Page 9 - ver1
P. 9

‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
   ‫נבחן כל אחת מן הטענות המופיעות בתשובות לאור המידע בפסקה האחרונה ונבדוק איזו מהן אכן‬

                                                                                               ‫עולה ממנה‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי "היוונים קיבלו מן הבבלים והמצרים את הידע המתמטי‬
              ‫המעשי‪ ,‬אך גם פיתחו מתוכו תורות מופשטות" (שורה ‪ .)25‬כלומר‪ ,‬היה הבדל בסוג הידע‬
                                                                            ‫(מעשי‪/‬תיאורטי) ולא בכמותו‪.‬‬

         ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬תורת המספרים והגאומטריה האאוקלידית נזכרת בפסקה כדוגמה לתורות‬
‫המופשטות שפיתחו היוונים מתוך הידע המעשי שקיבלו מן הבבלים והמצרים‪ .‬מכאן שאלה לא פותחו‬

                        ‫כמענה לבעיות מעשיות בלבד‪ ,‬כי אם להבנה מופשטת ותיאורטית של הדברים‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי מושגי האקסיומה‪ ,‬ההגדרה וההוכחה פותחו על ידי היוונים‬

                                                         ‫מתוך הידע המעשי שקיבלו מהבבלים והמצרים‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי היוונים פיתחו "תורות מופשטות‪ ,‬כגון תורת המספרים‬
‫והגאומטריה האאוקלידית‪ ,‬והביאו לעולם את מושגי האקסיומה‪ ,‬ההגדרה וההוכחה" (שורות ‪,)24-25‬‬

                                                                  ‫ולא כי הם החליפו אותן במושגים אלה‪.‬‬

                                                                                 ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
 ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬בפסקה האחרונה נאמר כי היוונים קיבלו מן הבבלים והמצרים את הידע המתמטי‬
‫המעשי וכי האסטרונומיה הבבלית והמצרית הסתכמו במאגר ידע עצום של תצפיות‪ .‬מכאן‪ ,‬שתרומתן‬

      ‫של תרבויות קדומות אלה להתהוות המחשבה המדעית במילטוס באה לידי ביטוי בידע שמקורו‬
                                                                                                  ‫בתצפיות‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬באמצעות קשרי המסחר התאפשר מפגש התרבויות שכלל את העברת הידע‬
                 ‫שתרם להתפתחות המחשבה המדעית במילטוס‪ ,‬ולא קשרי המסחר עצמם תרמו לכך‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בקטע נאמר כי בתנאים שאפיינו את התרבויות הבבלית והמצרית לא היה‬
    ‫מקום למחשבה ביקורתית ולפיתוח רעיונות חדשים‪ ,‬ומכאן‪ ,‬שלא תרמו זאת להתפתחות החשיבה‬

                                                                                        ‫המדעית במילטוס‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬המפגש בין תרבויות שהתאפיינו ביציבות שלטונית לבין החברה היוונית‪,‬‬
    ‫אפשר העברת ידע שתרם להתפתחות המחשבה המדעית במילטוס‪ ,‬ולא היציבות השלטונית עצמה‬

                                                                                         ‫היא שתרמה לכך‪.‬‬

                                                                                 ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫ה"אופן שלא היה לו תקדים" מיוחס בקטע לדרך החשיבה החדשנית של היוונים על היקום – "הם היו‬

      ‫הראשונים אשר חיפשו אחר כללים מאחדים להסבר התופעות הנצפות ביקום ואשר ראו בהכרת‬
                                                                 ‫היקום תכלית בפני עצמה" (שורות ‪.)2-3‬‬

                     ‫נבדוק איזו מן האפשרויות המוצגות בתשובות מדגימה חשיבה מעין זו על היקום‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬חוסר היציבות השלטונית אינו משקף ניסיון חיפוש אחר כללים מאחדים‬
                                                                                    ‫להסבר תופעות ביקום‪.‬‬

                                                                                                                           ‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10