Page 4 - ver1
P. 4
תשובה ( )1אינה נכונה" :מנקודת מבטנו בהווה יש הצדקה לראות בעתיד שטח הפקר ,שכן אין לדעת אם
בני אדם יחיו אז" -מהפסקה לא ניתן להבין שיש הצדקה לגישה של המין האנושי כלפי העתיד .אדרבה,
הפסקה מבקרת את הגישה הזו ומזהירה מהשלכותיה.
תשובה ( )2אינה נכונה" :בואם של הבריטים מנע מהילידים באוסטרליה להתמודד עם נזקי גישת שטח
ההפקר" .לא נאמר בפסקה שהגעת הבריטים היא שמנעה התמודדות.
תשובה ( )3נכונה" :הבריטים לא נהגו כשורה בבואם לאוסטרליה ,ואל לנו לחזור על טעותם ביחסנו
לעתיד" .אכן הפסקה משווה בין הגישה של האנושות כלפי העתיד לזו של הבריטים שהגיעו לאוסטרליה,
ומזהירה מפני השלכות דומות.
תשובה ( )4אינה נכונה" :המקרה של הבריטים באוסטרליה הוא דוגמה מובהקת לכך שבני האדם רואים
בעתיד שטח הפקר" .הגישה של הבריטים שהגיעו לאוסטרליה לא מופיעה כדוגמה לגישת האנושות כלפי
העתיד.
.10התשובה הנכונה היא ()2
לפנינו שאלת הגיון בריא ובה עלינו לקבוע מהו המסר אותו רצתה האישה להעביר לביתה .לכן נקרא את
הפסקה ,ננתח ונתמצת לעצמנו את משמעותה .בפסקה מסופר אל ברבור שהאישה קנתה ועליו אמר
האיכר' :היה ברווז שמתח ומתח את צווארו בתקווה להיות לאווז ,והצליח עד כדי כך שלבסוף היה לברבור
ארוך צוואר ויפהפה!' .האישה תכננה לתת את הברבור לבת שתיוולד לה באמריקה ,מתוך מחשבה שהיא
תבין מה הברבור מסמל .נוכל להסיק מתוך דברי האיכר שניסיונותיו של הברווז "להשתפר" לכדי אווז
הובילו אותו להגיע להישג גדול הרבה יותר – להפוך לברבור .בפסקה מסופר עוד שהברבור נלקח ממנה
בהגיעה לאמריקה ,ונותרה לה מזכרת ממנו – נוצה .עוד נאמר שמרוב טפסים היא שכחה כבר מדוע הגיעה
לאמריקה ומה הותירה מאחור.
ניגש לתשובות ונחפש תשובה שהמסר בה דומה לזה שהסקנו:
תשובה ( )1אינה נכונה" :רק מי שזוכר מאין הגיע ימצא בעצמו את הכוחות הדרושים כדי להשיג את
מטרותיו" .אמנם נאמר לנו בפסקה שהיא שכחה מדוע באה ,אך דבר זה לא קשור למסר שציפתה להעביר
לביתה .על פי המפסקה המסר קשור לברבור ותשובה זו לא קשובה אליו.
תשובה ( )2נכונה" :אם יתאמץ ,אדם יכול להגיע להישגים שאין ביכולתו אפילו להעלות על דעתו" – לפי
תשובה זו המסר הוא שהמאמץ להגיע להישגים יכול להוביל להישגים מעבר למצופה .מסר זה מתאים
בדיוק למה שהסקנו מהפסקה.

