Page 3 - ver1
P. 3

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי הנאתם של באי המסיבה אמש לא הייתה שלמה‪ .‬הדוגמה שמופיעה‬
‫לאחר מכן אינה ממחישה זאת‪ :‬אורי‪ ,‬שסבל מן המוזיקה הקצבית שהושמעה‪ ,‬היה יכול להתנחם בכיבוד‪,‬‬
‫שהיה על טהרת הגבינות‪ ,‬שכן הוא אלרגי למוצרי חלב‪ .‬אין היגיון במשפט זה‪ ,‬הרי אם הוא אלרגי למוצרי‬

                                            ‫חלב‪ ,‬הוא מן הסתם לא יכול היה להתנחם בכיבוד החלבי שהוגש‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי הנאתם של באי המסיבה אמש הייתה שלמה‪ .‬ואולם‪ ,‬הדוגמה שנועדה‬
‫להמחיש זאת‪ ,‬דווקא מציגה מצב שונה‪ ,‬שבו ההנאה אינה שלמה‪ :‬אורי‪ ,‬לדוגמה‪ ,‬שסבל מן המוזיקה הקצבית‬

     ‫שהושמעה‪ ,‬היה יכול להתנחם בכיבוד‪ ,‬שהיה על טהרת הגבינות‪ ,‬שכן הוא חובב מושבע של מוצרי חלב‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי הנאתם של באי המסיבה אמש לא הייתה שלמה‪ .‬ואכן‪ ,‬הדוגמה שמובאת‬
‫בהמשך ממחישה מצב שכזה‪ :‬אורי‪ ,‬לדוגמה‪ ,‬שהתלהב מן המוזיקה הקצבית שהושמעה‪ ,‬לא היה יכול שלא‬
‫להתאכזב מן הכיבוד‪ ,‬שהיה על טהרת הגבינות‪ ,‬שכן הוא אלרגי למוצרי חלב‪ .‬הוא נהנה מהמוזיקה אך לא‬

                                                                                                        ‫מהכיבוד‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי הנאתם של באי המסיבה אמש לא הייתה שלמה‪ .‬ואולם‪ ,‬הדוגמה‬
‫שנועדה להמחיש זאת‪ ,‬דווקא מציגה מצב שונה‪ ,‬שבו ההנאה כן שלמה‪ :‬אורי‪ ,‬לדוגמה‪ ,‬שהתלהב מן המוזיקה‬
‫הקצבית שהושמעה‪ ,‬היה יכול להתנחם בכיבוד‪ ,‬שהיה על טהרת הגבינות‪ ,‬שכן הוא חובב מושבע של מוצרי‬

             ‫חלב‪ .‬הוא גם נהנה מן המוסיקה וגם מהכיבוד‪ ,‬ולכן אין סיבה לטעון שהנאתו לא הייתה שלמה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫לעומת סלוצקי‪ ,‬הגורס כי בכל יצירה ספרותית קיימים קווים המעידים על אישיותו של המחבר‪ ,‬ברומברג‬
‫טוען כי יש להפריד בין המחבר לדמות הבדויה של המספר ביצירה הספרותית‪ ,‬משום שלדעתו לדמות המספר‬
‫יש חיים משל עצמה‪ .‬עם זאת‪ ,‬אפילו ברומברג משתמש לעתים בביטויים כגון ״המחברת מבטאת ביצירה את‬

                                                                                                          ‫כאבה״‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬מהמשפט הראשון עולה כי סלוצקי גורס שאישיות המחבר באה לידי ביטוי ביצירה‬
‫ספרותית‪ ,‬ואילו לעומתו‪ ,‬ברומברג טוען כי יש להפריד בין המחבר לדמות המספר ביצירה‪ .‬זאת משום‬
‫שלדידו‪ ,‬לדמות המספר יש חיים משל עצמה‪ .‬אם כן‪ ,‬בהחלט יש היגיון בהסתייגות שמוצגת בהמשך‪ :‬עם‬
‫זאת‪ ,‬אפילו ברומברג משתמש לעתים בביטויים כגון ״המחברת מבטאת ביצירה את כאבה״‪ .‬במילים אחרות‪,‬‬
‫למרות שהוא חושב שיש הפרדה בין המחקר למספר‪ ,‬הוא עדיין ׳חוטא׳ לעתים באמירות הנוגדות את עמדתו‬

                                                                                                               ‫זו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מתחילת המשפט הראשון ניתן להבין שכמו סלוצקי‪ ,‬גם ברומברג סבור שיש דמיון‬
‫מסוים בין המחבר לדמות המספר (מדגיש את הדמיון בין המחבר לדמות הבדויה של המספר)‪ .‬אם כן‪ ,‬לא‬
‫הגיוני שבלומברג חושב כך משום שלדעתו לדמות המספר יש חיים משל עצמה‪ .‬ניתן לשלול את התשובה כבר‬

                                                             ‫בנקודה זו‪ ,‬ואין צורך לבדוק את המשך ההשלמה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מהמשפט הראשון עולה כי סלוצקי גורס שאישיות המחבר באה לידי ביטוי ביצירה‬
‫ספרותית‪ .‬אם כן‪ ,‬אין היגיון בטענה כי לעומתו‪ ,‬בלומברג מדגיש את הדמיון בין המחבר לדמות הבדויה של‬
‫המספר‪ .‬משתמע ששניהם חושבים פחות או יותר אותו דבר‪ ,‬ולכן השימוש במילה ׳לעומת׳ אינו מתאים פה‪.‬‬

                             ‫ניתן לשלול את התשובה כבר בנקודה זו‪ ,‬ואין צורך לבדוק את המשך ההשלמה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8