Page 3 - ver1
P. 3
תשובה ( )1אינה נכונה .תחילה נכתב כי הנאתם של באי המסיבה אמש לא הייתה שלמה .הדוגמה שמופיעה
לאחר מכן אינה ממחישה זאת :אורי ,שסבל מן המוזיקה הקצבית שהושמעה ,היה יכול להתנחם בכיבוד,
שהיה על טהרת הגבינות ,שכן הוא אלרגי למוצרי חלב .אין היגיון במשפט זה ,הרי אם הוא אלרגי למוצרי
חלב ,הוא מן הסתם לא יכול היה להתנחם בכיבוד החלבי שהוגש.
תשובה ( )2אינה נכונה .תחילה נכתב כי הנאתם של באי המסיבה אמש הייתה שלמה .ואולם ,הדוגמה שנועדה
להמחיש זאת ,דווקא מציגה מצב שונה ,שבו ההנאה אינה שלמה :אורי ,לדוגמה ,שסבל מן המוזיקה הקצבית
שהושמעה ,היה יכול להתנחם בכיבוד ,שהיה על טהרת הגבינות ,שכן הוא חובב מושבע של מוצרי חלב.
תשובה ( )3נכונה .תחילה נכתב כי הנאתם של באי המסיבה אמש לא הייתה שלמה .ואכן ,הדוגמה שמובאת
בהמשך ממחישה מצב שכזה :אורי ,לדוגמה ,שהתלהב מן המוזיקה הקצבית שהושמעה ,לא היה יכול שלא
להתאכזב מן הכיבוד ,שהיה על טהרת הגבינות ,שכן הוא אלרגי למוצרי חלב .הוא נהנה מהמוזיקה אך לא
מהכיבוד.
תשובה ( )4אינה נכונה .תחילה נכתב כי הנאתם של באי המסיבה אמש לא הייתה שלמה .ואולם ,הדוגמה
שנועדה להמחיש זאת ,דווקא מציגה מצב שונה ,שבו ההנאה כן שלמה :אורי ,לדוגמה ,שהתלהב מן המוזיקה
הקצבית שהושמעה ,היה יכול להתנחם בכיבוד ,שהיה על טהרת הגבינות ,שכן הוא חובב מושבע של מוצרי
חלב .הוא גם נהנה מן המוסיקה וגם מהכיבוד ,ולכן אין סיבה לטעון שהנאתו לא הייתה שלמה.
.9התשובה הנכונה היא (.)1
לעומת סלוצקי ,הגורס כי בכל יצירה ספרותית קיימים קווים המעידים על אישיותו של המחבר ,ברומברג
טוען כי יש להפריד בין המחבר לדמות הבדויה של המספר ביצירה הספרותית ,משום שלדעתו לדמות המספר
יש חיים משל עצמה .עם זאת ,אפילו ברומברג משתמש לעתים בביטויים כגון ״המחברת מבטאת ביצירה את
כאבה״.
תשובה ( )1נכונה .מהמשפט הראשון עולה כי סלוצקי גורס שאישיות המחבר באה לידי ביטוי ביצירה
ספרותית ,ואילו לעומתו ,ברומברג טוען כי יש להפריד בין המחבר לדמות המספר ביצירה .זאת משום
שלדידו ,לדמות המספר יש חיים משל עצמה .אם כן ,בהחלט יש היגיון בהסתייגות שמוצגת בהמשך :עם
זאת ,אפילו ברומברג משתמש לעתים בביטויים כגון ״המחברת מבטאת ביצירה את כאבה״ .במילים אחרות,
למרות שהוא חושב שיש הפרדה בין המחקר למספר ,הוא עדיין ׳חוטא׳ לעתים באמירות הנוגדות את עמדתו
זו.
תשובה ( )2אינה נכונה .מתחילת המשפט הראשון ניתן להבין שכמו סלוצקי ,גם ברומברג סבור שיש דמיון
מסוים בין המחבר לדמות המספר (מדגיש את הדמיון בין המחבר לדמות הבדויה של המספר) .אם כן ,לא
הגיוני שבלומברג חושב כך משום שלדעתו לדמות המספר יש חיים משל עצמה .ניתן לשלול את התשובה כבר
בנקודה זו ,ואין צורך לבדוק את המשך ההשלמה.
תשובה ( )3אינה נכונה .מהמשפט הראשון עולה כי סלוצקי גורס שאישיות המחבר באה לידי ביטוי ביצירה
ספרותית .אם כן ,אין היגיון בטענה כי לעומתו ,בלומברג מדגיש את הדמיון בין המחבר לדמות הבדויה של
המספר .משתמע ששניהם חושבים פחות או יותר אותו דבר ,ולכן השימוש במילה ׳לעומת׳ אינו מתאים פה.
ניתן לשלול את התשובה כבר בנקודה זו ,ואין צורך לבדוק את המשך ההשלמה.

