Page 4 - ver1
P. 4
תשובה ( )3אינה נכונה .במקרה המתואר בתשובה זו אמונה מבוססת גרמה למאמינים בה להתנהג באופן
שגרם לה להתממש – הגיוני להניח שאם בבית הספר ילמדו רק תלמידים שהישגי העבר שלהם מצביעים על
כך שהם טובים ,אחוזי ההצלחה בבחינות יהיו גבוהים יותר בהשוואה למצב שבו לומדים בבית הספר גם
תלמידים פחות טובים .לפיכך ,החלטת ההנהלה להשאיר בבית הספר רק תלמידים טובים במטרה לשפר
את אחוזי ההצלחה בבחינות ,היא ביטוי להתנהגות שנשענת על אמונה מבוססת והגיונית.
תשובה ( )4נכונה .במקרה המתואר בתשובה זו אמונה בלתי מבוססת (שמועות כוזבות על התמוטטותו
הקרובה של אחד הבנקים) גרמה למאמינים בה להתנהג באופן שגרם לה להתממש (רבים מן הלקוחות
משכו את כספם באותו היום ,והבנק אכן התמוטט בשל כך).
.10התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מהפסקה ,נבחן כל אחת מהן לאור הכתוב בה.
תשובה ( )1נכונה .בפסקה נכתב כי אחד ההבדלים בין רישום לציור הוא שרישום יוצר את אשליית העומק
בעזרת אור וצל בלבד ,ולא באמצעות צבעים .כלומר ,ברישום אשליית העומק נוצרת כתוצאה ממשחקי אור
וצל בלבד ,ואילו בציור היא נוצרת גם באמצעות צבעים .כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן הפסקה עולה כאמור כי קיים הבדל באופן שבו יוצרים אשליית עומק בציור
וברישום (ברישום הדבר נעשה באמצעות משחקי אור וצל בלבד ואילו בציור נעשה שימוש גם בצבעים) ,אך
לא נאמר כי אשליית העומק ברישומים מרשימה פחות מזו שבציורים.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה נכתב כי בעבר שימש הרישום רק כשלב מקדים לציור או לפיסול ,אך כיום
מעמד הרישום דומה למעמדו של הציור .כלומר ,הרישום כבר לא רק שלב מקדים בתהליך הציור או
הפיסול ,אלא גם סגנון יצירה כשלעצמו .מכך נובע אפוא ,כי ציירים ופסלים דווקא כן ממשיכים להשתמש
ברישום כשלב מקדים ליצירותיהם.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן הפסקה עולה כי מעמד הרישום נעשה דומה למעמדו של הציור ,במובן של
הפיכתו לסגנון יצירה כשלעצמו (שהרי נכתב כי אפשר אף למצוא תערוכות המוקדשות לרישומים בלבד),
ולא כי הטכניקה המשמשת ברישום נעשתה לאורך השנים דומה לזו המשמשת בציור.
.11התשובה הנכונה היא (.)3
כדי לקבוע איזו מן השאלות שמופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר להיות השאלה שבתגובה אליה
נאמרו הדברים בפסקה ,נעמוד תחילה על תוכנם.
הפסקה משקפת את תשובתו של רופא לשאלה מסוימת אשר הופנתה אליו .תשובתו מחולקת לשני חלקים:
בחלק הראשון הוא מדבר על קיומם של קולטני חישה המצויים בקצות אצבעות הרגליים (בדומה לאצבעות
הידיים) אשר מעבירים למוח אותות כאב בתגובה לגירויים שעלולים לפגוע ברקמות הגוף ,ומציין את
הסיבה להימצאותם במיקום זה .בחלק השני הוא אומר כי באזורים אלו (כלומר ,בקצות האצבעות) ,שלא
כמו בשאר אזורי הגוף ,כמעט ואין ריפוד שומני שירכך את הפגיעה .אם כן ,הוא מסביר תחילה מדוע וכיצד
נגרמת תחושת כאב כתוצאה מפגיעה בקצות אצבעות הרגליים (הימצאותם של קולטני חישה) ,ולאחר מכן,
מדוע הוא נחווה בעוצמה חזקה יחסית (אין כמעט ריפוד שומני שירכך את הפגיעה).