Page 6 - ver2
P. 6

‫ביקורת על מקרה כלשהו‪ ,‬ולכן יש הקבלה בין השניים ולא ניתן להתנות חלקים מהמשל בחלקים‬
                                                                                          ‫מהמקרה‪ ,‬ולהפך‪.‬‬

              ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מדברי המבקר לא עולה כי הוא סבור שהפסלים מסמלים עצבות‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬נשירת העלים והציפורים הנודדות הן חלק מהמשל שנועד לבקר את ההחלטה‬

    ‫שהתקבלה בבצניה‪ .‬לפיכך‪ ,‬משמעות המשל היא שמיוחסת למתרחש בבצניה ולא המאפיינים בהם‬
                                                                   ‫נעשה שימוש כדי להמחיש משמעות זו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬מדבריו של המבקר אכן ניתן להבין כי הוא סבור שנשירת העלים והציפורים‬
         ‫הנודדות הן אשר הופכות את הסתיו למוטיב המסמל עצבות במקומות מסוימים‪ ,‬שכן אלמלא‬
                           ‫החשיפה אליהן לא ניתן להבין כי השימוש במוטיב הסתיו נועד לסמל עצבות‪.‬‬

                                                                                  ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
         ‫שלומי טוען כי ציונו במבחן במתמטיקה היה גבוה מהציון שקיבל דני כיוון שהוא מוכשר מדני‬
‫במתמטיקה‪ .‬דני טוען כי הסיבה לכך היא ששלומי התחנף למורה‪ .‬כדי להחליש את שת הטענות‪ ,‬עלינו‬
       ‫לחפש נתון שיעיד כי התוצאה (שלומי קיבל ציון גבוה מציונו של דני)‪ ,‬התרחשה בשל גורם שונה‬

                                                       ‫מהגורמים שהציגו כל אחד מהשניים בטענותיהם‪.‬‬

       ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬נתון זה מחזק את טענתו של שלומי‪ ,‬שהרי אם על אף היעדרותו משיעור‬
              ‫ההכנה למבחן ציונו היה גבוה מציונו של דני‪ ,‬סביר כי הוא אכן מוכשר ממנו במתמטיקה‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬נתון זה מספק הסבר חלופי לפער בציוני השניים‪ .‬בגלל ששלומי השקיע זמן רב יותר‬
    ‫בהכנה למבחן מהזמן שהשקיע דני‪ ,‬ציונו היה גבוה יותר‪ ,‬ולא בגלל שהוא מוכשר יותר או שהתחנף‬
                                                                                                     ‫למורה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬לפי נתון זה אם הסיבה לפער הציונים הוא חנופה‪ ,‬אזי שניתן להסיק כי שלומי‬
   ‫מוכשר‪ .‬אולם‪ ,‬לא ניתן להקיש מכך דבר לגבי מידת הכישרון של שלומי בהשוואה לזה של דני‪ ,‬ולכן‬
                                                          ‫הדבר אינו מחזק או מחליש אף אחת מהטענות‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬נתון זה מחזק את טענתו של דני‪ ,‬שהרי אם ציונו היה גבוה מהציון שקיבל‬

‫שלומי במבחן שנערך בעילום שם‪ ,‬אזי שניתן להניח כי הסיבה להצלחתו של שלומי במבחן במתמטיקה‬
                                                                                                ‫היא חנופה‪.‬‬

                                                                                  ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
    ‫ידוע כי מגירה אחת מכילה רק כדורים‪ ,‬מגירה אחת מכילה רק בובות ומגירה אחת מכילה כדורים‬

                           ‫ובובות‪ .‬כמו כן‪ ,‬ידוע כי שהפתקים על כל המגירות אינם מעידים על תכולתן‪.‬‬

  ‫אם מהמגירה עליה כתוב "כדורים ובובות" יוסי הוציא בובה‪ ,‬הרי שבמגירה זו יש רק בובות‪ .‬אם כן‪,‬‬
    ‫באחת משתי המגירות הנותרות יש רק כדורים ובאחרת יש כדורים ובובות‪ ,‬והן מסומנות בפתקים‬
        ‫"כדורים" ו"בובות"‪ .‬כיוון שידוע כי הפתקים על המגירות אינם מעידים על תכולתן בפועל‪ ,‬אזי‬
        ‫שהמגירה שמכילה כדורים ובובות מסומנת בפתק "כדורים"‪ ,‬ומגירת הכדורים מסומנת בפתק‬
                                                                                                   ‫"בובות"‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬יוסי יכול לדעת בוודאות כי המגירה המסומנת בפתק "כדורים" מכילה גם‬

                                                                                                                            ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10