Page 10 - ver1
P. 10

‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                                ‫נשאלנו איזה מהתיאורים מתאים הן למחקרו של גלדסטון והן לזה של גייגר‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬גייגר אומנם בחן כתבים של תרבויות רבות‪ ,‬אך גלדסטון בחן רק שתי יצירות של‬
                                                                                            ‫תרבות את (המערב)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬שני החוקרים אכן בחנו כתבים עתיקים‪ :‬גלדסטון בחן יצירות שנכתבו לפני יותר מאלפיים‬
                                            ‫וחמש מאות שנים‪ ,‬וגייגר בחן כתבים קדומים של תרבויות רבות‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מחקרו של גלדסטון התמקד באיליאדה ובאודיסאה באופן כללי‪ .‬בתוך כך‪ ,‬הוא נתקל‬
‫בממצא מפתיע בנוגע לשימוש בצבעים‪ .‬כלומר‪ ,‬מחקרו לא התמקד בתיאורים משונים של צבעם של עצמים‪.‬‬

           ‫כמו כן‪ ,‬נשים לב שגם גייגר לא ממש התמקד בזה‪ ,‬אלא בחן את השימוש בצבעים וסדר הופעתם‪.‬‬
                                       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬אף לא אחד מהמחקרים התמקד בצבע הכחול‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫ממצאי המחקר שנשאלנו לגביו‪ ,‬הינם כי בני השבטים הצליחו לזהות את הצבע הכחול (כשהראו להם עצם‬
‫בצבע כחול‪ ,‬הם הצליחו להצביע על עצם בעל צבע דומה)‪ ,‬אך השתמשו בשמות צבעים אחרים כדי לייצג את‬

                                           ‫הצבע הזה (חלקם תיארו את השמים כירוקים‪ ,‬אחרים כשחורים)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬תשובה זו אכן מתמצתת את עיקרי הממצאים של המחקר האמור‪ :‬בני השבטים שלא היה‬
            ‫בשפתם שם לצבע הכחול יכלו לזהות אותו‪ ,‬אך תיארו אותו באמצעות שמות של צבעים אחרים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו יש מעין ׳ערבוב׳ בין הממצאים – הם לא הצליחו לזהות עצמים כחולים‬
‫רק אם השוו אותם לעצמים ירוקים או שחורים‪ .‬אלא‪ ,‬כאמור‪ ,‬הם הצליחו לזהות את הצבע הכחול‪ ,‬כפי שבא‬
‫לידי ביטוי ביכולתם להצביע על חפץ בעל צבע דומה כשהוצג להם חפץ כחול‪ ,‬אך הם השתמשו בשמות צבעים‬

                                                                ‫אחרים כדי לתאר אותו (למשל ירוק או שחור)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬בני השבטים שנכללו בניסוי הצליחו לזהות את צבעם של עצמים כחולים‪ ,‬אך‬
‫השתמשו בשמות צבעים אחרים כדי לייצג את הצבע הכחול‪ ,‬בהתייחס לתיאור השמיים‪ .‬כלומר הם דווקא‬

                     ‫כן הצליחו לזהות את צבע השמים‪ ,‬ופשוט השתמשו בשם של צבע אחר כדי לתאר זאת‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬תשובה זו אינה נכונה – לא דובר כלל על ׳כחול ממש׳‪ .‬הממצאים נוגעים ליכולת‬

                                ‫לזהות את הצבע הכחול‪ ,‬ולשימוש בשם הצבע שנועד לתאר אותו באופן כללי‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

‫דויטשר טוען כי סדר התווספות שמות הצבעים לשפה תלוי בחשיבותם מבחינה הישרדותית‪ .‬ככל שצבע‬
‫כלשהו מזוהה עם אלמנטים בעלי חשיבות להישרדות‪ ,‬כך סביר יותר שהוא יזכה לייצוג ספציפי בשפה‪ .‬לכן‪,‬‬
‫למשל‪ ,‬הצבע האדום שהוא צבע האדם‪ ,‬ומזוהה עם סכנה‪ ,‬זכה לשם ספציפי בכל התרבויות עוד בזמן קדום‬

                                                                                                           ‫מאוד‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11