Page 5 - ver1
P. 5

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מתשובתו של הרופא משתמע שהליכה ברגליים יחפות עלולה להיות לא נעימה‪,‬‬
    ‫שהרי ריכוז קולטני החישה והיעדר ריפוד שומני באצבעות הרגליים גורמים לכך שפגיעה באזורים אלה‬

                    ‫כואבת למדי‪ .‬אם כן‪ ,‬לא הגיוני שדבריו נאמרו כתשובה לשאלה מדוע רצוי ללכת יחפים‪.‬‬
        ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בדבריו‪ ,‬מתייחס הרופא לדמיון בין אמצעות הרגליים לאצבעות הידיים (״‪...‬‬
‫לרגליים‪ ,‬ממש כמו לידיים‪ ...‬לכן גם בקצות אצבעות הרגליים‪ ...‬באזורים אלו‪...‬״)‪ .‬על כן‪ ,‬לא הגיוני שדבריו‬

                                     ‫נאמרו כתשובה לשאלה במה שונות אצבעות הרגליים מאצבעות הידיים‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬בתשובתו‪ ,‬מתאר הרופא תחילה את המנגנון שאחראי לתחושת כאב כתוצאה‬

         ‫מפגיעה באצבעות הרגליים‪ ,‬ולאחר מכן הוא מסביר מדוע הוא עז למדי‪ .‬אם כן‪ ,‬בהחלט ניתן להניח‬
       ‫שתשובתו נאמרה בתגובה לשאלה מדוע אנו חשים כאב עז כל כך כשאצבעות הרגליים נתקלות ברגל‬

                                                                                                         ‫השולחן‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬אומנם בחלק הראשון של דבריו מסביר הרופא כיצד כפות הרגליים מסייעות‬
‫באיסוף מידע על הסביבה‪ .‬אך הסבר זה הוא רק חלק מהסבר רחב יותר‪ ,‬אשר עוסק בסיבות שבגינן תחושת‬

                                                        ‫הכאב כתוצאה מפגיעה באצבעות הרגליים עזה מאוד‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
            ‫אף שהוכח שהשמעת מוזיקה בכיתות בית הספר בזמן העבודה העצמית תורמת לריכוז אצל רוב‬
   ‫התלמידים‪ ,‬אין בכך כדי להצדיק נוהג זה‪ ,‬אלא אם כן יופרך החשש שהתלמידים שיש להם בעיות ריכוז‬

                                                                             ‫מושפעים ממנו דווקא באופן הפוך‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי אף שהוכח שהשמעת מוזיקה בכיתות בזמן עבודה עצמית תורמת לריכוז‬
‫אצל רוב התלמידים‪ ,‬אין בכך כדי להצדיק נוהג זה‪ .‬בהמשך הובעה הסתייגות באשר לאמירה זו – אלא אם‬

      ‫כן יופרך החשש שהתלמידים שיש להם בעיות ריכוז מושפעים ממנו דווקא באופן הפוך‪ .‬כלומר‪ ,‬לא די‬
  ‫להצדיק את הנוהג האמור בכך שהוא תורם לרוב התלמידים‪ ,‬צריך גם להראות שהוא לא פוגע בתלמידים‬

                                                                                         ‫הסובלים מקשיי ריכוז‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי אף שהוכח שהשמעת מוזיקה בכיתות בזמן עבודה עצמית פוגעת‬

     ‫בריכוז אצל רוב התלמידים‪ ,‬עדיין מוקדם לסתום את הגולל על נוהג זה‪ .‬כלומר‪ ,‬למרות שמדובר בנוהג‬
     ‫שפוגע במרבית התלמידים‪ ,‬מוקדם עדיין לוותר עליו‪ .‬נצפה אפוא שבהמשך תופיע סיבה שמצדיקה את‬
‫קיומו‪ .‬ואולם‪ ,‬בחלקו השני של המשפט נכתב כי מוקדם עדיין לעשות זאת מכיוון שיש ראיות שהתלמידים‬
‫שיש להם בעיות ריכוז מושפעים ממנו באותו האופן‪ .‬כלומר‪ ,‬גם הם נפגעים מנוהג זה‪ .‬אם כן‪ ,‬אין זה הגיוני‬

         ‫לטעון שהסיבה להמשיך לקיים נוהג שפוגע ברוב התלמידים היא שהוא פוגע גם בקבוצת תלמידים‬
                                                                                                        ‫ספציפית‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי אף שהוכח שהשמעת מוזיקה בכיתות בזמן עבודה עצמית אינה‬
       ‫משפרת את הריכוז אצל רוב התלמידים‪ ,‬מן הראוי לאמץ נוהג זה‪ .‬נצפה אפוא שבהמשך תופיע סיבה‬

 ‫שתצדיק את יישומו‪ .‬ואולם‪ ,‬בחלקו השני של המשפט נכתב כי ראוי ליישמו אם יסתבר שאין אמת בטענה‬
       ‫שהתלמידים שיש להם בעיות ריכוז דווקא יוצאים נשכרים ממנו‪ .‬כלומר‪ ,‬אם יתברר שהוא לא תורם‬

  ‫לתלמידים בעלי קשיי ריכוז‪ .‬אם כן‪ ,‬אין זה הגיוני לטעון שראוי ליישם נוהג שאינו תורם לרוב התלמידים‬
                                                  ‫אם יתברר כי הוא גם לא תורם לקבוצת תלמידים ספציפית‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10