Page 9 - ver1
P. 9
.21התשובה הנכונה היא (.)2
נבחן כל אחת מן הטענות המופיעות בתשובות לאור המידע בפסקה האחרונה ונבדוק איזו מהן אכן
עולה ממנה.
תשובה ( )1אינה נכונה .בפסקה נאמר כי "היוונים קיבלו מן הבבלים והמצרים את הידע המתמטי
המעשי ,אך גם פיתחו מתוכו תורות מופשטות" (שורה .)25כלומר ,היה הבדל בסוג הידע
(מעשי/תיאורטי) ולא בכמותו.
תשובה ( )2נכונה .תורת המספרים והגאומטריה האאוקלידית נזכרת בפסקה כדוגמה לתורות
המופשטות שפיתחו היוונים מתוך הידע המעשי שקיבלו מן הבבלים והמצרים .מכאן שאלה לא פותחו
כמענה לבעיות מעשיות בלבד ,כי אם להבנה מופשטת ותיאורטית של הדברים.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה נאמר כי מושגי האקסיומה ,ההגדרה וההוכחה פותחו על ידי היוונים
מתוך הידע המעשי שקיבלו מהבבלים והמצרים.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה נאמר כי היוונים פיתחו "תורות מופשטות ,כגון תורת המספרים
והגאומטריה האאוקלידית ,והביאו לעולם את מושגי האקסיומה ,ההגדרה וההוכחה" (שורות ,)24-25
ולא כי הם החליפו אותן במושגים אלה.
.22התשובה הנכונה היא (.)1
תשובה ( )1נכונה .בפסקה האחרונה נאמר כי היוונים קיבלו מן הבבלים והמצרים את הידע המתמטי
המעשי וכי האסטרונומיה הבבלית והמצרית הסתכמו במאגר ידע עצום של תצפיות .מכאן ,שתרומתן
של תרבויות קדומות אלה להתהוות המחשבה המדעית במילטוס באה לידי ביטוי בידע שמקורו
בתצפיות.
תשובה ( )2אינה נכונה .באמצעות קשרי המסחר התאפשר מפגש התרבויות שכלל את העברת הידע
שתרם להתפתחות המחשבה המדעית במילטוס ,ולא קשרי המסחר עצמם תרמו לכך.
תשובה ( )3אינה נכונה .בקטע נאמר כי בתנאים שאפיינו את התרבויות הבבלית והמצרית לא היה
מקום למחשבה ביקורתית ולפיתוח רעיונות חדשים ,ומכאן ,שלא תרמו זאת להתפתחות החשיבה
המדעית במילטוס.
תשובה ( )4אינה נכונה .המפגש בין תרבויות שהתאפיינו ביציבות שלטונית לבין החברה היוונית,
אפשר העברת ידע שתרם להתפתחות המחשבה המדעית במילטוס ,ולא היציבות השלטונית עצמה
היא שתרמה לכך.
.23התשובה הנכונה היא (.)4
ה"אופן שלא היה לו תקדים" מיוחס בקטע לדרך החשיבה החדשנית של היוונים על היקום – "הם היו
הראשונים אשר חיפשו אחר כללים מאחדים להסבר התופעות הנצפות ביקום ואשר ראו בהכרת
היקום תכלית בפני עצמה" (שורות .)2-3
נבדוק איזו מן האפשרויות המוצגות בתשובות מדגימה חשיבה מעין זו על היקום.
תשובה ( )1אינה נכונה .חוסר היציבות השלטונית אינו משקף ניסיון חיפוש אחר כללים מאחדים
להסבר תופעות ביקום.
9