Page 14 - index
P. 14
תשובה ( )2אינה נכונה .הורים מתחילים להעשיר את תפריט ילדיהם רק כשהללו מגיעים לגיל הגן.
מהפסקה עולה כי ילדים בגיל הגן נוטים להיות נאופוביים ,והם מתגברים על נטייה זו כשהוריהם מנסים
להעשיר את תפריט ילדיהם באמצעות קטשופ .אומנם עניין העשרת התפריט נזכר בהקשר של ילדים בגיל
הגן ,אך אין פירוש הדבר שהדבר מתרחש רק עם ההגעה לגיל זה.
תשובה ( )3אינה נכונה .כיום נקרים בדרכם של ילדים פחות מזונות שאינם מכירים מבעבר .לאורך הפסקה
לא הייתה כל השוואה בין המידה שבה ילדים נתקלים במזונות לא מוכרים בעבר לעומת המצב כיום.
ההשוואה בים עבר להווה בטקסט נגעה לביטוי של נאופוביה :צוין כי בעבר נאופוביה שירתה תכלית
אבולוציונית בכך שמנעה מילדים לאכול מזון חדש שעשוי להיות מסוכן .כיום ,עניין הנאופוביה מתבטא בכך
שילדים מתגברים על הטעם של מזון חדש על-ידי הטבעתו בקטשופ (שהוא כמובן טעם אהוב ומוכר).
תשובה ( )4נכונה .נאופוביה גורמת לילדים להימנע גם ממזונות שאינם מסוכנים להם .טענה זו אכן עולה
מן הפסקה – נאופוביה גורמת לילדים להימנע ממזון חדש ,שעשוי להיות מסוכן .כלומר ,הם נרתעים ממזונות
חדשים באופן כללי ,שכן חלק מהמזונות הללו עשויים להיות מסוכנים להם (אך לא בהכרח ,ולא כולם).
.23התשובה הנכונה היא (.)2
נבדוק איזו מן האפשרויות המוצגות בתשובות מסכמת נכונה את הטענות הנטענות בקטע.
תשובה ( )1אינה נכונה .ניתן לשלול את התשובה הזו כבר על סמך הטענות הראשונות :ההעדפות הנוגעות
למאכלים הן אוניברסליות (לא נכון – מהפסקה הראשונה עולה כי ההעדפות הנוגעות למאכלים אינן
אוניברסליות .לראיה ,טענתו של מוסקוביץ' ,ולפיה הרדיפה אחר האוניברסלי מיותרת ,מפני שהוא כלל אינו
קיים); עם זאת ,יש מעט מאכלים שבנוגע אליהם אין תמימות דעים (לא נכון ,מהפסקה השנייה עולה כי
לרוב ההיפך הוא הנכון ,ויש רק מעט מאכלים שקיימת תמימות דעים לגביהם – טענתו של מוסקוביץ' אומנם
זכתה לחיזוק מניסויים במאכלים אחרים וחוללה שינוי דרמטי בעולם המזון התעשייתי).
תשובה ( )2נכונה .תשובה זו אכן מסכמת נכונה את הטענות שנטענות בקטע :ההעדפות הנוגעות למאכלים
בדרך כלל אינן אוניברסליות (נכון – לראיה ,טענתו של מוסקוביץ' ,ולפיה הרדיפה אחר האוניברסלי מיותרת,
מפני שהוא כלל אינו קיים); בכל הנוגע לקטשופ ,ההעדפה דווקא אוניברסלית (נכון – לפי הפסקה השנייה,
טענתו של מוסקוביץ' אומנם זכתה לחיזוק מניסויים במאכלים אחרים ...אך מוצר מזון אחד ,שהוא
הקטשופ ,מכשיל אותה שוב ושוב .כפי שהוסבר בהרחבה לאורך הקטע ,מאז הופיע לראשונה בראשית המאה
ה ,20-אותו הקטשופ שנפוץ עד ימינו ,בעל מעמד בלתי מעורער); הימצאותם של כל הטעמים הבסיסיים
בקטשופ מסבירה מדוע הוא כה אהוב (נכון – בפסקה השלישית נכתב כי הקטשופ טעים לנו מפני שהוא
משלב בתוכו את כל הטעמים הבסיסיים); הנטייה לנאופוביה מסבירה מדוע דווקא ילדים צורכים הרבה
קטשופ (נכון – הפסקה האחרונה עוסקת בטענה ולפיה הסבר אחר להצלחתו של קטשופ זה נעוץ בצרכנים
הנלהבים ביותר שלו ,ילדים בגיל גן ,שנוטים להיות נאופוביים).

