Page 4 - ver1
P. 4

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬במקרה המתואר בתשובה זו אמונה מבוססת גרמה למאמינים בה להתנהג באופן‬
‫שגרם לה להתממש – הגיוני להניח שאם בבית הספר ילמדו רק תלמידים שהישגי העבר שלהם מצביעים על‬

   ‫כך שהם טובים‪ ,‬אחוזי ההצלחה בבחינות יהיו גבוהים יותר בהשוואה למצב שבו לומדים בבית הספר גם‬
   ‫תלמידים פחות טובים‪ .‬לפיכך‪ ,‬החלטת ההנהלה להשאיר בבית הספר רק תלמידים טובים במטרה לשפר‬

                  ‫את אחוזי ההצלחה בבחינות‪ ,‬היא ביטוי להתנהגות שנשענת על אמונה מבוססת והגיונית‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬במקרה המתואר בתשובה זו אמונה בלתי מבוססת (שמועות כוזבות על התמוטטותו‬
     ‫הקרובה של אחד הבנקים) גרמה למאמינים בה להתנהג באופן שגרם לה להתממש (רבים מן הלקוחות‬

                                                  ‫משכו את כספם באותו היום‪ ,‬והבנק אכן התמוטט בשל כך)‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .10‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
       ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מהפסקה‪ ,‬נבחן כל אחת מהן לאור הכתוב בה‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי אחד ההבדלים בין רישום לציור הוא שרישום יוצר את אשליית העומק‬
‫בעזרת אור וצל בלבד‪ ,‬ולא באמצעות צבעים‪ .‬כלומר‪ ,‬ברישום אשליית העומק נוצרת כתוצאה ממשחקי אור‬

                             ‫וצל בלבד‪ ,‬ואילו בציור היא נוצרת גם באמצעות צבעים‪ .‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כאמור כי קיים הבדל באופן שבו יוצרים אשליית עומק בציור‬
 ‫וברישום (ברישום הדבר נעשה באמצעות משחקי אור וצל בלבד ואילו בציור נעשה שימוש גם בצבעים)‪ ,‬אך‬

                                       ‫לא נאמר כי אשליית העומק ברישומים מרשימה פחות מזו שבציורים‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי בעבר שימש הרישום רק כשלב מקדים לציור או לפיסול‪ ,‬אך כיום‬

       ‫מעמד הרישום דומה למעמדו של הציור‪ .‬כלומר‪ ,‬הרישום כבר לא רק שלב מקדים בתהליך הציור או‬
 ‫הפיסול‪ ,‬אלא גם סגנון יצירה כשלעצמו‪ .‬מכך נובע אפוא‪ ,‬כי ציירים ופסלים דווקא כן ממשיכים להשתמש‬

                                                                            ‫ברישום כשלב מקדים ליצירותיהם‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי מעמד הרישום נעשה דומה למעמדו של הציור‪ ,‬במובן של‬
   ‫הפיכתו לסגנון יצירה כשלעצמו (שהרי נכתב כי אפשר אף למצוא תערוכות המוקדשות לרישומים בלבד)‪,‬‬

                       ‫ולא כי הטכניקה המשמשת ברישום נעשתה לאורך השנים דומה לזו המשמשת בציור‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
    ‫כדי לקבוע איזו מן השאלות שמופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר להיות השאלה שבתגובה אליה‬

                                                              ‫נאמרו הדברים בפסקה‪ ,‬נעמוד תחילה על תוכנם‪.‬‬

‫הפסקה משקפת את תשובתו של רופא לשאלה מסוימת אשר הופנתה אליו‪ .‬תשובתו מחולקת לשני חלקים‪:‬‬
‫בחלק הראשון הוא מדבר על קיומם של קולטני חישה המצויים בקצות אצבעות הרגליים (בדומה לאצבעות‬

      ‫הידיים) אשר מעבירים למוח אותות כאב בתגובה לגירויים שעלולים לפגוע ברקמות הגוף‪ ,‬ומציין את‬
 ‫הסיבה להימצאותם במיקום זה‪ .‬בחלק השני הוא אומר כי באזורים אלו (כלומר‪ ,‬בקצות האצבעות)‪ ,‬שלא‬
‫כמו בשאר אזורי הגוף‪ ,‬כמעט ואין ריפוד שומני שירכך את הפגיעה‪ .‬אם כן‪ ,‬הוא מסביר תחילה מדוע וכיצד‬
‫נגרמת תחושת כאב כתוצאה מפגיעה בקצות אצבעות הרגליים (הימצאותם של קולטני חישה)‪ ,‬ולאחר מכן‪,‬‬

                         ‫מדוע הוא נחווה בעוצמה חזקה יחסית (אין כמעט ריפוד שומני שירכך את הפגיעה)‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9