Page 5 - ver2
P. 5

‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬פרופסור עפרון טוען כי פרסום מהדורה מעודכנת מדי שנה חיוני בשל השינויים‬
               ‫התכופים במחקר הפסיכולוגי‪ .‬בהמשך נאמר כי התנגד להפסיק להוציא את הספר‪ .‬במילים אחרות‪,‬‬

                           ‫תמך בהמשך הוצאת הספר‪ ,‬כצפוי מטענתו בתחילת הקטע‪ .‬ההיגיון נשמר לאורך הקטע‪.‬‬
              ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬פרופסור עפרון טוען כי פרסום מהדורה מעודכנת מדי שנה אינו חיוני‪ .‬לפיכך‪,‬‬
              ‫אין היגיון בטענה כי דובר הקטע התפלא לשמוע שפרופסור עפרון התנגד להוצאה לאור של מהדורות‬

                                                          ‫חדשות של הספר‪ .‬הרי הוא דווקא לא אמור להתפלא מכך‪.‬‬
              ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬פרופסור עפרון טוען כי פרסום מהדורה מעודכנת מדי שנה אינו חיוני‪ .‬לפיכך‪,‬‬
            ‫אין היגיון בטענה כי דובר הקטע לא התפלא לשמוע שפרופסור עפרון תמך בהוצאה לאור של מהדורות‬

                                                           ‫חדשות של הספר‪ .‬הרי הוא דווקא כן אמור להתפלא מכך‪.‬‬

                                                                                             ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
              ‫בספרה על אודות גורמים המשפיעים על שביעות רצונם של עובדים במקום עבודתם‪ ,‬ד״ר שלו טוענת‬

                  ‫כי רמת המרמור בעבודה ורמת הסיפוק ממנה אינן שני מדדים המתארים את אותו מצב מזוויות‬
                   ‫מנוגדות‪ ,‬ולפיכך ירידה של אחת מהן אינה כרוכה בהכרח בעליית האחרת‪ .‬לדוגמה‪ ,‬שיפור תנאי‬
               ‫העבודה של עובד מסוים יכול להפחית את מידת המרמור שהוא חש‪ ,‬אך לא יביא לידי העלאת רמת‬

                                                                                              ‫הסיפוק שלו מן העבודה‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בספרה טוענת ד״ר שלו כי יש יחס הפוך בין רמת המרמור לרמת הסיפוק‪.‬‬
               ‫לפיכך‪ ,‬אין היגיון בדוגמה שנתנה כי העלאת משכורתו של עובד מסוים לא תפחית את המרמור שלו‬
             ‫אך תעלה את רמת הסיפוק שלו‪ .‬או במילים אחרות כי אין כל קשר בין רמת המרמור לרמת הסיפוק‪.‬‬
              ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בספרה טוענת ד״ר שלו כי אין קשר בין רמת המרמור לרמת הסיפוק‪ .‬לפיכך‪,‬‬
               ‫אין היגיון בדוגמה שנתנה כי העלאת משכורתו של עובד מסוים תפחית את המרמור שלו ואף תעלה‬

                 ‫את רמת הסיפוק שלו‪ .‬או במילים אחרות כי יש קשר יחס הפוך בין רמת המרמור לרמת הסיפוק‪.‬‬
           ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בספרה טוענת ד״ר שלו כי יש יחס ישר בין רמת המרמור לרמת הסיפוק (עלייה‬

                ‫של אחד כרוכה בעלייה של האחר)‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה כי שיפור המשכורת עשוי להפחית את‬
             ‫רמת המרמור ולהעלות את רמת הסיפוק‪ .‬הרי ביחס ישר עלייה כרוכה בעלייה וירידה כרוכה בירידה‪.‬‬
            ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬בספרה טוענת ד״ר שלו כי אין קשר בין רמת המרמור לרמת הסיפוק‪ .‬בהמשך נותנת‬

               ‫דוגמה ואומרת כי העלאת משכורת של עובד עשויה להפחית את המרמור‪ ,‬אך לא יביא לידי העלאה‬
                                                                                         ‫ברמת הסיפוק שלו מהעבודה‪.‬‬

                                                                                             ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

                 ‫כדי להבין איזו מן הטענות המופיעות בתשובות משתמעת בדברי המבקר‪ ,‬עלינו להבין תחילה את‬
               ‫המשל בו השתמש בדבריו‪ ,‬וכן את ההקשר בו נאמרו‪ .‬נשירת העלים מן העצים וציפורים נודדות‪ ,‬הן‬

                     ‫מאפיינים של עונת הסתיו‪ .‬כיוון שהמשל נועד לבקר דבר מה‪ ,‬ניתן להבין כי אם המבקר סבור‬
             ‫שהשימוש במוטיב הסתיו לתיאור עצבות במקומות בהם אין ציפורים נודדות ונשירת עלים‪ ,‬אזי שהן‬

                                                                  ‫אלה שלמעשה הופכות את הסתיו לסמל של עצבות‪.‬‬

             ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תשובה זו מתנה את הצגת הפסלים במאפיינים מהמשל‪ .‬נזכור כי משל מהווה‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10