Page 7 - ver1
P. 7

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬העובדה כי הצלחת פרסומת שמככבת בה דמות ישראלית ידועה אינה נמוכה מזו של‬
‫פרסומת שבה מככבת אישיות מפורסמת זרה‪ ,‬אינה מחלישה את מסקנת החוקרים‪ .‬הרי ייתכן שהדמות‬
‫הזרה מוכרת גם לקהל הישראלי‪ ,‬ובמצב שכזה עדיין נצפה הקשר שמתואר במסקנת החוקרים – מידת‬

                                       ‫המוכרות של המפרסם גבוהה‪ ,‬וזה בא לידי ביטוי בהצלחת הפרסומת‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬העובדה כי ברדיו‪ ,‬שלא כמו בטלוויזיה‪ ,‬מרבית המפרסמים נוהגים להשתמש בדמויות‬
‫מוכרות מעולם הבידור – כלל אינה רלוונטית למסקנת החוקרים‪ .‬הרי טענה זו לא מספקת לנו מידע בדבר‬
‫הצלחת הפרסומות ברדיו‪ ,‬ולא ניתן ללמוד מכך דבר לגבי הקשר שבין שימוש בדמות מוכרת להצלחת‬
‫הפרסומת‪ .‬כלומר‪ ,‬ההשוואה נוגעת אך ורק לתדירות השימוש בדמויות מוכרות לצורכי פרסום ולא להשפעה‬

                                 ‫שיש לכך על הגדלת המכירות (שזהו בעצם מוקד העניין במסקנת החוקרים)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הטענה שמופיעה בתשובה זו מחזקת את מסקנת החוקרים; הם‪ ,‬כאמור‪ ,‬טוענים‬
‫שמידת המוכרות של הדמות המפרסמת משפיעה על הצלחת הפרסומת‪ .‬הם מניחים שככל שהאדם בפרסומת‬
‫מוכר יותר לקהל‪ ,‬כך מידת האמון בו גדלה‪ ,‬והדבר ישפיע לחיוב על המכירות‪ .‬אם כן‪ ,‬העובדה שצרכנים‬
‫חשדניים כלפי מוצרים שמקודמים ע״י דמות שהם לא מכירים (כי זה יוצר תחושה שגם המוצר לא מוכר)‪,‬‬
‫יכולה להסביר מדוע פרסומות שמשתמשות באנשים לא מוכרים פחות מצליחות מאלה שמשתמשות‬

                                                                                               ‫בדמויות מוכרות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬הטענה שמופיעה בתשובה זו אכן מחלישה את מסקנת החוקרים; החוקרים מניחים‬
‫ששימוש בדמות מוכרת מביא לגידול במכירות המוצר (מכיוון שאנו נוטים לבטוח במי שאנו מכירים)‪ .‬לעומת‬
‫זאת‪ ,‬בתשובה יש היפוך של הקשר הזה – חברות שמוצריהן כבר פופולריים מלכתחילה הן היחידות שיכולות‬
‫להרשות לעצמן להעסיק דמויות מוכרות לצורכי פרסום המוצרים‪ .‬כלומר‪ ,‬היקף המכירות של המוצר היה‬

                                                           ‫גבוה עוד טרם השתמשו במפורסם כדי לקדם אותו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

‫תחילה נבין את התופעה המתוארת בפסקה‪ :‬ייעודן המקורי של תחנות ״טיפת חלב״ היה לספק חלב‬
‫לאימהות שלא יכלו להניק‪ .‬כלומר‪ ,‬השם שניתן לתחנות הללו שיקף את ייעודן המקורי‪ .‬אולם‪ ,‬לאורך השנים‬
‫הייעוד של התחנות הללו השתנה (חיסונים‪ ,‬מעקב התפתחותי וכו׳)‪ ,‬בעוד שמן המקורי נותר בעינו‪ .‬נחפש‬
‫בתשובות תופעה דומה‪ .‬כלומר – מקרה שבו השם שניתן לדבר מה שיקף את ייעודו המקורי‪ ,‬ובעוד הייעוד‬

                                                                                       ‫השתנה‪ ,‬השם נשאר זהה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬המקרה המתואר בתשובה זו אכן מדגים את התופעה המודגמת בשם ״טיפת חלב״‪ :‬השם‬
‫״תא כפפות״ ניתן במקור לתא במכונית שבעבר שימש לאחסון כפפות (אביזר שדאז נחשב הכרחי בעת נהיגה)‪.‬‬
‫עם השנים הייעוד של התא השתנה – כיום כבר לא מאחסנים בו כפפות‪ ,‬הרי הן לא נחוצות לנהיגה‪ ,‬והוא‬

                                      ‫משמש לאחסון רישיונות הרכב וחפצים קטנים – אבל השם נשאר זהה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬המקרה המתואר בתשובה זו אינו מדגים את התופעה המודגמת בשם ״טיפת חלב״‪:‬‬
‫הכינוי ״כורסת טלוויזיה״ אומנם שיקף במידה רבה את ייעוד הכורסאות הללו בעבר‪ .‬עם זאת‪ ,‬נשים לב‬
‫שבעוד הייעוד של תחנות טיפת חלב השתנה עם השנים כך שהשם כבר לא משקף את ייעוד התחנות הללו –‬
‫ייעודן של כורסאות הטלוויזיה לא השתנה‪ ,‬אלא רק התרחב‪ .‬הכורסא משמשת לצפייה בטלוויזיה וגם‬

                                                                                                ‫לקריאה ומנוחה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12