Page 2 - ver1
P. 2
.6השניא :שונא – השניא ,פירושו ,גרם לאחר לשנוא (= ״להיות שונא״) מישהו או משהו.
( )1הכפיש :מושמץ – הכפיש ,פירושו ,גרם לאחר להיות מושמץ.
( )2הכפיף :ממונה – הכפיף ,פירושו ,גרם לאחר להיות ממונה על מישהו או משהו.
( )3הסית :מותקף – הסית ,פירושו ,גרם לאחר לגלות התנגדות למישהו או למשהו .כתוצאה מההסתה
האחר עלול לנהוג בתוקפנות .אם כן ,ההסתה עלולה לגרום לאחר לתקוף ,ולא להיות מותקף בעצמו.
( )4העדיף :רצוי – העדיף ,פירושו ,החשיב דבר מה כרצוי יותר מאחרים.
.7התשובה הנכונה היא (.)4
חירותו של האדם היא מוגבלת ; אין הוא חופשי מאילוצים ,אך הוא יכול להשפיע על סביבתו.
תשובה ( )1אינה נכונה .תחילה נאמר כי חירותו של אדם היא מוחלטת .על כן ,אין היגיון בהסבר שניתן
לטענה זו ,ולפיו ,אין האדם חופשי לבחור ,אך הוא יכול להסתגל לסביבתו ,שהרי אם חירותו מוחלטת אזי
הוא דווקא כן חופשי לבחור.
תשובה ( )2אינה נכונה .תחילה נאמר כי חירותו של אדם היא אשליה .על כן ,אין היגיון בהסבר שניתן
לטענה זו ,ולפיו ,אין האדם חופשי בהתנהגותו ,מכיוון (= שכן) שהוא יכול לעצב את סביבתו ,שהרי סיבה זו
משקפת מידת מה של חופש הנתון לאדם ,ומכאן ,שחירותו אינה בגדר אשליה.
תשובה ( )3אינה נכונה .תחילה נאמר כי חירותו של אדם היא יחסית .על כן ,אין היגיון בהסבר שניתן
לטענה זו ,ולפיו ,אין האדם חופשי לגמרי ,ולכן הוא יכול לנקוט עמדה כלפי סביבתו ,שהרי סיבה זו משקפת
מידת מה של חופש הנתון לאדם ,ואינה מהווה את הגורם שבגינו האדם אינו חופשי לגמרי.
תשובה ( )4נכונה .תחילה נאמר כי חירותו של האדם היא מוגבלת .על כן ,יש היגיון בהסבר שניתן לטענה זו,
ולפיו ,אין האדם חופשי מאילוצים ,אך הוא יכול להשפיע על סביבתו .במילים אחרות ,למרות שהאדם
אינו חף מאילוצים ,שכן חירותו מוגבלת ,עדיין יש ביכולתו להשפיע על סביבתו.
.8התשובה הנכונה היא (.)4
כמו אביו העריץ סבר יורש העצר כי יש חשיבות עליונה לשמירה על צורת שלטון מלוכנית .ואולם ,הוא היה
משכיל ורחב אופקים יותר ממנו ,ולפיכך טען כי לשם שמירה על יציבות השלטון ,אין ברירה אלא לערוך
שינויים ברוח הזמן.
תשובה ( )1אינה נכונה .תחילה נאמר כי כמו אביו הליברל סבר יורש העצר כי אין הכרח לשמור על צורת
שלטון מלוכנית .על כן ,אין היגיון בכך שהוא היה ידוע בפתיחותו הרבה ,ולפיכך טען כי לשם שמירה על
יציבות השלטון ,יש לחזק את סמכויות המלוכה ,שהרי טענתו זו לא עולה בקנה אחד עם פתיחותו הרבה,
כמו גם עם סברתו שתוארה במשפט הראשון.
תשובה ( )2אינה נכונה .תחילה נאמר כי שלא כמו אביו העריץ סבר יורש העצר כי אין טעם להמשיך ולדבוק
בצורת שלטון מלוכנית .על כן ,אין היגיון בכך שהוא מצא אמת בטיעוניה של התנועה המהפכנית ,ולפיכך
טען כי לשם שמירה על יציבות השלטון ,יש לחזק את סמכויות המלוכה ,שהרי טענתו זו לא עולה בקנה
אחד עם סברתו ולפיה אין טעם לדבוק בשלטון מלוכני.