Page 4 - ver1
P. 4
תשובה ( )4אינה נכונה .מהמשפט הראשון עולה כי סלוצקי גורס שאישיות המחבר באה לידי ביטוי ביצירה
ספרותית .אם כן ,אין היגיון בטענה כי כמוהו ,בלומברג מעדיף להפריד בין המחבר לדמות הבדויה של
המספר .משתמע ששניהם מחזיקים בעמדות הפוכות ,ולכן השימוש במילה ׳כמו׳ אינו מתאים פה .ניתן
לשלול את התשובה כבר בנקודה זו ,ואין צורך לבדוק את המשך ההשלמה.
.10התשובה הנכונה היא (.)3
בהרצאה בנושא חקר היקום אמר המרצה" :ידוע לכול כי כשדגים רבים שוחים באקווריום קטן הצפיפות בו
גדולה ,אך אם מגדילים את האקווריום הצפיפות בו ק ֵטנה .לפי תאוריה אחת ,זמן קצר לאחר היווצרות
היקום גדל נפחו ,אך צפיפות החומר שבו נותרה כשהייתה; מכאן שבהכרח גם כמות החומר שבו גדלה.
במונחים של דוגמת האקווריום היינו אומרים אפוא שכשהוגדל האקווריום גם מספר הדגים שבו גדל״.
החלק שנדרשנו להשלים בפסקה זו ,אמור בעצם להראות כיצד החוקיות שהוצגה קודם לכן בהקשר של
היקום (אם לאחר הגדלת נפח היקום צפיפות החומר שבו נותרה בעינה ,,פירוש הדבר שגם כמות החומר
גדלה) ,תבוא לידי ביטוי בדוגמה של האקווריום .כלומר ,אם לאחר הגדלת האקווריום צפיפות הדגים תישאר
כשהייתה ,אזי כמות הדגים בו גדלה .נבדוק איזו מן ההשלמות מתארת חוקיות דומה.
תשובה ( )1אינה נכונה .ההשלמה המוצעת בתשובה זו אינה מתאימה; הרי במצב שבו מספר הדגים
שבאקווריום עלה ,וגודלו של האקווריום נותר כשהיה ,צפיפות הדגים תגדל .אנחנו מחפשים תשובה שבה
הצפיפות תישאר בעינה לאחר הגדלת האקווריום.
תשובה ( )2אינה נכונה .ההשלמה המוצעת בתשובה זו אינה מתאימה; הרי אם כשהוגדל האקווריום לא
השתנתה הצפיפות בו ,פירוש הדבר שמספר הדגים בו גדל גם כן ,ולא נותר כשהיה.
תשובה ( )3נכונה .ההשלמה המוצעת בתשובה זו מתאימה; הרי אם כשהוגדל האקווריום גם מספר הדגים
שבו גדל ,אזי שצפיפות הדגים נותרה כשהייתה .זוהי אכן החוקיות שמתוארת קודם לכן בהקשר של היקום,
ושדוגמת האקווריום נועדה להמחיש.
תשובה ( )4אינה נכונה .ההשלמה המוצעת בתשובה זו אינה מתאימה; מן הפסקה עולה שהצפיפות בהכרח
מושפעת ממספר הדגים ומגודל האקווריום .אם כן ,לא יהיה נכון לטעון כי מספר הדגים שבאקווריום חדל
להשפיע על הצפיפות בו.
.11התשובה הנכונה היא (.)1
נתמצת את עיקרי הדברים בפסקה :אילוז טוענת כי היכולת שלנו להתבונן על אירועים היסטוריים דומה
להתבוננות בחפץ; ניתן לבחון זאת מזוויות שונות ,כאשר כל זווית מלמד דבר אחר ,ואינה סותרת את קיומן
של הזוויות האחרות ומה שניתן ללמוד מהן .נבדוק איזו מהאפשרויות מגלמת רעיון דומה.
תשובה ( )1נכונה .הטענה שמופיעה בתשובה זו אכן משקפת את הרעיון המרכזי בדבריה של אילוז – כשם
שנקודות מבט שונות על חפץ מלמדות דברים שונים לגביו ואינן סותרות את קיומן של האחרות ,כך גם
השקפות שונות על אותו אירוע היסטורי יכולות לדור בכפיפה אחת ,שהרי הן נובעות מבחינתו דרך נקודת
מבט שונות.

