Page 2 - ver1
P. 2

‫‪ .6‬השניא ‪ :‬שונא – השניא‪ ,‬פירושו‪ ,‬גרם לאחר לשנוא (= ״להיות שונא״) מישהו או משהו‪.‬‬
                                           ‫(‪ )1‬הכפיש ‪ :‬מושמץ – הכפיש‪ ,‬פירושו‪ ,‬גרם לאחר להיות מושמץ‪.‬‬

                        ‫(‪ )2‬הכפיף ‪ :‬ממונה – הכפיף‪ ,‬פירושו‪ ,‬גרם לאחר להיות ממונה על מישהו או משהו‪.‬‬
   ‫(‪ )3‬הסית‪ :‬מותקף – הסית‪ ,‬פירושו‪ ,‬גרם לאחר לגלות התנגדות למישהו או למשהו‪ .‬כתוצאה מההסתה‬
  ‫האחר עלול לנהוג בתוקפנות‪ .‬אם כן‪ ,‬ההסתה עלולה לגרום לאחר לתקוף‪ ,‬ולא להיות מותקף בעצמו‪.‬‬

                                   ‫(‪ )4‬העדיף ‪ :‬רצוי – העדיף‪ ,‬פירושו‪ ,‬החשיב דבר מה כרצוי יותר מאחרים‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
             ‫חירותו של האדם היא מוגבלת ; אין הוא חופשי מאילוצים‪ ,‬אך הוא יכול להשפיע על סביבתו‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי חירותו של אדם היא מוחלטת‪ .‬על כן‪ ,‬אין היגיון בהסבר שניתן‬
 ‫לטענה זו‪ ,‬ולפיו‪ ,‬אין האדם חופשי לבחור‪ ,‬אך הוא יכול להסתגל לסביבתו‪ ,‬שהרי אם חירותו מוחלטת אזי‬

                                                                                    ‫הוא דווקא כן חופשי לבחור‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי חירותו של אדם היא אשליה‪ .‬על כן‪ ,‬אין היגיון בהסבר שניתן‬
‫לטענה זו‪ ,‬ולפיו‪ ,‬אין האדם חופשי בהתנהגותו‪ ,‬מכיוון (= שכן) שהוא יכול לעצב את סביבתו‪ ,‬שהרי סיבה זו‬

                               ‫משקפת מידת מה של חופש הנתון לאדם‪ ,‬ומכאן‪ ,‬שחירותו אינה בגדר אשליה‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי חירותו של אדם היא יחסית‪ .‬על כן‪ ,‬אין היגיון בהסבר שניתן‬
‫לטענה זו‪ ,‬ולפיו‪ ,‬אין האדם חופשי לגמרי‪ ,‬ולכן הוא יכול לנקוט עמדה כלפי סביבתו‪ ,‬שהרי סיבה זו משקפת‬

                 ‫מידת מה של חופש הנתון לאדם‪ ,‬ואינה מהווה את הגורם שבגינו האדם אינו חופשי לגמרי‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי חירותו של האדם היא מוגבלת‪ .‬על כן‪ ,‬יש היגיון בהסבר שניתן לטענה זו‪,‬‬

    ‫ולפיו‪ ,‬אין האדם חופשי מאילוצים‪ ,‬אך הוא יכול להשפיע על סביבתו‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬למרות שהאדם‬
                             ‫אינו חף מאילוצים‪ ,‬שכן חירותו מוגבלת‪ ,‬עדיין יש ביכולתו להשפיע על סביבתו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

‫כמו אביו העריץ סבר יורש העצר כי יש חשיבות עליונה לשמירה על צורת שלטון מלוכנית‪ .‬ואולם‪ ,‬הוא היה‬
   ‫משכיל ורחב אופקים יותר ממנו‪ ,‬ולפיכך טען כי לשם שמירה על יציבות השלטון‪ ,‬אין ברירה אלא לערוך‬
                                                                                             ‫שינויים ברוח הזמן‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי כמו אביו הליברל סבר יורש העצר כי אין הכרח לשמור על צורת‬
    ‫שלטון מלוכנית‪ .‬על כן‪ ,‬אין היגיון בכך שהוא היה ידוע בפתיחותו הרבה‪ ,‬ולפיכך טען כי לשם שמירה על‬
  ‫יציבות השלטון‪ ,‬יש לחזק את סמכויות המלוכה‪ ,‬שהרי טענתו זו לא עולה בקנה אחד עם פתיחותו הרבה‪,‬‬

                                                                  ‫כמו גם עם סברתו שתוארה במשפט הראשון‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי שלא כמו אביו העריץ סבר יורש העצר כי אין טעם להמשיך ולדבוק‬

   ‫בצורת שלטון מלוכנית‪ .‬על כן‪ ,‬אין היגיון בכך שהוא מצא אמת בטיעוניה של התנועה המהפכנית‪ ,‬ולפיכך‬
    ‫טען כי לשם שמירה על יציבות השלטון‪ ,‬יש לחזק את סמכויות המלוכה‪ ,‬שהרי טענתו זו לא עולה בקנה‬

                                                       ‫אחד עם סברתו ולפיה אין טעם לדבוק בשלטון מלוכני‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7