Page 9 - 0216
P. 9

‫מועד פברואר ‪2016‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 8 -‬‬

   ‫בתולדות החינוך בולטים שמותיהם של שני הוגים רומים‪ְ :‬קווינטיליָנּוס וּפלּו ַטרכֹוס‪ .‬שניהם ייחסו לזיכרון‬                ‫‪	.15‬‬
 ‫חשיבות עליונה בתהליך החינוך וסברו שעל כל תלמיד לחקוק בזיכרונו כמה שיותר התנהגויות ראויות ודרכי‬
‫ביטוי עשירות‪“ .‬זיכרון טוב הוא הסימן הראשון להיותך ניחן בתבונה טבעית"‪ ,‬כתב קווינטילינוס‪ ,‬ופלוטרכוס‬

    ‫כתב‪“ :‬יותר מכל דבר אחר‪ ,‬חשוב לאמן ולתרגל את זיכרון הנוער‪ ,‬שהרי הזיכרון הוא המחסן של החינוך"‪.‬‬

                  ‫איזו מהטענות הבאות עולה מהפסקה בנוגע להשקפותיהם של קווינטילינוס ופלוטרכוס?‬                            ‫	‬

           ‫(‪ )1‬קווינטילינוס טען שזיכרון טוב הוא תכונה מולדת‪ ,‬ופלוטרכוס טען שאפשר לשפר את הזיכרון‬
‫(‪ )2‬קווינטילינוס סבר שהזיכרון הוא רק אחת התכונות החשובות ללמידה‪ ,‬ופלוטרכוס האמין שהוא התכונה‬

                                                                                ‫החשובה ביותר בתחום זה‬
          ‫(‪ )3‬קווינטילינוס האמין שהזיכרון חשוב מהלמידה‪ ,‬ופלוטרכוס האמין שהלמידה חשובה מהזיכרון‬
 ‫(‪ )4‬קווינטילינוס גרס שהזיכרון חיוני לתהליך הלמידה‪ ,‬ופלוטרכוס טען שהזיכרון עצמו אינו חיוני‪ ,‬ושתרגול‬

                                                                                      ‫הזיכרון הוא החשו 	ב‬

                  ‫גלי‪ ,‬דנה‪ ,‬ורד והדס הן ארבע חברות‪ .‬נתונות ארבע טענות‪:‬‬                                                  ‫‪.	16‬‬   ‫	‬

                                             ‫א‪ .‬גלי היא בת כיתתה של דנה‪.‬‬                                                    ‫	‬
                                           ‫ב‪ .‬דנה היא בת כיתתה של הדס‪.‬‬                                                      ‫	‬
                                            ‫ג‪ .‬הדס היא בת כיתתה של ורד‪.‬‬                                                     ‫	‬
                                                                                                                            ‫	‬
                                             ‫ד‪ .‬ורד היא בת כיתתה של גלי‪.‬‬
                                                                                                                            ‫	‬
                                                       ‫לפיכך‪ ,‬מה לא ייתכן	?‬
                                                                                                                     ‫	‬

                                                   ‫(‪ )1‬רק טענה אחת נכונה	‬
                                          ‫(‪ )2‬רק שתיים מן הטענות נכונות‬
                                           ‫(‪ )3‬רק שלוש מן הטענות נכונות‬

                                               ‫(‪ )4‬כל ארבע הטענות נכונות‬

                  ‫‪ .	17‬להלן כותרת שהופיעה בעיתון‪ ,‬שאפשר להבינה בשני אופנים‪:‬‬

                   ‫הביקורת על ההחלטה שפורסמה אתמול אינה מקובלת על ראש הממשלה‬                                            ‫	‬
‫איזו מן האפשרויות הבאות אינה נובעת אף לא מאחד האופנים שבו אפשר להבין את הכותרת?‬                                         ‫	‬

                        ‫(‪ )1‬ההחלטה פורסמה אתמול‪ ,‬ואין היא מקובלת על ראש הממשלה‬
                        ‫(‪ )2‬הביקורת פורסמה אתמול‪ ,‬ואין היא מקובלת על ראש הממשלה‬
            ‫(‪ )3‬הביקורת לא בהכרח פורסמה אתמול‪ ,‬ואין היא מקובלת על ראש הממשלה‬
‫(‪ )4‬ההחלטה לא בהכרח פורסמה אתמול‪ ,‬והביקורת עליה אינה מקובלת על ראש הממשלה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14