Page 10 - ver1
P. 10
תשובה ( )3נכונה .הטענה כי השיר ״צנח לו זלזל״ עומד במבחן ״האדם היחיד״ אכן נכונה :מבחן זה נזכר
בשורה ,21והוא מתייחס ליכולתו של אדם להביט ביצירה קלסית בעיניים פקוחות ,כלומר לבחון את תוכן
היצירה ולהתבונן בה כיצירה אנושית ,ולא בקליפת הקלסיות שעוטפת אותה .ואכן ,בסוף הקטע אומר
הירשפלד בהקשר של ״צנח לו זלזל״ ,״פתאום הוסר איזה קרום ונגלה שיר כאוב ומופנם״ .אפוא ,מבחינתו
הוא אכן עומד במבחן האדם היחיד.
תשובה ( )4אינה נכונה .בסוף הקטע אומר הירשפלד כי לאחר שהוסר מעטה הקלסיות מן היצירה ,הוא שאל
את עצמו מה לזה ול׳ביאליק׳? הכוונה בכך אינה ששיר זה לא אופייני לשירתו של ביאליק ,אלא שהיצירה
שנגלתה בפניו אינה תואמת את הוד הקלסיות שיוחס לביאליק.
.21התשובה הנכונה היא (.)2
תשובה ( )1אינה נכונה .בשורות 1-2נכתב שהמונח קלסיקה עשוי לתאר למשל מחזה מאת שייקספיר.
תשובה ( )2נכונה .בשורות 5-6נכתב ששירים רבים משנות ה 50-60-נהפכו למורשת קלסית ,המוצאת את
דרכה אל טקסים רשמיים .כלומר ,הטקסים אינם בגדר קלסיקה ,אלא דבר שכולל לעתים שירים שנחשבים
לקלסיים.
תשובה ( )3אינה נכונה .בשורות 8-9נכתב כי קבוצות בונות לעצמן קלסיקות משלהן ,ולפעמים הקלסיקה
היא סיפור הישרדות הרואי שנעשה למעין סאגה.
תשובה ( )4אינה נכונה .בשורות 19-20נכתב שהדבר ה״קלסי״ אינו קלסי בכלל ,ומי שיביט בציור נודע או
בטרגדיה קלסית יראה יצירה אנושית ותו לא .כלומר ,ה״ציור הנודע״ הוא דוגמה לדבר קלסי ,שאם מביטים
בו מבעד למעטה הקלסיות ,מבינים שזו יצירה אנושית.
.22התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המוצגות בתשובות מסכמת את מבנה הקטע בצורה הטובה ביותר ,נבחן את
מהלך העניינים שמתואר בכל תשובה אל מול הקטע עצמו.
תשובה ( )1נכונה .״קלסי״ הוא משהו שקבוצה או תרבות מרוממות מן העבר :אכן בפסקה הראשונה נכתב
בפירוש שקלסיקה היא משהו שההווה מרוממו מתוך העבר ,ובפסקה השנייה הרעיון הזה מוסבר בצורה יותר
מפורטת .״הילת הקלסיות מקשה עלינו להכי את היצירה עצמה ,על אנושיותה״ :הפסקה השלישית עוסקת
בכך שקלסיות עוטפת את הדבר הקלסי עצמו עד שהיא מסתירה אותו כליל ,ורק אם נסתכל עליו בעיניים
פקוחות נוכל לראות שלמעשה מדובר ביצירה אנושית ותו לא .על האקדמיה לסייע לנו להכיר את היצירה
עצמה :הפסקה האחרונה נפתחת באמירתו של הירשפלד ולפיה אחד מתפקידי האקדמיה הוא להבקיע את
הסתר הקלסיות ולחשוף את האומנות; רעיון זה נידון בהרחבה לאורך הפסקה כולה.
תשובה ( )2אינה נכונה .האפשרות שמופיעה בתשובה זו אינה מדויקת :אין זה נכון לטעון שהקטע כולל
התייחסות לכך שקלסיקות הן יצירות שחברי הקבוצה אינם מכירים (כאמור ,מדובר בסיפורים שונים מן
העבר שהקבוצה חוזרת אליהם שוב ושוב ומייחסת להם ערך) .כמו כן ,חלקו האחרון של הקטע עוסק בטענה
שהאקדמיה צריכה לפעול לקידום ההיכרות עם היצירות מבעד למעטה הקלסיות ,ולא שעלינו להכיר יצירות
לעומק לפני שנכנה אותן ״קלסיקות״.

