Page 4 - ver2
P. 4

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תיאור המסע של וויילס דווקא מצביע על סיומו של תהליך החקירה (אחרי‬
                                                                     ‫שהיה חשוך וקשה‪ ,‬לפתע הכל מואר)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בתיאורו של וויילס יש התייחסות לאופן בו התרחש רגע סיום תהליך החקירה‪,‬‬
                                                                           ‫ולא לתחושות שהדבר עורר בו‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬השימוש במילה "לפתע" אכן מעידה כי סביר שוויילס ביקש להדגיש את הניגוד בין‬
   ‫תהליך החקירה הארוך והאיטי (חדר חשוך לגמרי‪ ,‬תחילה אתה נתקל ברהיטים ומועד‪ ,‬אח"כ אתה‬

 ‫מתחיל ללמוד איפה כל רהיט נמצא) לרגע הגילוי המהיר בסופו (ולאחר כמה חודשים‪ ,‬אתה מוצא את‬
                                                                      ‫המתג‪ ,‬לוחץ עליו ולפתע הכל מואר)‪.‬‬

         ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בתיאור בו השתמש וויילס אין כל התייחסות להקרבה שתהליך דורש‬
                                                          ‫מהחוקר‪ ,‬אלא רק תיאור של האופן בו התבצע‪.‬‬

                                                                                 ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
   ‫שטיינבוק טוען שמתן עצות לאנשים הוא פעולה חסרת תועלת‪ .‬הוא כותב בספרו‪ :‬״לעולם אל תיתן‬
‫עצה‪ ,‬שכן הבורים לא ישכילו להבינה‪ ,‬ואילו החכמים אינם זקוקים לה״‪( .‬זה אכן ״חסר תועלת״ לתת‬

                             ‫עצה אם כל אדם שיקבל אותה או שלא יבין אותה או שלא יהיה זקוק לה)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בספרו של שטיינבוק נטען שהבורים לא יכולים לתפקד ללא עצה‪ .‬בהמשך נטען‬
   ‫כי החכמים גם כן לא מסוגלים לפעול ללא עצה‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון במילת הניגוד ״אולם״ המקשרת‬
      ‫בין חלקי המשפט‪ .‬מילת הניגוד אמורה לקשר בין שני חלקי משפט המנוגדים זה לזה‪ .‬אך פה אנו‬
          ‫נתקלים בשני חלקים עם רעיון דומה (״לא יכולים לתפקד בלעדיה״ = ״אינם מסוגלים לפעול‬
                                                                                                  ‫בלעדיה״)‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬שטיינבוק טוען כי חסר תועלת לתת עצות לאנשים‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה‬
   ‫שכתב בספרו על כך שבורים זקוקים לעצות ואילו החכמים אמנם לא זקוקים לה‪ ,‬אך הם מעריכים‬
                                                                                                      ‫אותה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬שטיינבוק טוען כי חסר תועלת לתת עצות לאנשים‪ ,‬מכיוון שהבור לא יבין את העצה‬
                                              ‫ואילו החכם לא יזדקק לה‪ .‬ההיגיון הפנימי במשפט נשמר‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬שטיינבוק טוען כי ישנו ערך רב במתן עצות‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה בספרו כי‬
                                          ‫הבורים אינם זקוקים לעצה‪ ,‬והחכמים נוטים לא להקשיב לה‪.‬‬

                                                                                 ‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫פרופסור עפרון סבור כי פרסום מהדורה מעודכנת של הספר ״מבוא לפסיכולוגיה״ מדי שנה בשנה אינו‬

  ‫מהלך מסחרי בלבד‪ ,‬אלא צעד המתחייב מתכיפות החידושים במחקר הפסיכולוגי (לדעתו של הפרופ׳‬
    ‫יש להוציא ספר כל שנה)‪ .‬לכן אין להתפלא שהוא יצא נגד הכוונה להפסיק להוציא לאור מהדורות‬
   ‫חדשות של הספר בתדירות שכזו‪( .‬לא מפתיע שהוא התנגד לרעיון להפסיק להוציא לאור את הספר‬
                                                                                                  ‫מדי שנה)‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬פרופסור עפרון טוען כי פרסום מהדורה מעודכנת מדי שנה חיוני‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין‬
  ‫היגיון בטענה כי דובר הקטע לא התפלא לשמוע שפרופסור עפרון התנגד להוצאה לאור של מהדורות‬

                   ‫חדשות של הספר‪ .‬הרי הוא דווקא לא אמור להתפלא מכך‪ .‬הרי זה דווקא כן מפתיע‪.‬‬

                                                                                                                           ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9