Page 7 - ver1
P. 7
תשובה ( )1אינה נכונה .העובדה כי הצלחת פרסומת שמככבת בה דמות ישראלית ידועה אינה נמוכה מזו של
פרסומת שבה מככבת אישיות מפורסמת זרה ,אינה מחלישה את מסקנת החוקרים .הרי ייתכן שהדמות
הזרה מוכרת גם לקהל הישראלי ,ובמצב שכזה עדיין נצפה הקשר שמתואר במסקנת החוקרים – מידת
המוכרות של המפרסם גבוהה ,וזה בא לידי ביטוי בהצלחת הפרסומת.
תשובה ( )2אינה נכונה .העובדה כי ברדיו ,שלא כמו בטלוויזיה ,מרבית המפרסמים נוהגים להשתמש בדמויות
מוכרות מעולם הבידור – כלל אינה רלוונטית למסקנת החוקרים .הרי טענה זו לא מספקת לנו מידע בדבר
הצלחת הפרסומות ברדיו ,ולא ניתן ללמוד מכך דבר לגבי הקשר שבין שימוש בדמות מוכרת להצלחת
הפרסומת .כלומר ,ההשוואה נוגעת אך ורק לתדירות השימוש בדמויות מוכרות לצורכי פרסום ולא להשפעה
שיש לכך על הגדלת המכירות (שזהו בעצם מוקד העניין במסקנת החוקרים).
תשובה ( )3אינה נכונה .הטענה שמופיעה בתשובה זו מחזקת את מסקנת החוקרים; הם ,כאמור ,טוענים
שמידת המוכרות של הדמות המפרסמת משפיעה על הצלחת הפרסומת .הם מניחים שככל שהאדם בפרסומת
מוכר יותר לקהל ,כך מידת האמון בו גדלה ,והדבר ישפיע לחיוב על המכירות .אם כן ,העובדה שצרכנים
חשדניים כלפי מוצרים שמקודמים ע״י דמות שהם לא מכירים (כי זה יוצר תחושה שגם המוצר לא מוכר),
יכולה להסביר מדוע פרסומות שמשתמשות באנשים לא מוכרים פחות מצליחות מאלה שמשתמשות
בדמויות מוכרות.
תשובה ( )4נכונה .הטענה שמופיעה בתשובה זו אכן מחלישה את מסקנת החוקרים; החוקרים מניחים
ששימוש בדמות מוכרת מביא לגידול במכירות המוצר (מכיוון שאנו נוטים לבטוח במי שאנו מכירים) .לעומת
זאת ,בתשובה יש היפוך של הקשר הזה – חברות שמוצריהן כבר פופולריים מלכתחילה הן היחידות שיכולות
להרשות לעצמן להעסיק דמויות מוכרות לצורכי פרסום המוצרים .כלומר ,היקף המכירות של המוצר היה
גבוה עוד טרם השתמשו במפורסם כדי לקדם אותו.
.14התשובה הנכונה היא (.)1
תחילה נבין את התופעה המתוארת בפסקה :ייעודן המקורי של תחנות ״טיפת חלב״ היה לספק חלב
לאימהות שלא יכלו להניק .כלומר ,השם שניתן לתחנות הללו שיקף את ייעודן המקורי .אולם ,לאורך השנים
הייעוד של התחנות הללו השתנה (חיסונים ,מעקב התפתחותי וכו׳) ,בעוד שמן המקורי נותר בעינו .נחפש
בתשובות תופעה דומה .כלומר – מקרה שבו השם שניתן לדבר מה שיקף את ייעודו המקורי ,ובעוד הייעוד
השתנה ,השם נשאר זהה.
תשובה ( )1נכונה .המקרה המתואר בתשובה זו אכן מדגים את התופעה המודגמת בשם ״טיפת חלב״ :השם
״תא כפפות״ ניתן במקור לתא במכונית שבעבר שימש לאחסון כפפות (אביזר שדאז נחשב הכרחי בעת נהיגה).
עם השנים הייעוד של התא השתנה – כיום כבר לא מאחסנים בו כפפות ,הרי הן לא נחוצות לנהיגה ,והוא
משמש לאחסון רישיונות הרכב וחפצים קטנים – אבל השם נשאר זהה.
תשובה ( )2אינה נכונה .המקרה המתואר בתשובה זו אינו מדגים את התופעה המודגמת בשם ״טיפת חלב״:
הכינוי ״כורסת טלוויזיה״ אומנם שיקף במידה רבה את ייעוד הכורסאות הללו בעבר .עם זאת ,נשים לב
שבעוד הייעוד של תחנות טיפת חלב השתנה עם השנים כך שהשם כבר לא משקף את ייעוד התחנות הללו –
ייעודן של כורסאות הטלוויזיה לא השתנה ,אלא רק התרחב .הכורסא משמשת לצפייה בטלוויזיה וגם
לקריאה ומנוחה.

