Page 5 - ver2
P. 5
.11התשובה הנכונה היא (.)1
נתון בשאלה שבחודש כלשהו היו שלושה יצורים :שניים אדומים ואחד כחול .בנוסף נתון שכעבור שלושה
חודשים היו שלושתם צהובים .דבר זה אפשרי אם שני היצורים האדומים היו פאונים בכוכב ,Bוהיצור
הכחול היה נימפה בכוכב .Fבאופן זה ,כעבור שלושה חודשים ,שלושת היצורים יהיו בכוכב .A
נשאלנו כמה מהם יהיו צהובים גם כעבור עוד שלושה חודשים .מכיוון שקבענו שיש יצור אחד שהוא
נימפה ,נוכל לדעת שרק הוא ידלג כעבור שלושה חודשים נוספים אל כוכב Eויישאר בצבע צהוב .כלומר רק
יצור אחד יהיה צהוב כעבור עוד שלושה חודשים.
.12התשובה הנכונה היא (.)4
נתון לנו בשאלה שבחודש כלשהו היו בגלקסיה שישה יצורים בלבד :שניים על כוכב ,Aשניים על כוכב ,D
ושניים על כוכב .Fכלומר נוכל לקבוע בוודאות ששני היצורים על כוכב Dהם פאונים ושני היצורים על
כוכב Fהם נימפות .לגבי שני היצורים על כוכב ,Aלא נוכל לקבוע אם הם נימפות או פאונים.
נשאלנו כמה מהם יהיו צהובים כעבור שלושה חודשים ,כלומר בעוד דילוג .על שתי הנימפות בכוכב Fוגם
על שני הפאונים בכוכב ,Dנוכל לקבוע בוודאות שבעוד שלושה חודשים יהיו כולם בכוכב ,Aולכן בוודאות
יהיו צהובים .לגבי היצורים בכוכב ,Aלא נוכל לקבוע בוודאות את צבעם ,מפני שאם הם פאונים הם יעברו
לכוכב ,Bאך אם הם נימפות ,הם ידלגו לכוכב .Eכך שייתכן שאחד או שניהם יהיו צהובים כעבור שלושה
חודשים אך ייתכן גם שאף אחד מהם .לכן נוכל לקבוע שכעבור שלושה חודשים יהיו לפחות 4צהובים:
היצורים מכוכבים Fו D-בוודאות ,ובנוסף אולי היצורים שהיה בכוכב .A
.13התשובה הנכונה היא (.)1
האם נכון לומר שדבר-מה קיים גם כאשר איש אינו מבחין בו? הפילוסוף היווני טלמונוס סבור שלא .
המלומד המוסלמי עשתאווי אינו מסכים איתו ,כפי שאפשר ללמוד מאמירתו המפורסמת" :עץ הצומח
בלב יער אינו פחות מוצק מזה הנשקף מחלונך.
תשובה ( )1נכונה :בתחילת המשפט נשאלת השאלה האם נכון לומר שמשהו קיים גם אם לא רואים אותו.
נאמר שטלמונוס חושב שמה שלא רואים לא קיים .בהמשך נאמר לנו שהמלומד המוסלמי עשתאווי אינו
מסכים איתו ,כלומר לדעתו של אשתאווי גם מה שלא רואים קיים .נצפה בהמשך המשפט לאמירה לו
שמדגימה זאת .ואכן הוא אומר שגם עץ באמצע היער (כלומר שלא רואים אותו) מוצק כמו זה שכן רואים
אותו.
תשובה ( )2אינה נכונה :בתחילת המשפט נשאלת השאלה האם נכון לומר שמשהו קיים גם אם לא רואים
אותו .טלמונוס אומר שכן ,כלומר גם מה שלא רואים אכן קיים .בהמשך נאמר לנו שהמלומד המוסלמי
עשתאווי אינו מסכים איתו ,כלומר לדעתו של אשתאווי ,מה שלא רואים לא קיים .נצפה אם כך ,לאמירה
מצידו שתדגים זאת .המשך המשפט לא הגיוני מפני שהאמירה מדגימה את ההפך מכך“ :ספינה לא
מאוישת בלב ים עודנה ספינה" ,כלומר שגם מה שלא רואים עדיין קיים.

