Page 2 - ver2
P. 2

‫‪ .5‬שרלטן ‪ :‬מומחה – שרלטן הוא מי שמתחזה למומחה‪.‬‬
     ‫(‪ )1‬מתחלה ‪ :‬חולה – מתחלה הוא מי שמעמיד פנים שהוא חולה‪ ,‬כלומר מתחזה לחולה‪.‬‬
   ‫(‪ )2‬מתייעץ ‪ :‬יועץ – מתייעץ פירושו דן עם אדם אחר‪ ,‬במקרה זה עם יועץ‪ ,‬ושמע את דעתו‬

                   ‫בנושא מסוים כדי להגיע לידי החלטה‪ .‬מתייעץ אינו מי שמתחזה ליועץ‪.‬‬
     ‫(‪ )3‬מתגנדר ‪ :‬יפה – מתגנדר הוא מי שניסה להיראות יפה בעזרת בגדים יפים‪ ,‬תכשיטים‬

                                                                                       ‫ואיפור‪.‬‬
    ‫(‪ )4‬מתנשא ‪ :‬עניו – מתנשא פירושו שחצני‪ ,‬יהיר‪ .‬עניו פירושו צנוע‪ ,‬שאין בו התנשאות או‬

                                                    ‫יהירות‪ .‬אם כן‪ ,‬מתנשא זה ההיפך מעניו‪.‬‬

   ‫‪ָּ .6‬ח ָּטא ‪ :‬הדיח – הדיח פירושו הסית מישהו לביצוע עבירה או מעשה לא מוסרי‪ .‬חטא פירושו‬
    ‫ביצע עבירה מוסרית‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן לומר כי הדיח זה גרם למישהו לחטוא ("לעשות חטא")‪.‬‬
  ‫(‪ )1‬נמנע ‪ :‬הניא – הניא פירושו שכנע מישהו שלא לעשות דבר מה‪ .‬נמנע הוא מי שבחר שלא‬
     ‫לעשות דבר מה‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן לומר כי הניא זה גרם למישהו להימנע ("לעשות נמנע")‪.‬‬
    ‫(‪ )2‬שכנע ‪ :‬התווכח – התווכח הוא מי שהשמיע דעה מנוגדת לזו של האחר‪ .‬אפשר שכחלק‬
‫מהוויכוח‪ ,‬כל צד מנסה לשכנע את האחר לקבל את דעותיו‪ ,‬אך לא בהכרח‪ .‬בהנחה שבכל‬
‫זאת היה ניסיון שכנוע כחלק מהוויכוח‪ ,‬התווכח אין פירושו גרם למישהו לשכנע ("לעשות‬

                                              ‫שכנע")‪ ,‬אלא ניסה בעצמו לשכנע מישהו אחר‪.‬‬
  ‫(‪ )3‬שתק ‪ :‬דובב – דובב פירושו ניסה לגרום למישהו אחר לדבר‪ ,‬כלומר לא לשתוק ("להיות‬

                                                                                   ‫לא שתק")‪.‬‬
 ‫(‪ )4‬הותקף ‪ :‬שיסה – שיסה פירושו גירה בעל חיים ועורר אותו לתקוף מישהו‪ .‬אם כן‪ ,‬שיסה‬
‫זה גרם למישהו לתקוף ("להיות תקף"‪ ,‬ולא "להיות הותקף") אחר‪ .‬שהרי הותקף‪ ,‬הוא מי‬

                        ‫ששיסו בו את התוקף‪ ,‬ואין מדובר במי שביצע את פעולת התקיפה‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
 ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר לתאר את כוונתו‬

               ‫של עידן‪ ,‬עלינו תחילה להבין את משמעות דבריו‪ ,‬וכן את ההקשר שבהם נאמרו‪.‬‬
   ‫תחילה‪ ,‬טוען עידן כי הבעיה המרכזית של בית הספר 'רוגני' היא ריבוי התלמידים בכיתות‪,‬‬
‫ובתגובה‪ ,‬שואל אותו אורי מה בנוגע לחזותו הכעורה של מבנה בית הספר‪ .‬כלומר‪ ,‬אורי מפנה‬
 ‫את תשומת לבו לבעיה נוספת של בית הספר‪ .‬על כך משיב לו עידן שחזיתו של בית הספר היא‬
  ‫בחזקת אפו הארוך של הגיבן‪ .‬מהמשל בו השתמש ניתן להבין כי כשם שהבעיה העיקרית של‬
   ‫הגיבן היא הגיבנת שלו ואפו הארוך הוא בגדר בעיה משנית לזו‪ ,‬כך‪ ,‬הוא סבור‪ ,‬שחזות בית‬

                        ‫הספר היא בעיה שחשיבותה פחותה מחשיבות בעיית ריבוי התלמידים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי עידן סבור שריבוי התלמידים הוא בעיה שחומרתה‬
    ‫גבוהה מחומרת חזותו הכעורה של בית הספר‪ ,‬ולא להיפך‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪ .‬כמו כן‪,‬‬
       ‫מדבריו כלל לא עולה שקיים קשר בין היכולת להתמודד עם בעיה מסוימת ובין היכולת‬
        ‫להתמודד עם האחרת‪ ,‬כשם שעולה מהטענה כי ריבוי התלמידים מקשה על בית הספר‬
                                                                       ‫להתמודד עם בעיית חזותו‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬מדבריו של עידן לא עולה כי הוא סבור שקיים קשר כלשהו‪,‬‬

                                                                                                                       ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6   7