Page 10 - ver1
P. 10
.21התשובה הנכונה היא (.)2
נשאלנו איזה מהתיאורים מתאים הן למחקרו של גלדסטון והן לזה של גייגר.
תשובה ( )1אינה נכונה .גייגר אומנם בחן כתבים של תרבויות רבות ,אך גלדסטון בחן רק שתי יצירות של
תרבות את (המערב).
תשובה ( )2נכונה .שני החוקרים אכן בחנו כתבים עתיקים :גלדסטון בחן יצירות שנכתבו לפני יותר מאלפיים
וחמש מאות שנים ,וגייגר בחן כתבים קדומים של תרבויות רבות.
תשובה ( )3אינה נכונה .מחקרו של גלדסטון התמקד באיליאדה ובאודיסאה באופן כללי .בתוך כך ,הוא נתקל
בממצא מפתיע בנוגע לשימוש בצבעים .כלומר ,מחקרו לא התמקד בתיאורים משונים של צבעם של עצמים.
כמו כן ,נשים לב שגם גייגר לא ממש התמקד בזה ,אלא בחן את השימוש בצבעים וסדר הופעתם.
תשובה ( )4אינה נכונה .אף לא אחד מהמחקרים התמקד בצבע הכחול.
.22התשובה הנכונה היא (.)1
ממצאי המחקר שנשאלנו לגביו ,הינם כי בני השבטים הצליחו לזהות את הצבע הכחול (כשהראו להם עצם
בצבע כחול ,הם הצליחו להצביע על עצם בעל צבע דומה) ,אך השתמשו בשמות צבעים אחרים כדי לייצג את
הצבע הזה (חלקם תיארו את השמים כירוקים ,אחרים כשחורים).
תשובה ( )1נכונה .תשובה זו אכן מתמצתת את עיקרי הממצאים של המחקר האמור :בני השבטים שלא היה
בשפתם שם לצבע הכחול יכלו לזהות אותו ,אך תיארו אותו באמצעות שמות של צבעים אחרים.
תשובה ( )2אינה נכונה .בתשובה זו יש מעין ׳ערבוב׳ בין הממצאים – הם לא הצליחו לזהות עצמים כחולים
רק אם השוו אותם לעצמים ירוקים או שחורים .אלא ,כאמור ,הם הצליחו לזהות את הצבע הכחול ,כפי שבא
לידי ביטוי ביכולתם להצביע על חפץ בעל צבע דומה כשהוצג להם חפץ כחול ,אך הם השתמשו בשמות צבעים
אחרים כדי לתאר אותו (למשל ירוק או שחור).
תשובה ( )3אינה נכונה .כאמור ,בני השבטים שנכללו בניסוי הצליחו לזהות את צבעם של עצמים כחולים ,אך
השתמשו בשמות צבעים אחרים כדי לייצג את הצבע הכחול ,בהתייחס לתיאור השמיים .כלומר הם דווקא
כן הצליחו לזהות את צבע השמים ,ופשוט השתמשו בשם של צבע אחר כדי לתאר זאת.
תשובה ( )4אינה נכונה .תשובה זו אינה נכונה – לא דובר כלל על ׳כחול ממש׳ .הממצאים נוגעים ליכולת
לזהות את הצבע הכחול ,ולשימוש בשם הצבע שנועד לתאר אותו באופן כללי.
.23התשובה הנכונה היא (.)1
דויטשר טוען כי סדר התווספות שמות הצבעים לשפה תלוי בחשיבותם מבחינה הישרדותית .ככל שצבע
כלשהו מזוהה עם אלמנטים בעלי חשיבות להישרדות ,כך סביר יותר שהוא יזכה לייצוג ספציפי בשפה .לכן,
למשל ,הצבע האדום שהוא צבע האדם ,ומזוהה עם סכנה ,זכה לשם ספציפי בכל התרבויות עוד בזמן קדום
מאוד.

