Page 6 - ver2
P. 6

‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                                   ‫שאלות ‪ 13-14‬נוגעות לאותו הקטע‪ .‬לפיכך‪ ,‬נבין תחילה את האמור בקטע‪.‬‬
    ‫"חווה תובל מבקרת בספרה האחרון‪ ...‬המייצר לדידה השפעה רבה מדי ‪ ...‬מזיקה" – לדעתה של תובל‪,‬‬
                                ‫השיח הפסיכולוגי מייצר השפעה רבה מדי שיכולה לעתים אף להיות מזיקה‪.‬‬
  ‫"חוששני כי הביקורת הנוקבת של תובל מעידה על מעין 'קנאת דיסציפלינה'‪ ,‬שהרי הפסיכולוגיה‪ ...‬ואילו‬
  ‫הסוציולוגיה‪ ...‬קול ענות חלשה" – כותב המאמר סבור שהביקורת של תובל משקפת 'קנאת דיסציפלינה'‬
 ‫(דיסציפלינה = תחום ידע)‪ ,‬שכן תחום הפסיכולוגיה הצליח לצאת אל העולם ולהשפיע עליו‪ ,‬בעוד שתחום‬

                                                                          ‫הסוציולוגיה לא הצליח לעשות זאת‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בדבריו של כותב המאמר אין כל התייחסות לסתירות בספרה של תובל‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כותב המאמר לא יוצא נגד השפעות הפסיכולוגיה בעולם‪ ,‬כי אם מציין אותן כדי‬

                                                    ‫להבהיר את המקור לקנאה המשתקפת בדבריה של תובל‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מדברי כותב המאמר משתמע כי לסוציולוגיה מעולם לא הייתה השפעה גדולה על‬
 ‫העולם‪ ,‬שכן 'קנאת הדיסציפלינה' נובעת מכך שהפסיכולוגיה הצליחה לעשות זאת ואילו הסוציולוגיה לא‬

                                                                                                   ‫הצליחה בכך‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כותב המאמר סבור שביקורתה של תובל על תחום הפסיכולוגיה מעידה על 'קנאת‬
 ‫דיסציפלינה'‪ ,‬ולאחר מכן מציין את הצלחת הפסיכולוגיה – תחום הידע עליו העבירה תובל ביקורת‪ -‬מול‬

                ‫חוסר ההצלחה של הסוציולוגיה‪ .‬מכך אכן ניתן להסיק שעיסוקה של תובל הוא בתחום זה‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
 ‫בשאלה זו אנו מתבקשים לבחור בהצעה להחלפת מילים במשפט הראשון‪ ,‬אשר תהפוך אותו לחסר היגיון‬

                                                                                                          ‫פנימי‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪" .‬חווה תובל בוחנת (במקום "מבקרת") בספרה האחרון את התפשטותו של השיח‬
     ‫הפסיכולוגי‪ ,‬המייצר לדידה השפעה רבה מדי שלעתים אף מזיקה"‪ .‬במשפט זה יש היגיון פנימי‪ ,‬שהרי‬
                          ‫בהחלט ייתכן שהיא רק בוחנת את התפשטות השיח הפסיכולוגי מבלי לבקר זאת‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪" .‬חווה תובל מבקרת בספרה האחרון את האדרתו (במקום "התפשטותו") של השיח‬
     ‫הפסיכולוגי‪ ,‬המייצר לדידה השפעה רבה מדי שלעתים אף מזיקה"‪ .‬במשפט זה יש היגיון פנימי‪ ,‬שהרי‬
          ‫בהחלט ייתכן שלאדם הסבור שלדבר מה יש השפעה רבה ואף מזיקה‪ ,‬תהיה ביקורת על האדרתו‪.‬‬
        ‫שהיא מבקרת את האדרת השיח הפסיכולוגי‪ ,‬לו היא סבורה שיש השפעה רבה שלעתים אף מזיקה‪.‬‬
        ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪" .‬חווה תובל מבקרת בספרה האחרון את התפשטותו של השיח הפסיכולוגי‪,‬‬
     ‫המייצר לצערה (במקום "לדידה") השפעה רבה מדי שלעתים אף מזיקה"‪ .‬במשפט זה יש היגיון פנימי‪,‬‬

  ‫שהרי אם לדבר מה יש השפעה שלילית ("שלעתים אף מזיקה")‪ ,‬אזי שבהחלט הגיוני שהשפעה זו תיתפס‬
                                                                  ‫כמצערת עבור האדם שמותח עליהן ביקורת‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪" .‬חווה תובל מבקרת בספרה האחרון את התפשטותו של השיח הפסיכולוגי‪ ,‬המייצר‬
 ‫לדידה השפעה רבה מדי שכמעט אינה (במקום "שלעתים אף") מזיקה"‪ .‬משפט זה חסר היגיון פנימי‪ ,‬שכן‬

                                                                                                                            ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11