Page 3 - ver1
P. 3

‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
       ‫כדי לקבוע איזה מן הנתונים שמופיעים בתשובות אינו אחד משלושת הנתונים שצירופם הוא הבסיס‬

           ‫לטענת החוקרים‪ ,‬נעמוד תחילה על טענתם‪ ,‬כמו גם על הקשר שלה למחקר שעליו היא מתבססת‪.‬‬

    ‫החוקרים מצאו שככל שילדים מרבים לצפות בטלוויזיה‪ ,‬כך הם אוכלים פחות פירות וירקות‪ .‬לטענתם‪,‬‬
 ‫הסיבה לכך נעוצה בפרסומות הרבות שהילדים נחשפים להן בעת הצפייה בטלוויזיה‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי‬

       ‫הם קושרים בין הפרסומות לבין הימנעותם של ילדים מאכילת פירות וירקות‪ ,‬שהרי צפייה ממושכת‬
  ‫בטלוויזיה כוללת חשיפה גבוהה יותר לפרסומות‪ ,‬ומכאן‪ ,‬סביר שמאפייני הפרסומות עשויים להסביר את‬

        ‫התופעה המתוארת‪ .‬לפיכך‪ ,‬עלינו לבדוק מהם שלושת הנתונים שצירופם יספק הסבר אפשרי לקשר‬
                                                                                                          ‫האמור‪.‬‬

  ‫צירוף הנתונים בתשובות (‪ )2( )1‬ו‪ )4(-‬אכן מספק הסבר לתופעה – חשיפה לפרסומות למוצרי מזון מגבירה‬
     ‫את צריכתם של אותם מוצרים אצל הצופים (תשובה ‪ ,)4‬ומאחר שרוב הפרסומות המשודרות בערוצים‬

 ‫שהילדים צופים בהם מפרסמות ממתקים וחטיפים (תשובה ‪ ,)1‬ניתן להניח שצריכת המוצרים הללו בקרב‬
         ‫הילדים גוברת ככל שהם צופים בטלוויזיה‪ .‬מהוספת הנתון ולפיו ככל שהם אוכלים יותר ממתקים‬

    ‫וחטיפים‪ ,‬כך הם נוטים לאכול פחות פירות וירקות (תשובה ‪ ,)2‬ניתן להבין צריכת הממתקים והחטיפים‬
   ‫מפחיתה את צריכת הפירות והירקות‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬ככל שילדים צופים יותר בטלוויזיה‪ ,‬כך הם אוכלים פחות‬

                                                                                                   ‫פירות וירקות‪.‬‬
    ‫הנתון שמופיע בתשובה (‪ )3‬אינו רלוונטי לביסוס הקשר המתואר לעיל‪ ,‬ואף משקף קשר הפוך‪ ,‬שכן עולה‬

                      ‫ממנו כי אכילת פירות וירקות משפיעה על מידת ההשפעה שיש לפרסומות על הילדים‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המתוארות בתשובות מדגימה את אפקט הפיגמליון‪ ,‬עלינו תחילה לעמוד על‬

                                                                     ‫מהותו של אפקט זה מתוך הכתוב בפסקה‪.‬‬

‫בפסקה נכתב כי המונח ״אפקט הפיגמליון״ מתייחס לתופעה שאמונה בלתי מבוססת מניעה את המאמינים‬
             ‫בה להתנהג באופן שגורם לה להתממש‪ .‬אם כן‪ ,‬נבדוק איזו מן האפשרויות מדגימה השפעה זו‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬במקרה המתואר בתשובה זו אמונה בלתי מבוססת (המפלגה האמינה שהיא צפויה‬
  ‫להפסיד בבחירות על בסיס נתונים בלתי מבוססים שניבאו את מפלתה) הניעה את המאמינים בה להתנהג‬
 ‫באופן שמנע ממנה להתממש (בשל החשש מהפסד בבחירות החליפה המפלגה את מנהיגה‪ ,‬ובסופו של דבר‬

                                                                                                ‫זכתה בבחירות)‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬במקרה המתואר בתשובה זו אמונה בלתי מבוססת (בית המשפט האמין שהנאשם‬
   ‫ביצע רצח‪ ,‬על בסיס עדות שקר) לא גרמה למאמינים בה להתנהג באופן שגרם לה להתממש (הרשעת בית‬
‫המשפט לא שינתה את העבר וגרמה לנאשם לבצע את הרצח בדיעבד‪ ,‬אלא הטילה עליו את האשמה‪ ,‬על לא‬

                                                                                                      ‫עוול בכפו)‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8