Page 10 - ver1
P. 10

‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬הטענה כי השיר ״צנח לו זלזל״ עומד במבחן ״האדם היחיד״ אכן נכונה‪ :‬מבחן זה נזכר‬
‫בשורה ‪ ,21‬והוא מתייחס ליכולתו של אדם להביט ביצירה קלסית בעיניים פקוחות‪ ,‬כלומר לבחון את תוכן‬
‫היצירה ולהתבונן בה כיצירה אנושית‪ ,‬ולא בקליפת הקלסיות שעוטפת אותה‪ .‬ואכן‪ ,‬בסוף הקטע אומר‬
‫הירשפלד בהקשר של ״צנח לו זלזל״‪ ,‬״פתאום הוסר איזה קרום ונגלה שיר כאוב ומופנם״‪ .‬אפוא‪ ,‬מבחינתו‬

                                                                            ‫הוא אכן עומד במבחן האדם היחיד‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בסוף הקטע אומר הירשפלד כי לאחר שהוסר מעטה הקלסיות מן היצירה‪ ,‬הוא שאל‬
‫את עצמו מה לזה ול׳ביאליק׳? הכוונה בכך אינה ששיר זה לא אופייני לשירתו של ביאליק‪ ,‬אלא שהיצירה‬

                                              ‫שנגלתה בפניו אינה תואמת את הוד הקלסיות שיוחס לביאליק‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
      ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בשורות ‪ 1-2‬נכתב שהמונח קלסיקה עשוי לתאר למשל מחזה מאת שייקספיר‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬בשורות ‪ 5-6‬נכתב ששירים רבים משנות ה‪ 50-60-‬נהפכו למורשת קלסית‪ ,‬המוצאת את‬
‫דרכה אל טקסים רשמיים‪ .‬כלומר‪ ,‬הטקסים אינם בגדר קלסיקה‪ ,‬אלא דבר שכולל לעתים שירים שנחשבים‬

                                                                                                       ‫לקלסיים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בשורות ‪ 8-9‬נכתב כי קבוצות בונות לעצמן קלסיקות משלהן‪ ,‬ולפעמים הקלסיקה‬

                                                              ‫היא סיפור הישרדות הרואי שנעשה למעין סאגה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בשורות ‪ 19-20‬נכתב שהדבר ה״קלסי״ אינו קלסי בכלל‪ ,‬ומי שיביט בציור נודע או‬
‫בטרגדיה קלסית יראה יצירה אנושית ותו לא‪ .‬כלומר‪ ,‬ה״ציור הנודע״ הוא דוגמה לדבר קלסי‪ ,‬שאם מביטים‬

                                                       ‫בו מבעד למעטה הקלסיות‪ ,‬מבינים שזו יצירה אנושית‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המוצגות בתשובות מסכמת את מבנה הקטע בצורה הטובה ביותר‪ ,‬נבחן את‬

                                                    ‫מהלך העניינים שמתואר בכל תשובה אל מול הקטע עצמו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬״קלסי״ הוא משהו שקבוצה או תרבות מרוממות מן העבר‪ :‬אכן בפסקה הראשונה נכתב‬
‫בפירוש שקלסיקה היא משהו שההווה מרוממו מתוך העבר‪ ,‬ובפסקה השנייה הרעיון הזה מוסבר בצורה יותר‬
‫מפורטת‪ .‬״הילת הקלסיות מקשה עלינו להכי את היצירה עצמה‪ ,‬על אנושיותה״‪ :‬הפסקה השלישית עוסקת‬
‫בכך שקלסיות עוטפת את הדבר הקלסי עצמו עד שהיא מסתירה אותו כליל‪ ,‬ורק אם נסתכל עליו בעיניים‬
‫פקוחות נוכל לראות שלמעשה מדובר ביצירה אנושית ותו לא‪ .‬על האקדמיה לסייע לנו להכיר את היצירה‬
‫עצמה‪ :‬הפסקה האחרונה נפתחת באמירתו של הירשפלד ולפיה אחד מתפקידי האקדמיה הוא להבקיע את‬

                       ‫הסתר הקלסיות ולחשוף את האומנות; רעיון זה נידון בהרחבה לאורך הפסקה כולה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬האפשרות שמופיעה בתשובה זו אינה מדויקת‪ :‬אין זה נכון לטעון שהקטע כולל‬
‫התייחסות לכך שקלסיקות הן יצירות שחברי הקבוצה אינם מכירים (כאמור‪ ,‬מדובר בסיפורים שונים מן‬
‫העבר שהקבוצה חוזרת אליהם שוב ושוב ומייחסת להם ערך)‪ .‬כמו כן‪ ,‬חלקו האחרון של הקטע עוסק בטענה‬
‫שהאקדמיה צריכה לפעול לקידום ההיכרות עם היצירות מבעד למעטה הקלסיות‪ ,‬ולא שעלינו להכיר יצירות‬

                                                                         ‫לעומק לפני שנכנה אותן ״קלסיקות״‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11