Page 4 - ver2
P. 4

‫‪ .10‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
        ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות נכונה לפי הציטוט שלגביו נשאלנו‪ ,‬נבין תחילה את‬

                                                                                              ‫משמעות הציטוט‪.‬‬
    ‫תחילה נכתב כי ״הכוונות והמניעים הכמוסים שההיסטוריון טקיטוס מגלה במעשיו של טיבריוס אינם‬
 ‫מתחייבים ממעשיו גופא״‪ ,‬כלומר‪ ,‬המניעים והכוונות שמייחס טקיטוס למעשיו של טיבריוס אינם נובעים‬
     ‫מהמעשים עצמם‪ .‬בהמשך נכתב ״אלא מן ההשקפה הכללית שיש לו לטקיטוס על אופיו של טיבריוס״‪,‬‬

                                ‫כלומר‪ ,‬הם נובעים מההשקפה הכללית שיש לטקיטוס על אופיו של טיבריוס‪.‬‬

         ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי מכיוון שלטקיטוס השקפה כללית מסוימת על אופיו של‬
    ‫טיבריוס‪ ,‬הוא מייחס לו כוונות ומניעים שמתיישבים עם השקפה זו‪ ,‬ולא כי בשל השקפה זו הוא מייחס‬

                                                          ‫לטיבריוס מעשים שלא עשה‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הכוונות והמניעים שמייחס טקיטוס לטיבריוס נסמכים על‬
    ‫השקפתו הכללית של טקיטוס על אופיו של טיבריוס‪ ,‬ולא כי השקפה זו נסמכת על מניעיו הכמוסים של‬

                                                                               ‫טיבריוס‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי טקיטוס מייחס לטיבריוס כוונות ומניעים בהתאם להשקפתו‬

                                                                                ‫הכללית של אופיו של טיבריוס‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הכוונות והמניעים הכמוסים שייחס טקיטוס לטיבריוס אינם‬
‫נסמכים על מעשיו של טיבריוס‪ ,‬כי אם על השקפתו הכללית של טקיטוס על אופיו של טיבריוס‪ ,‬ולא כי הוא‬

                  ‫סבור שמעשיו של טיבריוס לא עלו בקנה אחד עם כוונותיו ומניעיו‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫כדי לקבוע לאיזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות הכי סביר שאביגיל התכוונה‪ ,‬עלינו‪ ,‬תחילה לעמוד על‬

                                                                                                ‫משמעות דבריה‪.‬‬
      ‫אביגיל אמרה לתמי שהיא (תמי) לא הבינה את כוונתה‪ ,‬וכי היא לא אמרה שהיא מקווה שנבחרת בית‬

          ‫הספר לא תנצח‪ ,‬אלא שהיא לא מקווה שהנבחרת תנצח‪ .‬ניתן להבין אפוא כי אביגיל הגיבה באופן‬
‫המשתמע לשתי פנים – תמי הבינה שאביגיל מקווה שנבחרת בית הספר תפסיד‪ ,‬ואילו אביגיל התכוונה לכך‬

       ‫שהיא לא מקווה שהנבחרת תנצח‪ .‬אם כן‪ ,‬עלינו לחפש אפשרות ששתי המשמעויות האמורות יכולות‬
                                                                                                ‫להשתמש ממנה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬אדישותה של אביגיל לשאלה אם נבחרת בית הספר תנצח או לא‪ ,‬פירושה שלא אכפת לה‬
    ‫מהתוצאה‪ ,‬ולכן היא לא מקווה שהנבחרת תנצח (אך גם לא מקווה שתפסיד)‪ .‬תגובה זו יכולה להשתמע‬

 ‫לשתי פנים‪ ,‬שכן בהחלט ייתכן שהעובדה שאביגיל לא הביעה תקווה שהנבחרת תנצח התפרשה בעיני תמי‬
                                                                                   ‫כתקווה שהנבחרת לא תנצח‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אם אביגיל רצתה שנבחרת בית הספר תפסיד לנבחרת של בית ספר אחר‪ ,‬אזי שהיא‬
    ‫קיוותה שהנבחרת לא תנצח‪ ,‬בדיוק כמו שהבינה תמי‪ .‬אם כן‪ ,‬לא ייתכן שזו האפשרות שאליה התכוונה‬
                 ‫אביגיל‪ ,‬שהרי היא ניסתה להבהיר לתמי כי כוונתה הייתה שונה מזו שהיא ייחסה לדבריה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9