Page 2 - qua1
P. 2

‫הסקה מתרשים‬

        ‫‪ .5‬בשאלה שלפנינו נתונים שלושה אנשים שונים שאכלו ביצים מסוג שונה אבל שתו את אותו‬
   ‫המשקה‪ .‬התבקשנו למצוא את המשקה שאינו יכול להיות‪ ,‬כלומר שאינו מופיע בשלושה חלקים‬

                                                                                                  ‫שונים‪.‬‬

‫‪ ‬תשובה מספר ‪ – 1‬שוקו – מופיע רק בביצה רכה ובביצת עין‪ .‬לכן אינו יכול להיות המשקה של‬
                                ‫שלושה אנשים שונים‪ .‬לכן זו התשובה הנכונה (שאינה תיתכן)‪.‬‬

                      ‫לאחר מציאת התשובה הנכונה אין טעם להמשיך ולבדוק את שאר התשובות‪.‬‬

‫‪ .6‬התרשים שלפנינו מכילה חלוקה לפלחים המייצגים ‪ 5%‬מהשלם‪ .‬כלומר‪ ,‬מספר הסועדים הכולל‬

‫חייב להיות מספר ממנו נוכל לחשב ‪ 5%‬ולקבל תוצאה שלמה (שהרי מדובר באנשים ולא תיתכן‬

                                                ‫תשובה שהיא שבר)‪.‬‬

‫‪.(1050 ∙ 60‬‬  ‫=‬  ‫‪300‬‬  ‫=‬  ‫)‪3‬‬  ‫התשובה היחידה בה נקבל תוצאה שלמה בחישוב של ‪ 5%‬היא ‪60‬‬
                ‫‪100‬‬

‫‪ .7‬בתרשים ישנם ‪ 6‬פלחים בהם סועדים הזמינו תה‪ .‬נתון בשאלה כי בעבור זאת שילמו הסועדים ‪60‬‬
‫שקלים‪ .‬כלומר‪ ,‬העלות של על כל "פלח" היא ‪ 10‬שקלים‪ .‬בתרשים ישנם בסך הכל ‪ 20‬פלחים ולכן‬

                ‫העלות הכוללת (כיוון שנתון כי המחיר של כל המשקאות זהים) הינה ‪ 200‬שקלים‪.‬‬

‫‪ .8‬בשאלה שלפנינו התבקשנו לחשב אחוזים אבל שימו לב לשלם ממנו האחוז מחושב‪:‬‬

                            ‫"איזה אחוז מהסועדים ששתו שוקו אכלו ביצת עין?"‬

‫כלומר‪ ,‬השלם בשאלה הוא מספר הסועדים ששתו שוקו והחלק הינו הסועדים שאכלו ביצת עין‪.‬‬

‫ישנם ‪ 5‬פלחים בהם ישנם סועדים ששתו שוקו‪ ,‬ומתוכם רק אחד שייך לסועדים שאכלו ביצת עין‪.‬‬

                            ‫‪.20%‬‬  ‫משמע‬  ‫מהשלם‪,‬‬  ‫‪    ‬‬  ‫מהווים‬  ‫הם‬  ‫כלומר‬
                                                ‫‪    ‬‬

 ‫‪ .9‬השאלה שלפנינו עוסקת במציאת שטחים במעגל‪ .‬השטח הכהה בשאלה מורכב משני חלקים –‬
‫המעגל הקטן הפנימי והטבעת החיצונית‪ .‬למציאת שטחה של הטבעת החיצונית עלינו לחשב את‬

                              ‫שטחו של המעגל הגדול ולהחסיר ממנו את המעגל האמצעי בגודלו‪.‬‬
                                  ‫בינוני‪ −     ‬גדול‪ +     ‬קטן‪S =     ‬‬

                                   ‫‪S =         2 +         2 −         2‬‬
                                   ‫)‪     =     (         +          −         ‬‬

‫‪ .10‬השאלה שלפנינו הינה שאלה כללית העוסקת במספרים ובתכונותיהם‪ .‬עלינו למצוא את הסכום של‬
        ‫המספר הדו ספרתי הראשוני הקטן ביותר (‪ )11‬והמספר הראשוני הדו ספרתי הגדול ביותר‪.‬‬
                  ‫כיוון שלא למדנו בעל פה מעבר ל ‪ 41‬ניגש לבדוק את המספרים הקרובים ל ‪– 100‬‬

  ‫‪ 99‬אינו ראשוני כיוון שמתחלק ב ‪ 98 ,9‬אינו ראשוני כיוון שהוא זוגי‪ 97 ,‬הינו מספר ראשוני כיוון‬
                                                                                  ‫שאינו מתחלק בדבר‪.‬‬

                                            ‫משמע‪ ,‬הסכום המבוקש בשאלה הוא ‪(         +         )             ‬‬

                                                                                                             ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6