Page 9 - ver1
P. 9
.22התשובה הנכונה היא (.)4
בפסקה האחרונה נאמר כי ליבט וחוקרים אחרים לא מצאו ראיות לפעילות חשמלית המנבאת מראש
את החלטת הווטו לפני שהיא עולה במודעות ,ולאור זאת הסיקו כי ההחלטה על הווטו מתקבלת רק
כאשר היא עולה במודעות ,דהיינו מדובר בהחלטה מודעת .ממצאי הניסוי של ליבט ,כפי שתוארו
בפסקה הראשונה הביאו למסקנה שהופיעה בפסקה השנייה לפיה פעולותיו של אדם הן תוצר של
פוטנציאל המוכנות ("פעילות חשמלית שניבאה בדייקנות שבעוד זמן קצר הוא יחליט לעשות זאת")
ולא של רצונו החופשי .מן האמור ניתן להסיק אילו ליבט מצא ראיות לפעילות חשמלית שמנבאת
מראש את החלטת הווטו ,סביר שהיה מסיק כי החלטה זו לא נבעה מרצון חופשי.
תשובה ( )1אינה נכונה .הבסיס למסקנה נוגע להחלטת הווטו ,דהיינו הימנעות מביצוע פעולה ,ולפיכך
לא ייתכן כי המסקנה תתייחס לביצוע פעולה.
תשובה ( )2אינה נכונה .הבסיס למסקנה נוגע להחלטת הווטו ,דהיינו הימנעות מביצוע פעולה ,ולפיכך
לא ייתכן כי המסקנה תתייחס לביצוע פעולה.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה נאמר כי כיוון שלא נמצאו ראיות לפעילות חשמלית המנבאת מראש
את החלטת הווטו ,הסיק ליבט כי החופש שלא לפעול הוא בגדר הרצון החופשי היחידי שיש לבני
האדם .מכאן ,שלו היו נמצאות הראיות הללו ,היה ליבט חוזר בו ממסקנתו וסובר כי הימנעות מפעולה
אינה נובעת מרצון חופשי.
תשובה ( )4נכונה .כאמור ,לו היו נמצאות ראיות לפעילות חשמלית המנבאת מראש את החלטת הווטו,
סביר שליבט היה מסיק כי הימנעות מביצוע פעולה אינה נובעת מרצון חופשי.
.23התשובה הנכונה היא (.)1
תשובה ( )1נכונה .בסוף הקטע נאמר כי החלטת הווטו מתקבלת רק כאשר היא עולה במודעות ,וכי
"אם יש לנו חופש בחירה אמתי כלשהו ,הריהו החופש שלא לפעול" (שורה .)25מכאן ,שאי אפשר לומר
שרצון הוא "חופשי" אם איננו מודעים להיווצרותו ,שהרי ליבט מחייב את היותו של הרצון "חופשי"
במודעות להיווצרות הרצון (ההחלטה).
תשובה ( )2אינה נכונה .הגדרת רצון כ"חופשי" ,כפי שעולה מן הקטע מותנית במודעות להיווצרותו
ולא בעיתוי של ביחס לביצועה.
תשובה ( )3אינה נכונה .בקטע נאמר כי האפשרות להטיל ווטו על ביצוע פעולה מגלמת את רצונו
החופשי של אדם ,ולא כי לא ניתן לומר שרצון הוא "חופשי" אם הוא מתמצה בכך.
תשובה ( )4אינה נכונה .אם לא ניתן לנבא את הרצון מראש ,אזי שאפשר לומר שהוא "חופשי"
9