Page 5 - ver2
P. 5

‫ההפקה וההפצה של ספרי לימוד מתורגמים אורכות בדרך כלל זמן רב‪ .‬מורי החוג לכלכלה המתנגדים‬
                ‫להתבססות בלעדית על ספרי לימוד מתורגמים‪ ,‬מנמקים את עמדתם בטענה כי בשל הקצב המהיר של‬

                      ‫החידושים התאורטיים בתחומם‪ ,‬יש מקום לחשש שהלימודים יתבססו על ספרים לא מעודכנים‪.‬‬

                ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מורי כלכלה תומכים בספרים מתורגמים‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענתם כי על אף‬
               ‫קצב השינויים האיטי‪ ,‬הם חוששים שהלימודים יתבססו על ספרים לא מעודכנים‪ .‬אם הם חוששים‪ ,‬אז‬

                                                                                            ‫מדוע הם תומכים מלכתחילה?‬
                ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מורי כלכלה נגד ספרים מתורגמים‪ .‬הם חוששים שהלימודים יתבססו על ספרים לא‬
                  ‫מעודכנים‪ ,‬משום שקצב החידושים מהיר וקצב התרגום איטי‪ .‬ההיגיון הפנימי נשמר לאורך המשפט‪.‬‬
              ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מורי כלכלה תומכים בספרים מתורגמים‪ ,‬וטוענים כי אינם חוששים שהלימודים‬
                 ‫יתבססו על ספרים לא מעודכנים‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה שהסיבה לתמיכתם הינה בקצב השינויים‬

                                                      ‫המהיר‪ ,‬שדווקא אמור להוות קושי לשמור על הספרים מעודכנים‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מורי כלכלה נגד ספרים מתורגמים‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענתם כי על אף קצב‬
              ‫השינויים המהיר‪ ,‬הם אינם חוששים שהלימודים יתבססו על ספרים לא מעודכנים‪ .‬אם הם לא חוששים‪,‬‬

                                                                                        ‫אז מדוע הם מתנגדים מלכתחילה?‬

                                                                                                  ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
             ‫בפסקה מוצגת הגדרת המושג מוסריות אמתית על ידי שלילת המאפיינים של מוסריות מזויפת‪ .‬מוסריות‬
               ‫אמתית אינה תלויה בעין מפקחת‪ ,‬בעוד שמוסריות מזויפת היא מוסריות שכן תלויה בכך‪ ,‬והמצפון הוא‬

                                                                               ‫הקול המזהיר מפני קיומה של עין מפקחת‪.‬‬

             ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬לפי מנקן‪ ,‬המצפון הוא קול המזהיר מפני עין מפקחת‪ ,‬אשר רק בנוכחותה מפגין האדם‬
            ‫התנהגות מוסרית לכאורה‪ ,‬כלומר‪ ,‬מוסריות מזויפת‪ .‬מכאן שהטענה כי מה שמכונה בפינו "מצפון" מבטא‬

                                                                                          ‫למעשה מוסריות מזויפת‪ ,‬נכונה‪.‬‬
            ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הפסקה מבחינה בין מוסריות אמתית ובין מוסריות מזויפת – הראשונה מתקיימת‬

              ‫ללא תלות בעין מפקחת ואילו האחרונה מתקיימת רק לנוכח פיקוח כלשהו‪ .‬כלומר‪ ,‬מתבצעת הבחנה בין‬
                                      ‫סוגי המוסריות על סמך התלות בפיקוח ולא על סמך קיום של עין מפקחת או לא‪.‬‬

              ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הטענה המופיעה בתשובה זו מייחסת מאפיין (מצפון – קול פנימי המזהיר שאולי‬
                                                                 ‫מישהו מסתכל) של מוסריות מזויפת למוסריות אמתית‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ 4‬אינה נכונה‪ .‬הקול הפנימי המזהיר אותנו שאולי מישהו מסתכל‪ ,‬כלומר מצפון‪ ,‬הוא ביטוי‬
              ‫למוסריות מזויפת ולא למוסריות ללא עין מפקחת‪ .‬שכן מוסריות מזויפת היא מוסריות שתלויה בקיומה‬

                                                                                                            ‫של עין מפקחת‪.‬‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10