Page 2 - ver2
P. 2
.5שרלטן :מומחה – שרלטן הוא מי שמתחזה למומחה.
( )1מתחלה :חולה – מתחלה הוא מי שמעמיד פנים שהוא חולה ,כלומר מתחזה לחולה.
( )2מתייעץ :יועץ – מתייעץ פירושו דן עם אדם אחר ,במקרה זה עם יועץ ,ושמע את דעתו
בנושא מסוים כדי להגיע לידי החלטה .מתייעץ אינו מי שמתחזה ליועץ.
( )3מתגנדר :יפה – מתגנדר הוא מי שניסה להיראות יפה בעזרת בגדים יפים ,תכשיטים
ואיפור.
( )4מתנשא :עניו – מתנשא פירושו שחצני ,יהיר .עניו פירושו צנוע ,שאין בו התנשאות או
יהירות .אם כן ,מתנשא זה ההיפך מעניו.
ָּ .6ח ָּטא :הדיח – הדיח פירושו הסית מישהו לביצוע עבירה או מעשה לא מוסרי .חטא פירושו
ביצע עבירה מוסרית .אם כן ,ניתן לומר כי הדיח זה גרם למישהו לחטוא ("לעשות חטא").
( )1נמנע :הניא – הניא פירושו שכנע מישהו שלא לעשות דבר מה .נמנע הוא מי שבחר שלא
לעשות דבר מה .אם כן ,ניתן לומר כי הניא זה גרם למישהו להימנע ("לעשות נמנע").
( )2שכנע :התווכח – התווכח הוא מי שהשמיע דעה מנוגדת לזו של האחר .אפשר שכחלק
מהוויכוח ,כל צד מנסה לשכנע את האחר לקבל את דעותיו ,אך לא בהכרח .בהנחה שבכל
זאת היה ניסיון שכנוע כחלק מהוויכוח ,התווכח אין פירושו גרם למישהו לשכנע ("לעשות
שכנע") ,אלא ניסה בעצמו לשכנע מישהו אחר.
( )3שתק :דובב – דובב פירושו ניסה לגרום למישהו אחר לדבר ,כלומר לא לשתוק ("להיות
לא שתק").
( )4הותקף :שיסה – שיסה פירושו גירה בעל חיים ועורר אותו לתקוף מישהו .אם כן ,שיסה
זה גרם למישהו לתקוף ("להיות תקף" ,ולא "להיות הותקף") אחר .שהרי הותקף ,הוא מי
ששיסו בו את התוקף ,ואין מדובר במי שביצע את פעולת התקיפה.
.7התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר לתאר את כוונתו
של עידן ,עלינו תחילה להבין את משמעות דבריו ,וכן את ההקשר שבהם נאמרו.
תחילה ,טוען עידן כי הבעיה המרכזית של בית הספר 'רוגני' היא ריבוי התלמידים בכיתות,
ובתגובה ,שואל אותו אורי מה בנוגע לחזותו הכעורה של מבנה בית הספר .כלומר ,אורי מפנה
את תשומת לבו לבעיה נוספת של בית הספר .על כך משיב לו עידן שחזיתו של בית הספר היא
בחזקת אפו הארוך של הגיבן .מהמשל בו השתמש ניתן להבין כי כשם שהבעיה העיקרית של
הגיבן היא הגיבנת שלו ואפו הארוך הוא בגדר בעיה משנית לזו ,כך ,הוא סבור ,שחזות בית
הספר היא בעיה שחשיבותה פחותה מחשיבות בעיית ריבוי התלמידים.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי עידן סבור שריבוי התלמידים הוא בעיה שחומרתה
גבוהה מחומרת חזותו הכעורה של בית הספר ,ולא להיפך ,כפי שנטען בתשובה זו .כמו כן,
מדבריו כלל לא עולה שקיים קשר בין היכולת להתמודד עם בעיה מסוימת ובין היכולת
להתמודד עם האחרת ,כשם שעולה מהטענה כי ריבוי התלמידים מקשה על בית הספר
להתמודד עם בעיית חזותו.
תשובה ( )2אינה נכונה .כאמור ,מדבריו של עידן לא עולה כי הוא סבור שקיים קשר כלשהו,
2