Page 7 - qua2
P. 7

‫‪ .19‬השאלה שלפנינו הינה שאלה אלגברית העוסקת בתכונות חלוקה ובטכניקה האלגברית של עצרת‪.‬‬

                                                            ‫ראשית נפשט את הביטוי הנתון בשאלה –‬

           ‫!‪  ‬‬     ‫=‬  ‫‪  (   − 1)(   − 2)(   − 3)(  ‬‬         ‫)‪− 4‬‬  ‫…‬   ‫‪.‬‬      ‫=‬  ‫‪  ‬‬  ‫∙‬  ‫‪(  ‬‬    ‫‪−‬‬     ‫)‪1‬‬
        ‫!)‪(   − 2‬‬           ‫)‪(   − 2)(   − 3)(   − 4‬‬        ‫‪….‬‬

‫נתון לנו כי הביטוי הנתון מתחלק ב ‪ 11‬ללא שארית והתבקשנו למצוא מי מהבאים (מבין התשובות) יכול‬

        ‫להיות ערכו של ‪ .M‬לכן ניגש להצבת תשובות ונבדוק מי מהן מקיימת את תנאי החלוקה ב ‪.11‬‬

        ‫‪.11‬‬    ‫ב‬   ‫מתחלק‬   ‫לא‬  ‫הביטוי‬  ‫ולכן‬  ‫שלמה‬  ‫תוצאה‬    ‫מניב‬  ‫לא‬  ‫זה‬     ‫שבר‬    ‫‪13∙12‬‬     ‫‪-‬‬  ‫‪1‬‬  ‫מספר‬  ‫תשובה‬  ‫•‬
                                                                                      ‫‪11‬‬

        ‫‪.11‬‬    ‫ב‬   ‫מתחלק‬   ‫לא‬  ‫הביטוי‬  ‫ולכן‬  ‫שלמה‬  ‫תוצאה‬    ‫מניב‬  ‫לא‬  ‫זה‬     ‫שבר‬    ‫‪14∙13‬‬     ‫‪-‬‬  ‫‪2‬‬  ‫מספר‬  ‫תשובה‬  ‫•‬
                                                                                      ‫‪11‬‬

‫‪.11‬‬  ‫ב‬  ‫מתחלק‬  ‫כן‬  ‫הביטוי‬  ‫ולכן‬  ‫שלמה‬  ‫תוצאה‬  ‫מניב‬  ‫כן‬  ‫זה‬  ‫שבר‬   ‫‪    ∙    ‬‬  ‫=‬  ‫‪    ‬‬   ‫∙‬  ‫‪  ‬‬  ‫‪-‬‬  ‫‪3‬‬  ‫מספר‬  ‫תשובה‬  ‫•‬
                                                                    ‫‪    ‬‬

                           ‫‪ .20‬השאלה שלפנינו הינה שאלה בגאומטריה העוסקת במשולשים המיוחדים‪,‬‬
                                                                        ‫בתכונות המעגלים והמרובעים‪.‬‬

                                 ‫ראשית‪ ,‬נתונה בשאלה זווית של ‪ 60‬מעלות אשר מרמזת לנו על שימוש‬
                                ‫במשולש הדוגמנית )‪ ,(30°, 60°, 90°‬אותו נוכל ליצור על ידי העברת ‪4‬‬

                                                                 ‫הרדיוסים שהעברנו (קו כחול בסרטוט)‪.‬‬
                                ‫כפי שלמדנו‪ ,‬במשולש זה הניצב הקטן (מול הזווית של ‪ 30‬מעלות) שווה‬

                                  ‫למחצית מהיתר‪ .‬משמע‪ ,‬קיבלנו כעת את חלק מצלע המלבן שהוא ‪.3‬‬
                                   ‫בנוסף‪ ,‬למציאת הניצב הגדול עלינו להרחיב את הניצב הקטן פי ‪.√3‬‬

                                             ‫בעזרת הרחבה זו נוכל לדעת כי‪3   = 3√3 →    = √3:‬‬

        ‫צלעו הארוכה של המלבן שווה אם כך ל ‪ ,4   = 4√3‬וצלעו השנייה שווה באורכה ל ‪.3 + √3‬‬

                                                                 ‫כעת ניגש לחישוב השטח של המלבן –‬

                                                                                ‫‪3‬‬

        ‫‪ = 4√3 × (3 + √3) = 12√3 + 4 √⏞3 × √3 =     √   +     ‬מלבן‪  ‬‬
   2   3   4   5   6   7