Page 2 - ver1
P. 2
.6דקיק :עבה – דקיק ,פירושו ,דק מאוד .דק זה ההפך מעבה.
( )1מריר :מתוק – מריר ,פירושו ,מריר במקצת .מר זה ההיפך ממתוק.
( )2לוהט :קר – לוהט ,פירושו ,חם מאוד .חם זה ההיפך מקר.
( )3זעיר :עצום – זעיר ,פירושו ,קטן מאוד .עצום ,פירושו ,גדול מאוד.
( )4חריג :רגיל – חריג ,פירושו ,שסוטה מן הרגיל ,שאינו רגיל.
.7התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות מסבירה מדוע ,ע״פ פוקו ,נכלאו דרי בתי הכלא בתקופה
המדוברת ,נבחן לעומק את האמור בפסקה.
בחלקה הראשון של הפסקה נאמר כי בתקופה הקלאסית הכליאה נחשבה כפתרון יעיל לבעיות מהותיות,
ובראשן העוני .בהמשך נאמר כי הסיבה – כפי שמסמנת לנו המילה ״שכן״ – לכליאת אותם אנשים שנכלאו
(משוגעים ,פושעים ,עניין וכד׳) הינה כי בתקופה האמורה ראו בעבודה ערך עליון ,וכל מי שנכלא היה בעצם
שותף לעבירת ״הבטלה״ .במילים אחרות ,הם נכלאו מכיוון שלא עבדו.
תשובה ( )1נכונה .כפי שעולה מן ההסבר שלעיל ,לפי פוקו ,דרי בתי הכלא בתקופה המדוברת אכן נכלאו
מכיוון שהיו בטלים מעבודה.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן האמור עולה כי הפושעים שנכלאו בתקופה המדוברת ,נכלאו משום שהיו שותפים
לדבר עבירת הבטלה .כלומר ,הם נכלאו משום שהיו בטלים מעבודה ,ולא משום שהיו פושעים.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן האמור עולה כי המשוגעים שנכלאו בתקופה המדוברת ,נכלאו משום שהיו שותפים
לדבר עבירת הבטלה .כלומר ,הם נכלאו משום שהיו בטלים מעבודה ,ולא משום שהיו משוגעים.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה נאמר כי בתקופה האמורה מתקני הכליאה אכלסו ערב רב של קבוצות אשר
היו שותפות לדבר עבירת הבטלה .כלומר ,הסיבה לכליאתם היא הבטלה ,ולא כי נחשבו לערב רב.
.8התשובה הנכונה היא (.)3
כדי לקבוע איזו מן המסקנות המופיעות בתשובות משתמעת מתוצאות הניסוי ,נעמוד תחילה על פרטיו ,כפי
שמובאים בפסקה.
מממצאי הניסוי עולה כי בניסיון השני ,נבדקי קבוצה ב׳ הצליחו לחשוב על יותר שימושים לא שגרתיים לחפץ
כלשהו מבניסיון הראשון ,שלא כמו שאר הנבדקים .כלומר ,הנבדקים שביצעו משימות פשוטות הראו שיפור
ביכולת לחשוב על שימושים לא שגרתיים לחפץ כלשהו ,בעוד ששאר הנבדקים לא הראו שיפור שכזה .אם כן,
ניתן להבין כי ביצוע משימות פשוטות הוא שאחראי לכך ,ומכאן ,שהוא תורם ליצירתיות.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן הממצאים עולה כי בניסיון השני ,הן נבדקי קבוצה א (ביצוע משימה מורכבת) והן
הנבדקים בקבוצה ג (מנוחה) לא הצליחו לחשוב על יותר שימושים לא שגרתיים לחפץ כלשהו מבניסיון
הראשון .כלומר ,עבור הנבדקים הללו לא נצפה כל שיפור ביצירתיות .לפיכך ,כלל לא ניתן להסיק מממצאי
הניסוי כי מנוחה תורמת לחשיבה יצירתית פחות מביצוע משימות מורכבות.

