Page 3 - ver1
P. 3

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן הניסוי המתואר ניתן להבין אומנם שהחוקרים משתמשים במציאת שימושים לא‬
‫שגרתיים לחפצים כביטוי ליצירתיות‪ ,‬אך זהו האמצעי למדידת היכולת האמורה במסגרת הניסוי‪ ,‬ולא‬

                                                                                     ‫המסקנה שעולה מממצאיו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬מן ההסבר שלעיל אכן עולה כי ניתן להסיק מממצאי הניסוי שביצוע פעולות פשוטות תורם‬
‫ליצירתיות‪ .‬כאמור‪ ,‬רק הנבדקים שביצעו פעולות פשוטות מצאו יותר שימושים לא שגרתיים בניסיון השני‬
‫מבניסיון הראשון‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להניח שהם הצליחו בכך מכיוון שביצוע פעולות פשוטות תרם ליצירתיות‬

                                                                                                           ‫שלהם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬ממצאי הניסוי מלמדים על השפעת ביצוע פעולות על מידת היצירתיות‪ .‬ואולם‪,‬‬
‫במסקנה שמופיעה בתשובה זו מתואר קשר הפוך (השפעת היצירתיות על ביצוע פעולות)‪ .‬על כן לא ייתכן כי‬

                                                                         ‫זו המסקנה שמשתמעת מן הממצאים‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מן המידע המתואר בשאלה‪ ,‬עלינו תחילה לסדר את‬

                                           ‫הנתונים השונים‪ ,‬ולאחר מכן לבחון את האפשרויות הנגזרות מכך‪.‬‬

                                                                                ‫עבור השרטוט המצורף ידוע כי‪:‬‬
                                  ‫‪ -‬בערימה יש לפחות שתי קוביות אדומות ולפחות שתי קוביות כחולות‪.‬‬

                                         ‫‪ -‬כל קובייה אדומה נוגעת בכל שאר הקוביות האדומות בערימה‪.‬‬
                                             ‫‪ -‬שום קובייה כחולה אינה נוגעת בשום קובייה כחולה אחרת‪.‬‬

      ‫נתחיל מהקובייה העליונה – מכיוון שידוע כי כל הקוביות האדומות נוגעות זו בזו‪ ,‬לא ייתכן כי בראש‬
‫הערימה ניצבת קובייה אדומה‪ ,‬שכן פירוש הדבר כי בשורה התחתונה אין אף קובייה אדומה (הרי הקובייה‬

       ‫העליונה אינה נוגעת בשורה זו) והיא מורכבת מקוביות כחולות בלבד‪ .‬מצב זה מחייב מגע בין קוביות‬
 ‫כחולות‪ ,‬ולכן אינו אפשרי‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן לקבוע כי בראש הערימה בהכרח ניצבת קובייה כחולה‪ ,‬וכי השורה‬

       ‫האמצעית מורכבת מקוביות אדומות בלבד (הקובייה העליונה כחולה ונוגעת בשתי הקוביות תחתיה‪,‬‬
      ‫לפיכך‪ ,‬לא ייתכן שהיא נוגעת בקובייה שצבעה כחול גם כן)‪ .‬כעת נבחן את השורה התחתונה – מכיוון‬
‫שידוע כי השורה האמצעית מורכבת משתי קוביות אדומות‪ ,‬וכי כל הקוביות האדומות נוגעות זו בזו‪ ,‬צבעה‬

                                      ‫של הקובייה האמצעית בשורה התחתונה בהכרח אדום גם כן‪ ,‬וצבען של‬
                                       ‫הקיצוניות בשורה זו כחול (הרי אם צבע שתי הקוביות שתי הקוביות‬

                                   ‫הקיצוניות או אחת מהן יהיה אדום לא כל הקוביות האדומות ייגעו זו בזו‪,‬‬
                                      ‫ואם צבע הקובייה האמצעית יהיה כחול‪ ,‬נקבל מצב של קוביות כחולות‬
                                                                                                  ‫הנוגעות זו בזו‪.‬‬

             ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬מן האמור אכן עולה כי בראש הערימה יש קובייה כחולה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן ההסבר לעיל עולה כי בראש הערימה בהכרח יש קובייה כחולה‪ .‬מאחר שידוע כי‬
‫שום קובייה כחולה אינה נוגעת בשום קובייה כחולה אחרת‪ ,‬לא ייתכן כי בשורה האמצעית יש קובייה כחולה‪,‬‬

                                                               ‫שהרי פירוש הדבר מגע בין שתי קוביות כחולות‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8