Page 2 - qua1
P. 2

‫כי‬  ‫לדעת‬  ‫לנו‬  ‫שעוזר‬  ‫(מה‬  ‫‪    ‬‬  ‫ל‬  ‫שווה‬  ‫ולכן‬  ‫מהיתר‬  ‫למחצית‬       ‫שווה‬   ‫הקטנה)‬   ‫הזווית‬  ‫(מול‬  ‫הקטן‬  ‫הניצב‬
                           ‫‪2‬‬

                                                                 ‫אורך צלע אחת במלבן האפור שווה גם ל ‪.) 2   ‬‬

    ‫הניצב הגדול (השווה לצלע השנייה במלבן) גדול פי ‪ √3‬מהניצב הקטן ולכן אורכו הוא‪.    2√3 :‬‬
                           ‫כעת נוכל למצוא את שטחו של המלבן האפור על ידי הכפלת צלעותיו‪:‬‬

                                         ‫‪         √3         √    ‬‬
                                    ‫‪S = 2 × 2 =     ‬‬

       ‫‪ .5‬השאלה שלפנינו הינה שאלה מילולית העוסקת בטווחים‪ .‬ניגש למצוא את המצב המינימלי‬
                                                                                         ‫והמקסימלי‪.‬‬

 ‫לכל הפחות‪ :‬אם כל אחד מארבעת החברים הראשונים שילם ‪ 50‬שקלים אזי שולמו ‪ 200‬שקלים‪.‬‬
‫בנוסף אם כל אחד מארבעת הנותרים שילם ‪ 100‬שקלים שולמו עוד ‪ 400‬שקלים‪ .‬לכן‪ ,‬לכל הפחות‬

                                                                     ‫כל השמונה שילמו ‪ 600‬שקלים‪.‬‬
 ‫לכל היותר‪ :‬אם כל אחד מארבעת החברים הראשונים שילם ‪ 70‬שקלים אזי שולמו ‪ 280‬שקלים‪.‬‬
‫בנוסף אם כל אחד מארבעת הנותרים שילם ‪ 130‬שקלים שולמו עוד ‪ 520‬שקלים‪ .‬לכן‪ ,‬לכל היותר‬

                                                                     ‫כל השמונה שילמו ‪ 800‬שקלים‪.‬‬

‫‪ .6‬השאלה שלפנינו הינה שאלה בגיאומטריה העוסקת ביחסי דמיון (ויחסי שטחים) בין צורות דומות‪.‬‬

‫ראשית‪ ,‬כפי שלמדנו‪ ,‬כל שתי צורות משוכללות בעלות אותו מספר צלעות דומות זו לזו‪ .‬שנית‪ ,‬יחס‬

                                          ‫השטחים של צורות דומות שווה לריבוע יחס הדמיון‪ .‬כלומר‪:‬‬

                                    ‫‪)2‬יחס הדמיון( = יחס השטחים‬

                           ‫השטחים‬         ‫יחס‬   ‫=‬  ‫‪(3        )2‬‬  ‫=‬  ‫‪(13)2‬‬  ‫=‬  ‫‪    ‬‬
                                                                              ‫‪    ‬‬

‫‪ .7‬השאלה שלפנינו עוסקת בממוצע‪ .‬כפי שלמדנו‪ ,‬חישוב הממוצע נעשה על ידי חלוקת סכום הציונים‬
    ‫של כל הכיתה במספר התלמידים בכיתה‪ .‬נאמר כי להוספת ‪ 5‬נקודות לכל אחד מהבנים יש את‬

‫אותה ההשפעה כמו הוספת ‪ 4‬נקודות לכל אחת מהבנות‪ .‬כלומר‪ ,‬הסכום הכולל יגדל באותו האופן‪.‬‬
                                 ‫במקום לבנות משוואה שתתאר מצב זה ניגש להציב את התשובות‪:‬‬

‫‪ ‬תשובה מספר ‪ – 1‬אם ישנם ‪ 19‬בנים אז נוכל להסיק כי ישנן ‪ 17‬בנות‪ 5 .‬נקודות לכל בן יוסיפו‬
‫לממוצע ‪ (5 ∙ 19) 95‬נקודות והוספת ‪ 4‬נקודות לכל בת יוסיפו לממוצע ‪ (4 ∙ 17) 68‬נקודות‪.‬‬

                                                     ‫זו תוספת שונה ולכן תשובה זו אינה נכונה‪.‬‬

‫‪ ‬תשובה מספר ‪ – 2‬אם ישנם ‪ 17‬בנים אז נוכל להסיק כי ישנן ‪ 19‬בנות‪ 5 .‬נקודות לכל בן יוסיפו‬
‫לממוצע ‪ (5 ∙ 17) 85‬נקודות והוספת ‪ 4‬נקודות לכל בת יוסיפו לממוצע ‪ (4 ∙ 19) 76‬נקודות‪.‬‬

                                                     ‫זו תוספת שונה ולכן תשובה זו אינה נכונה‪.‬‬

‫‪ ‬תשובה מספר ‪ – 3‬אם ישנם ‪ 16‬בנים אז נוכל להסיק כי ישנן ‪ 20‬בנות‪ 5 .‬נקודות לכל בן יוסיפו‬
‫לממוצע ‪ (5 ∙ 16) 80‬נקודות והוספת ‪ 4‬נקודות לכל בת יוסיפו לממוצע ‪ (4 ∙ 20) 80‬נקודות‪.‬‬

                                                            ‫זו תוספת זהה ולכן תשובה זו נכונה‪.‬‬

                                                                                                               ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5