Page 8 - ver1
P. 8
להימנות עם הנחות היסוד המוזכרות בשאלה ,שכן מדובר כאמור בהנחות הנוגעות לכך שמעשיו של
אדם הם תוצר של רצונו החופשי (בחירה מודעת).
תשובה ( )3אינה נכונה .ההנחה כי מצב נפשי הוא תוצאה של רצף התרחשויות בגוף מתאימה להנחות
שונות מההנחות לגביהן נשאלנו ,שכן הנחה זו מכירה בתפקיד ההתרחשויות הפיזיולוגיות במצבו
הנפשי של אדם ,ואילו ההנחות לגבין נשאלנו נוגעות לסיבתיות לפיה הרצון החופשי מתווה את
בחירותינו.
תשובה ( )4אינה נכונה .ההנחה כי החוויה הסובייקטיבית אינה משקפת את המציאות אינה מתאימה
גם היא להימנות עם ההנחות אליהן מתייחסת השאלה ,שכן היא מחזקת את העמדה שמכירה
בפוטנציאל המוכנות כגורם לפעולה.
.20התשובה הנכונה היא (.)2
נקרא את המשפט ממנו לקוחה ההפניה" :ההשלכות הרחבות יותר של הניסוי הזה ושל ניסויים דומים
לו הן נושא לדיון פורה המתנהל היום בין מדעני מוח ,פסיכולוגים ופילוסופים ,ועוסק בשאלה אם
קיים רצון חופשי אנושי" (שורות .)18-19כלומר ,ההשלכות הן הנושא לדיון שמתנהל והוא (הדיון)
עוסק בשאלה...
תשובה ( )1אינה נכונה .ההשלכות של הניסוי הן נושא הדיון שעוסק בשאלה...
תשובה ( )2נכונה .כאמור ,המילה "ועוסק" מתייחסת לדיון.
תשובה ( )3אינה נכונה .המילים "מתנהל" ו"עוסק" מתייחסות לאותו חלק במשפט .לא ייתכן שנושא
"מתנהל" ולפיכך ,גם המילה "עוסק" לא מתייחסת אליו ,אלא ל"דיון" כאמור.
תשובה ( )4אינה נכונה .בנג'מין ליבט כלל לא מוזכר במשפט ממנו לקוחה ההפניה.
.21התשובה הנכונה היא (.)3
נאמר כי "ליבט מצא כי אף שהרצון המתעורר בנו לבצע פעולה כלשהי צפוי מראש ועל כן אינו חופשי,
בכל זאת קיים חלון זמנים קצר של כעשירית השנייה שבו אנו יכולים להחליט שלא לפעול" (שורות
.)21-23כלומר ,מרגע התרחשות פוטנציאל המוכנות עד הרגע שאדם מבצע פעולה ,יש עשירית שנייה
בה הוא יכול לבחור שלא לבצע אותה.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן הפסקה האחרונה אפשר להבין כי לפי השערתו של ליבט ,החלטת הווטו
מתרחשת במהלך חלון הזמנים הקצר ,ולא קודמת לה.
תשובה ( )2אינה נכונה .לפי ליבט חלון הזמנים קיים ,ולא נאמר כי לא ניתן לנבא אם יתקיים.
תשובה ( )3נכונה .כאמור ,לפי השערתו של ליבט ,לאחר התרחשות "פוטנציאל המוכנות" נפתח חלון
זמנים קצר.
תשובה ( )4אינה נכונה ..." .קיים חלון זמנים קצר של כעשירית השנייה שבו אנחנו יכולים להחליט
שלא לפעול" ,כלומר ,במהלך חלון הזמנים לא מתקבלת החלטה מודעת אם לפעול ,אלא רק האפשרות
להחליט שלא לפעול.
8