Page 9 - ver2
P. 9

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪" :‬קליטתה המלאה של יצירת אומנות מבוססת על השתתפותו הפעילה של הצופה‪,‬‬
 ‫ואינה נשענת על ידע קודם"‪ .‬דבר זה סותר את הנאמר בפסקה‪ .‬לפי הפסקה ידע מוקדם הוא תנאי ליכולת‬

                     ‫לקלוט באופן פעיל את האומנות‪ .‬נאמר שם שמי שחושב שאפשר בלי ידע קודם – טועה‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                ‫עלינו למצוא משפט בו פועל תלת‪-‬מקומי‪ .‬נקרא ותמצת את הפסקה כי להבין מהו פועל כזה‪.‬‬
      ‫בפסקה מוסבר על מספר המשתתפים המינימלי שחייבים לציין כשמשתמשים בפועל‪ .‬פועל חד‪-‬מקומי‬
 ‫מצריך ציון משתתף בודד (מבצע הפועל)‪ ,‬ואילו פועל דו‪-‬מקומי מצריך ציון של שני משתתפים(למשל מבצע‬
 ‫הפועל ומי שהפועל מבוצע עליו)‪ .‬ננתח את הדוגמה שמופיעה‪ :‬הילד והילדה צחקו ופתחו את החלון‪ .‬הפועל‬
       ‫צחקו הוא חד מקומי כי צריך לציין רק את מי שעשה את הפעולה‪ ,‬ואילו הפועל פתחו הוא דו מקומי‪,‬‬

                     ‫מכיוון שהוא מצריך לציין את מי שבצע את הפעולה וגם את מה שהפעולה בוצעה עליו‪.‬‬
                                                     ‫נחפש בתשובות פועל שמחייב ציון של שלושה משתתפים‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪" :‬בנימין רץ‪ ,‬קפץ ונפל"‪ .‬בתשובה זו מופיעים שלושה פעלים וכולם חד‪-‬מקומיים‪.‬‬
              ‫זאת מכיוון שבפעלים "רץ"‪" ,‬קפץ" ו"נפל" עליינו לציין רק את מי שביצע את הפעולה(בנימין)‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪" :‬אביתר ודניאל ניקו את הבית"‪ .‬בתשובה זו מופיע פועל דו‪-‬מקומי‪ .‬זאת מכיוון‬
            ‫שבפועל "ניקו" עלינו לציין מי ביצע את הפעולה(אביתר ודניאל)‪ ,‬ועל מה בוצעה הפעולה(הבית)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪" :‬מיכל נתנה פרח לרחל"‪ .‬בתשובה זו יש פועל תלת‪-‬מקומי‪ .‬זאת מכיוון שבפועל "נתנה"‬
            ‫עלינו לציין מי ביצע את הפעולה(מיכל)‪ ,‬על מה בוצעה הפעולה (פרח) ולמי נעשתה הפעולה(רחל)‪.‬‬

        ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪" :‬משה ראה את דני ושמע את צביקה"‪ .‬בתשובה זו שני פעלים ושניהם דו‪-‬‬
    ‫מקומיים‪ .‬הפועל "ראה" מחייב ציון של מי ביצע את הפעולה(משה) ועל מי בוצעה הפעולה(דני)‪ .‬כמו כן‪,‬‬

                   ‫הפועל "שמע" מצריך ציון של מי ביצע את הפעולה(משה) ועל מי בוצעה הפעולה(צביקה)‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫תקרא ונתמצת את הפסקה הראשונה‪ :‬על פי הפסקה כל מדען רואה את המדבר כאזור שמתאפיין בתופעות‬

    ‫שקשורות לתחום מומחיותו‪ .‬הביולוג רואה צמחיה דלילה‪ ,‬מתכנן הערים אוכלוסייה דלה והגאולוג את‬
      ‫התהליכים הגאולוגיים‪ .‬אבל המאפיין הבולט ביותר הוא האקלים‪ ,‬שכל התופעות המתוארות נגזרות‬
      ‫מהאקלים שיש בו כמות קטנה מאוד של משקעים‪ .‬כלומר הגשמים המעטים הם גורם קריטי שמעצב‬
                                        ‫במדבר יותר מבכל אזור אחר את פני השטח והחיים של החי והצומח‪.‬‬

‫עלינו לקבוע מה מהבאים אינו נמנה עם "התופעות הללו" (שורה ‪ .)3‬התופעות שתוארו בפסקה הן התופעות‬
  ‫שנגרמות ממיעוט הגשמים‪ .‬לכן נחפש משהו שלא נגרם מהאקלים במדבר‪ ,‬כלומר מהעובדה שיש בו מעט‬
                                                                                                            ‫גשם‪.‬‬
              ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ :‬על פי הפסקה‪ ,‬הצמחייה הדלילה היא תופעה שנגרמת ממיעוט הגשם‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ :‬על פי הפסקה‪ ,‬אוכלוסייה דלילה היא תופעה שנגרמת גם היא מהאקלים הדל‬
                                                                                                        ‫בגשמים‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ :‬על פי הפסקה סחיפת הקרקע גם היא תופעה שנגרמת מהאקלים הדל בגשמים‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ :‬מיעוט הגשמים איננו תופעה שנגרמת מהאקלים אלא מאפיין של האקלים המדברי‬
                                                                                                           ‫עצמו‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12