Page 5 - ver1
P. 5
תשובה ( )1אינה נכונה .מתשובתו של הרופא משתמע שהליכה ברגליים יחפות עלולה להיות לא נעימה,
שהרי ריכוז קולטני החישה והיעדר ריפוד שומני באצבעות הרגליים גורמים לכך שפגיעה באזורים אלה
כואבת למדי .אם כן ,לא הגיוני שדבריו נאמרו כתשובה לשאלה מדוע רצוי ללכת יחפים.
תשובה ( )2אינה נכונה .בדבריו ,מתייחס הרופא לדמיון בין אמצעות הרגליים לאצבעות הידיים (״...
לרגליים ,ממש כמו לידיים ...לכן גם בקצות אצבעות הרגליים ...באזורים אלו...״) .על כן ,לא הגיוני שדבריו
נאמרו כתשובה לשאלה במה שונות אצבעות הרגליים מאצבעות הידיים.
תשובה ( )3נכונה .כאמור ,בתשובתו ,מתאר הרופא תחילה את המנגנון שאחראי לתחושת כאב כתוצאה
מפגיעה באצבעות הרגליים ,ולאחר מכן הוא מסביר מדוע הוא עז למדי .אם כן ,בהחלט ניתן להניח
שתשובתו נאמרה בתגובה לשאלה מדוע אנו חשים כאב עז כל כך כשאצבעות הרגליים נתקלות ברגל
השולחן.
תשובה ( )4אינה נכונה .אומנם בחלק הראשון של דבריו מסביר הרופא כיצד כפות הרגליים מסייעות
באיסוף מידע על הסביבה .אך הסבר זה הוא רק חלק מהסבר רחב יותר ,אשר עוסק בסיבות שבגינן תחושת
הכאב כתוצאה מפגיעה באצבעות הרגליים עזה מאוד.
.12התשובה הנכונה היא (.)1
אף שהוכח שהשמעת מוזיקה בכיתות בית הספר בזמן העבודה העצמית תורמת לריכוז אצל רוב
התלמידים ,אין בכך כדי להצדיק נוהג זה ,אלא אם כן יופרך החשש שהתלמידים שיש להם בעיות ריכוז
מושפעים ממנו דווקא באופן הפוך.
תשובה ( )1נכונה .תחילה נאמר כי אף שהוכח שהשמעת מוזיקה בכיתות בזמן עבודה עצמית תורמת לריכוז
אצל רוב התלמידים ,אין בכך כדי להצדיק נוהג זה .בהמשך הובעה הסתייגות באשר לאמירה זו – אלא אם
כן יופרך החשש שהתלמידים שיש להם בעיות ריכוז מושפעים ממנו דווקא באופן הפוך .כלומר ,לא די
להצדיק את הנוהג האמור בכך שהוא תורם לרוב התלמידים ,צריך גם להראות שהוא לא פוגע בתלמידים
הסובלים מקשיי ריכוז.
תשובה ( )2אינה נכונה .תחילה נאמר כי אף שהוכח שהשמעת מוזיקה בכיתות בזמן עבודה עצמית פוגעת
בריכוז אצל רוב התלמידים ,עדיין מוקדם לסתום את הגולל על נוהג זה .כלומר ,למרות שמדובר בנוהג
שפוגע במרבית התלמידים ,מוקדם עדיין לוותר עליו .נצפה אפוא שבהמשך תופיע סיבה שמצדיקה את
קיומו .ואולם ,בחלקו השני של המשפט נכתב כי מוקדם עדיין לעשות זאת מכיוון שיש ראיות שהתלמידים
שיש להם בעיות ריכוז מושפעים ממנו באותו האופן .כלומר ,גם הם נפגעים מנוהג זה .אם כן ,אין זה הגיוני
לטעון שהסיבה להמשיך לקיים נוהג שפוגע ברוב התלמידים היא שהוא פוגע גם בקבוצת תלמידים
ספציפית.
תשובה ( )3אינה נכונה .תחילה נאמר כי אף שהוכח שהשמעת מוזיקה בכיתות בזמן עבודה עצמית אינה
משפרת את הריכוז אצל רוב התלמידים ,מן הראוי לאמץ נוהג זה .נצפה אפוא שבהמשך תופיע סיבה
שתצדיק את יישומו .ואולם ,בחלקו השני של המשפט נכתב כי ראוי ליישמו אם יסתבר שאין אמת בטענה
שהתלמידים שיש להם בעיות ריכוז דווקא יוצאים נשכרים ממנו .כלומר ,אם יתברר שהוא לא תורם
לתלמידים בעלי קשיי ריכוז .אם כן ,אין זה הגיוני לטעון שראוי ליישם נוהג שאינו תורם לרוב התלמידים
אם יתברר כי הוא גם לא תורם לקבוצת תלמידים ספציפית.