שאלה‪ ,‬התעלמו מנתונים המופיעים בשאלה האחרת‪.‬‬

        ‫‪ .	13‬לפני תחילת המחקר הייתה התפוקה היומית הממוצעת לעובד כדלהלן‪ :‬עובדי קבוצת “כסף“ ‪ 4 -‬רהיטים; עובדי‬

                                                     ‫קבוצת “שבח“ ‪ 5 -‬רהיטים; עובדי קבוצת “ללא תגמול“ ‪ 6 -‬רהיטים‪	.‬‬

          ‫‪ 	.14‬באולם שבו עבדה קבוצת “שבח“ התקלקלה מערכת מיזוג האוויר בזמן המחקר‪ ,‬ועקב זאת שרר בו חום כבד‬

                                                                                                       ‫שהקשה על העבודה‪	.‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13