Page 10 - 0216
P. 10
מועד פברואר 2016 חשיבה מילולית -פרק ראשו ן - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
על פי עקרון הברירה הטבעית ,העומד בבסיס תורת האבולוציה ,ככל שתכונה תורשתית מסייעת לבעליה לשרוד ( )1
ולהתרבות ,כך ג ֵדלה תפוצתה בדורות הבאים .אם במין כלשהו של צבאים ,למשל ,ייוולדו במקרה פרטים בעלי ( )5
יכולת שמיעה חדה במיוחד ,פרטים אלו יוכלו לחמוק מטורפים טוב יותר מפרטים ששמיעתם רגילה ,וכך יעלו
הסיכויים שדווקא הם יזכו להעמיד צאצאים .צאצאים אלו צפויים לרשת את תכונת השמיעה החדה ,וכך תלך
תכונה זו ותיעשה נפוצה יותר ויותר במרוצת הדורות .ברם ,בקרב בעלי חיים רבים התפתחה ונָפוצה גם תכונה
שלכאורה אינה עולה בקנה אחד עם העיקרון הזה :נטיית הפרט להתנהג בצורה ַאלטרואיסטית ,כלומר להעמיד
את טובתם של פרטים אחרים לפני טובתו שלו באופן המפחית מסיכוייו -בהשוואה לסיכוייהם של פרטים
אחרים -לשרוד ולהעמיד צאצאים .חוקרי האבולוציה הגו כמה תאוריות בניסיון להסביר את התופעה.
אבי תורת האבולוציה ,צ׳רלס ַדרווין ,התייחס לסוגיה בספרו "מוצא המינים" בדיון במין מסוים של נמלים.
במין זה כל הנמלים בקן מסוגלות ,מבחינה פיזיולוגית ,להתרבות ,אך מרביתן אינן מעמידות צאצאים משל עצמן, () 10
ותחת זאת מסייעות לאחיותיהן בלחימה ,בליקוט מזון או בטיפול בצאצאי מלכת הקן .דרווין התקשה למצוא () 15
הסבר אבולוציוני הממוקד בּ פּרט להתנהגות האלטרואיסטית הזאת ,ולכן פנה להסבר אבולוציוני הממוקד
בקבוצה :אם התחרות על משאבים בין ִקנים שונים חריפה יותר מן התחרות הפנימית בכל קן ,ואם שיתוף פעולה
בין הנמלים בקן -שאמנם מחייב הקרבה מצד כמה מהן -מקנה לקן יתרון על פני ִקנים אחרים ,הרי שההתנהגות
האלטרואיסטית אכן תשתמר ותתפשט בדורות הבאים.
באמצע המאה העשרים הציע החוקר ויליאם ַהמילטֹון פתרון אחר לבעיה ,המתייחס אליה מזווית חדשה :ברירה
טבעית בין גֵנים .המילטון הבחין כי בעלי חיים אלטרואיסטים נוהגים איפה ואיפה ,וזאת גם בין חברים שונים ( )20
() 25
בקבוצתם :הם נכונים להגיש עזרה לקרובי המשפחה שלהם יותר מלפרטים אחרים ,וההקרבה שהם מוכנים
להקריב עבורם גדולה יותר .מן ההבחנה הזאת גזר המילטון כלל רחב יותר :ככל ששני פרטים קרובים גנטית זה
לזה ,כן הם נכונים לסייע זה לזה .המילטון שיער שקיים גן האחראי להתנהגות אלטרואיסטית ,וההתנהגות
האלטרואיסטית אינה מכוונת אלא לתרום להפצתו של הגן הזה .למשל ,אם הגן נפוץ בקרב טרמיטים מקן
מסוים ,טרמיט המסייע לקן מגדיל את סיכויי חבריו ,הנושאים גם הם את הגן ,להתרבות ולהעביר את הגן
לאלטרואיזם לדור הבא -אפילו הטרמיט עצמו ישלם בחייו על הסיוע .לפיכך ,מה שנראה בעינינו כהתנהגות
אלטרואיסטית של הפרט אינו אלא "התנהגות אנוכית" של הגן :ההקרבה שהפרט מקריב אמנם מפחיתה את
סיכוייו שלו להעמיד צאצאים ,אבל תורמת לתפוצת הגן באוכלוסייה.
יש חוקרים הטוענים כי במקרים רבים הקושי שההתנהגות האלטרואיסטית מציבה בפני עקרון הברירה הטבעית
הוא קושי מדומה בלבד ,ואין בעיה לספק לה הסבר אבולוציוני הממוקד בפרט .חוקרים אלו מטילים ספק בהנחת ( )30
המוצא ,שההתנהגות במקרים אלו היא אכן אלטרואיסטית :אפשר ,הם טוענים ,שהפסדו של ה"אלטרואיסט"
דווקא יוצא בשכרו ,למשל אם עצם מעשה ההקרבה מקנה לו סטטוס חברתי גבוה ,שיסייע לו למצוא זיווג
ולהעמיד צאצאים .הסבר אחר מציג את המעשה האלטרואיסטי-לכאורה כחוליה בשרשרת ארוכה של יחסי
גומלין חברתיים :פרט אחד מסייע לזולתו ,ובתמורה הוא עצמו מקבל סיוע במועד אחר ,ובטווח הארוך שיתוף
הפעולה מועיל לסיכויי ההישרדות והרבייה של כל פרט ופרט באותה חברה.
השאלות
.18על פי הפסקה הראשונה ,מדוע “תלך תכונה זו ותיעשה נפוצה יותר ויותר במרוצת הדורות" (שורות ?)5-4
מאחר שיכולת השמיעה הולכת ומתחדדת מדור לדור ()1
מאחר שיכולת ההישרדות הגבוהה של הצבאים מביאה בהדרגה לידי היכחדות טורפיהם ()2
()3
מאחר שלצבאים ששמיעתם חדה סיכוי גבוה יותר לשרוד ולהעמיד צאצאים ()4
מאחר שצבאים ששמיעתם חדה אינם מתחרים על משאבים עם צבאים ששמיעתם רגיל ה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.