Page 4 - ver1
P. 4

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מהמשפט הראשון עולה כי סלוצקי גורס שאישיות המחבר באה לידי ביטוי ביצירה‬
‫ספרותית‪ .‬אם כן‪ ,‬אין היגיון בטענה כי כמוהו‪ ,‬בלומברג מעדיף להפריד בין המחבר לדמות הבדויה של‬
‫המספר‪ .‬משתמע ששניהם מחזיקים בעמדות הפוכות‪ ,‬ולכן השימוש במילה ׳כמו׳ אינו מתאים פה‪ .‬ניתן‬

                                  ‫לשלול את התשובה כבר בנקודה זו‪ ,‬ואין צורך לבדוק את המשך ההשלמה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .10‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫בהרצאה בנושא חקר היקום אמר המרצה‪" :‬ידוע לכול כי כשדגים רבים שוחים באקווריום קטן הצפיפות בו‬
‫גדולה‪ ,‬אך אם מגדילים את האקווריום הצפיפות בו ק ֵטנה‪ .‬לפי תאוריה אחת‪ ,‬זמן קצר לאחר היווצרות‬
‫היקום גדל נפחו‪ ,‬אך צפיפות החומר שבו נותרה כשהייתה; מכאן שבהכרח גם כמות החומר שבו גדלה‪.‬‬

    ‫במונחים של דוגמת האקווריום היינו אומרים אפוא שכשהוגדל האקווריום גם מספר הדגים שבו גדל״‪.‬‬

‫החלק שנדרשנו להשלים בפסקה זו‪ ,‬אמור בעצם להראות כיצד החוקיות שהוצגה קודם לכן בהקשר של‬
‫היקום (אם לאחר הגדלת נפח היקום צפיפות החומר שבו נותרה בעינה‪ ,,‬פירוש הדבר שגם כמות החומר‬
‫גדלה)‪ ,‬תבוא לידי ביטוי בדוגמה של האקווריום‪ .‬כלומר‪ ,‬אם לאחר הגדלת האקווריום צפיפות הדגים תישאר‬

                      ‫כשהייתה‪ ,‬אזי כמות הדגים בו גדלה‪ .‬נבדוק איזו מן ההשלמות מתארת חוקיות דומה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬ההשלמה המוצעת בתשובה זו אינה מתאימה; הרי במצב שבו מספר הדגים‬
‫שבאקווריום עלה‪ ,‬וגודלו של האקווריום נותר כשהיה‪ ,‬צפיפות הדגים תגדל‪ .‬אנחנו מחפשים תשובה שבה‬

                                                             ‫הצפיפות תישאר בעינה לאחר הגדלת האקווריום‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬ההשלמה המוצעת בתשובה זו אינה מתאימה; הרי אם כשהוגדל האקווריום לא‬

                          ‫השתנתה הצפיפות בו‪ ,‬פירוש הדבר שמספר הדגים בו גדל גם כן‪ ,‬ולא נותר כשהיה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬ההשלמה המוצעת בתשובה זו מתאימה; הרי אם כשהוגדל האקווריום גם מספר הדגים‬
‫שבו גדל‪ ,‬אזי שצפיפות הדגים נותרה כשהייתה‪ .‬זוהי אכן החוקיות שמתוארת קודם לכן בהקשר של היקום‪,‬‬

                                                                          ‫ושדוגמת האקווריום נועדה להמחיש‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬ההשלמה המוצעת בתשובה זו אינה מתאימה; מן הפסקה עולה שהצפיפות בהכרח‬
‫מושפעת ממספר הדגים ומגודל האקווריום‪ .‬אם כן‪ ,‬לא יהיה נכון לטעון כי מספר הדגים שבאקווריום חדל‬

                                                                                        ‫להשפיע על הצפיפות בו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫נתמצת את עיקרי הדברים בפסקה‪ :‬אילוז טוענת כי היכולת שלנו להתבונן על אירועים היסטוריים דומה‬
‫להתבוננות בחפץ; ניתן לבחון זאת מזוויות שונות‪ ,‬כאשר כל זווית מלמד דבר אחר‪ ,‬ואינה סותרת את קיומן‬

                  ‫של הזוויות האחרות ומה שניתן ללמוד מהן‪ .‬נבדוק איזו מהאפשרויות מגלמת רעיון דומה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬הטענה שמופיעה בתשובה זו אכן משקפת את הרעיון המרכזי בדבריה של אילוז – כשם‬
‫שנקודות מבט שונות על חפץ מלמדות דברים שונים לגביו ואינן סותרות את קיומן של האחרות‪ ,‬כך גם‬
‫השקפות שונות על אותו אירוע היסטורי יכולות לדור בכפיפה אחת‪ ,‬שהרי הן נובעות מבחינתו דרך נקודת‬

                                                                                                     ‫מבט שונות‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9