Page 3 - ver1
P. 3

‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪)1‬‬

            ‫לפנינו שאלת חשיבה מחקרית‪ .‬בשאלה מתואר מחקר שבדק האם פילים מבינים את המשמעות‬
    ‫התקשורתית של פעולת ההצבעה‪ ,‬ולפי תוצאותיו הם אכן מבינים זאת‪ .‬חוקר הציב לפני כל פיל שלושה‬
     ‫דליים ובהם מזון‪ ,‬ובכל פעם הצביע לעבר דלי אחר‪ .‬הוא מצא שהפילים נטו לפנות לעבר הדלי שהצביע‬
‫לעברו‪ .‬החוקר טען שהיכולת של הפילים להבין את פעולת ההצבעה לא נרכשה ע"י הפילים במהלך הניסוי‪,‬‬
   ‫אלא הייתה קיימת לפניו‪ .‬כלומר לפי טענתו הפילים לא למדו את המשמעות של פעולת ההצבעה במהלך‬
      ‫הניסוי‪ ,‬אלא ידעו אותה עוד קודם‪ .‬הוא הצביע על נתון שתומך בטענה זו‪ .‬עלינו למצוא בתשובות נתון‬

                                                                                     ‫שתומך בטענה של החוקר‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ :‬אם הפילים פנו אל הדלי אליו הצביע החוקר באותו שיעור בתחילת הניסוי כמו בסופו‪,‬‬
    ‫הדבר יצביע על כך שלא היה שינוי בהבנת פעולת ההצבעה במהלך הניסוי עצמו‪ .‬כלומר הפילים אכן לא‬
                                                         ‫למדו את זה במהלך הניסוי אלא ידעו זאת עוד קודם‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ :‬העובדה שהפילים הצעירים פנו אל הדלי עליו הצביע החוקר‪ ,‬בשיעור יותר מאשר‬
    ‫הפילים המבוגרים‪ ,‬יכולה להצביע על הבדל בהבנה של פעולת ההצבעה בין שתי הקבוצות‪ .‬אבל‪ ,‬להבדל‬

 ‫הזה אין קשר לשאלה מתי הם למדו את המשמעות של ההצבעה‪ .‬לכן אין בנתון הזה משהו שתומך בטענת‬
                                                                                                         ‫החוקר‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ :‬אם בתחילת הניסוי שיעור הפילים שפנו לכל דלי היה שווה‪ ,‬יש בזה כדי להראות‬
  ‫שהפילים לא ידעו את משמעות פעולת ההצבעה לפני הניסוי‪ .‬דבר זה כמובן לא תומך בטענת החוקר אלא‬

                                                                                                    ‫סותר אותה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ :‬העובדה שלא כל הפילים פנו על הדלי אליו הצביע החוקר באותו שיעור‪ ,‬משמעותה‬
  ‫שלא כל הפילים הבינו את משמעות פעולת ההצבעה‪ .‬העובדה שיש פילים שהבינו וכאלה שלא‪ ,‬לא מעידה‬
             ‫דבר בנודע לשאלה מתי הפילים שהבינו למדו זאת‪ .‬לכן נתון זה לא יכול לתמוך בטענת החוקר‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
         ‫נקרא את הפסקה‪ ,‬ננתח ונתמצת אותה‪ .‬הפסקה משווה בית גישת המין האנושי אל העתיד לזו של‬
‫הבריטים כשהגיעו לאוסטרליה‪ .‬הבריטים התעלמו מהילידים וראו את אוסטרליה כשטח שלא שייך לאיש‪.‬‬
‫על פי הפסקה‪ ,‬האנושות מתנהגת כאילו העתיד הוא 'זמן של אף אחד'‪ ,‬כלומר ריק מתושבים ולכן מותר לנו‬
‫לעשות בו כרצוננו – לזהם ולרוקן אותו ממשאבים‪ .‬כמו שהילידים האוסטרלים עדיין מתמודדים עם הנזק‬
       ‫שגרמו הבריטים‪ ,‬הדורות הבאים יצטרכו להתמודד ההשלכות של הגישה של האנושות כלפי העתיד‪.‬‬
   ‫הפסקה בעצם מבקרת את הגישה של האנושות כלפי העתיד‪ ,‬ומזהירה מפני השלכותיה‪ ,‬ע"י השוואה‬

                                                          ‫שלה להשפעת הגישה של הבריטים על אוסטרליה‪.‬‬
                                     ‫עלינו לקבוע איזו מהטענות שבתשובות עולה מהפסקה‪ .‬ניגש לתשובות‪:‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8