Page 2 - ver2
P. 2
.5שיבח :גינה – שיבח זה ציין לחיוב ,גינה זה ציין לשלילה .אם כן ,מדובר בשתי פעולות דומות,
כאשר אחת מהן משקפת את דרך החיוב ,והאחרת ,לשלילה
( )1הפיס את דעתו :רגז – הפיס את דעתו ,פירושו ,הרגיע אותו ,כלומר הפך אותו להיות לא-
רגז
( )2נעתר :מיאן – נעתר זה השיב בחיוב ,מיאן זה השיב בשלילה
( )3חירף את נפשו :הסתכן – חירף את נפשו ,פירושו ,הסתכן מאוד
( )4תכנן :סיכל – סיכל ,פירושו ,מנע את הצלחתו של דבר אשר אחר תכנן
.6באר :שתייה – באר היא המקום שממנו מוצא החומר שמשמש לשתייה
( )1מחצבה :בנייה – מחצבה היא המקום שממנו מוצא החומר שמשמש לבנייה
( )2פרדס :קטיף – פרדס הוא שטח שבו מגדלים עצי פרי .קטיף הוא איסוף הפירות מן
העצים .אפשר לומר שפרדס הוא המקום שבו מבצעים קטיף
( )3יער :נטיעה – יער הוא שטח המכוסה עצים .נטיעה היא הטמנה של שתילים (שיהפכו
לעצים) באדמה
( )4גבול :חצייה – חצייה ,בהקשר זה ,היא מעבר בין שני שטחים שיש ביניהם גבול
.7התשובה הנכונה היא (.)2
ד״ר קרני טוענת שהקפדה על סדר יום קבוע מועילה להתפתחות התקינה של התינוק .אף על
פי כן ,היא אינה שוללת חריגה מן השגרה מעת לעת.
תשובה ( )1אינה נכונה .תחילה נאמר כי ד״ר קרני טוענת שהקפדה על סדר יום קבוע יכולה
להזיק להתפתחות התקינה של התינוק .על כן ,אין היגיון בטענה כי בשל כך (=לכן) היא אינה
תומכת בחריגה מן השגרה מעת לעת ,שהרי פירוש הדבר שהיא לא תומכת בדבר שעולה בקנה
אחד עם טענתה (היא טוענת שהקפדה על סדר יום קבוע מזיקה ,כלומר מוטב שלא תהיה
שגרה קבועה ,לכן לא הגיוני שלא תתמוך בחריגה מן השגרה).
תשובה ( )2נכונה .תחילה נאמר כי ד״ר קרני טוענת שהקפדה על סדר יום קבוע מועילה
להתפתחות של התינוק .לפיכך ,יש היגיון בטענה כי אף על פי כן ,היא אינה שוללת חריגה מן
השגרה מעת לעת .במילים אחרות ,למרות שהיא חושבת שהקפדה על שגרה קבועה מועילה
להתפתחות ,היא לא שוללת חריגה ממנה לעתים.
תשובה ( )3אינה נכונה .תחילה נאמר כי ד״ר קרני טוענת שהקפדה על סדר יום קבוע חיונית
להתפתחות התקינה של התינוק .על כן ,אין היגיון בטענה כי בשל כך (=״אי לכך״) היא אינה
שוללת חריגה מן השגרה מעת לעת ,שהרי העובדה כי אינה שוללת זאת מנוגדת לטענתה,
ואינה נובעת ממנה (כפי שמעיד הביטוי ״אי לכך״).