Page 9 - ver1
P. 9

‫פעולה‪ .‬כלל ב' מחייב את הרובוט לציית לפקודותיו של אדם‪ ,‬כל עוד הן לא עומדות בסתירה לחוק‬
               ‫הראשון‪ ,‬לפיו רובוט לא יפגע באדם ויעשה הכל כדי למנוע פגיעה בו‪ .‬לפיכך‪ ,‬במצב המתואר לרובוט אין‬

                   ‫קושי להכריע כיצד לפעול‪ ,‬שכן ציות לחוק א' (מניעת הפגיעה באדם – הצלתו מסכנה)‪ ,‬קודם לציות‬
                                                              ‫לפקודותיו של אדם‪ ,‬ועליו להציל את האדם ששרוי בסכנה‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬אדם תוקף אדם אחר‪ ,‬והדרך היחידה שהרובוט יכול למנוע זאת היא פגיעה בתוקף‪ .‬לפי‬
             ‫כלל א'‪ ,‬רובוט לא יפגע באדם ועליו לעשות כל שביכולתו למנוע פגיעה באדם‪ .‬במצב המתואר‪ ,‬הרובוט לא‬

                                    ‫יכול להכריע כיצד לפעול‪ ,‬שכן מניעת פגיעה באדם אחד מחייבת פגיעה באדם אחר‪.‬‬

                                                                                                  ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                  ‫מן האמור בראשית הפסקה הראשונה עולה כי ה"טענות" אליהן מפנה השאלה הן חלק מ"דברי הבל‬

                                                            ‫שהוסוו בשפה אקדמית סבוכה" (שורה ‪ )3‬במאמרו של סוקל‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬המידע המופיע בפסקה הראשונה מובא באופן תיאורי‪ ,‬ולא ניתן להקיש ממנו לגבי‬
                                                                                                   ‫עמדתו של מחבר הקטע‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מן הפסקה הראשונה אכן עולה כי פרופסור סוקל אינו מסכים עם ה"טענות"‪ ,‬שכן נאמר‬
                   ‫כי הן חלק מדברי הבל שהוסוו בשפה אקדמית סבוכה במאמרו‪ .‬הביטוי "דברי הבל" פירושו דברים‬

               ‫מופרכים וחסרי בסיס‪ ,‬ומכאן‪ ,‬שסוקל‪ ,‬בהציגו טענות אלה במאמרו בידיעה כי מדובר בדברי הבל‪ ,‬אינו‬
                                                                                                                ‫מסכים עמן‪.‬‬

               ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה הראשונה אין כל התייחסות לעמדתם של עורכי כתב העת אשר לטענות‬
                                                                                                                  ‫האמורות‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי הטענות האמורות היו משום ביקורת על רעיונות פוסט –‬
                                           ‫מודרניים‪ ,‬ולא כי הוגי הרעיונות הללו ביקרו את הטענות במאמרו של סוקל‪.‬‬

                                                                                                  ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                ‫הטענה אליה מפנה השאלה הינה ש"אקסיומת השוויון בתורת הקבוצות המתמטית נגזרת ממקבילתה‬
               ‫בפוליטיקה הפמיניסטית"‪ .‬טענה זו‪ ,‬אשר מוסברת בפסקה במילים פשוטות ("שוויון מתמטי‪ ,‬למשל זה‬
             ‫המוצג במשוואה ‪ ,4=2+2‬נובע למעשה מהשוויון המוצג בטענה "הנשים שוות לגברים")‪ ,‬מופיעה במאמרו‬
            ‫של סוקל כדוגמה לטענה המחקה את ההשקפה הפוסט מודרנית בכך שהיא מעגנת בהקשר תרבותי מסוים‬
                ‫את שורשיהם של רעיונות הנחשבים אמת מדעית‪ .‬מכך ניתן להבין כי הרעיון שנחשב אמת מדעית הוא‬

                                           ‫השוויון המתמטי‪ ,‬והוא מעוגן בהקשר תרבותי של הפוליטיקה הפמיניסטית‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬השוויון המתמטי הוא הרעיון שנחשב אמת מדעית‪ ,‬ולא ההקשר התרבותי‬
                                                                                                        ‫בו מעוגנים שורשיו‪.‬‬

                             ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬ההקשר התרבותי בטענה האמורה הינו המחשבה הפמיניסטית‪.‬‬
                        ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הפוסט מודרניזם הוא ההשקפה הכללית אותה מחקה הטענה האמורה‪.‬‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11