Page 8 - ver1
P. 8

‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
    ‫כדי לקבוע מהו הקשר בין הפסקה השנייה לשלישית‪ ,‬עלינו להבין תחילה את האמור בכל אחת מן‬
 ‫הפסקאות‪ ,‬וכך לעמוד על הקשר בין שתיהן‪ .‬בפסקה השנייה תוארה תחילה השפעת מפגש התרבויות‬
 ‫שנוצר כתוצאה מקשרי המסחר שניהלה מילטוס עם ארצות שכנות על האמנות המילטית ולאחר מכן‬
‫נאמר כי אפשר להניח שלמפגש התרבויות היה גם תפקיד נכבד בהתהוות המחשבה המילטית‪ .‬הפסקה‬
  ‫השלישית דנה תחילה בהבדלים בין החברה הבבלית והמצרית לחברה היוונית‪ ,‬כאשר בהמשך נאמר‬
‫כי המפגש התרבותי בין הצדדים אשר התאפשר בזכות קשרי המסחר ביניהם‪ ,‬הוא שהיווה את הבסיס‬

                                                               ‫לצמיחת המחשבה המערבית (=המילטית)‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הפסקה השלישית מוסיפה לאמור בפסקה השנייה ואינה מתחרה בה‪( .‬מפגש‬
                                            ‫התרבויות השפיע הן על האמנות והן על החשיבה המילטית)‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬בפסקה השנייה מועלית ההשערה לפיה מפגש התרבויות היה חלק נכבד‬
 ‫בהתהוות המחשבה המילטית‪ ,‬וההסבר המופיע בפסקה השלישית משלים את ההשערה על ידי תיאור‬

      ‫אפשרי של האופן בו באה לידי ביטוי ההשפעה המדוברת‪ .‬כלומר‪ ,‬מדוע אכן היה סביר להניח את‬
                                                                         ‫ההנחה שהוצגה בפסקה השנייה‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬המידע הנידון בשתי הפסקאות אינו משקף שני שלבים בהתפתחות תופעה‬
 ‫מסוימת (התפתחות החשיבה המילטית) כי אם את ההשערה בדבר תפקיד מפגש התרבויות בהתהוות‬

                                                     ‫החשיבה המילטית ואת ההסבר להעלאת השערה זו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הפסקה השלישית אינה מציגה ביקורת על ההשערה המועלית בפסקה השנייה‪,‬‬

       ‫כי אם מספקת הסבר המשלים אותה‪ .‬הדבר אף מקבל חיזוק בסוף הפסקה "המפגש בין מורשת‬
                  ‫התרבויות‪ ...‬הוא שהכשיר את הקרקע לצמיחת המחשבה המערבית" (שורות ‪.)18-19‬‬

                                                                                 ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
   ‫בפסקה האחרונה נאמר כי "היוונים קיבלו מן הבבלים והמצרים את הידע המתמטי המעשי‪ ,‬אך גם‬
  ‫פיתחו מתוכו תורות מופשטות‪ ,‬כגון תורת המספרים והגאומטריה האאוקלידית‪ ,‬והביאו לעולם את‬
   ‫מושגי האקסיומה‪ ,‬ההגדרה וההוכחה" (שורות ‪ .)24-25‬מכך ניתן להסיק כי הוכחת משפט בהנדסה‬
    ‫הנוגע למצולעים‪ ,‬היא דוגמה לפיתוח יווני שהתבסס על הידע המעשי שקיבלו מהבבלים והמצרים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הוכחת המשפט ההנדסי היא דוגמה לפיתוח יווני שהתבסס על הידע שקיבלו‬
   ‫מהבבלים ומהמצרים‪ .‬מהדוגמה המוצגת בסוגריים בשורה ‪ 23‬ניתן להבין כי הידע המעשי אכן היה‬
                                                                                  ‫קשור לתחום החקלאות‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הוכחת המשפט ההנדסי היא דוגמה לפיתוח יווני שהתבסס על הידע שהגיע‬
                                                                                     ‫ליוון‪ ,‬ולא לידע עצמו‪.‬‬
          ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תנאים של יציבות שלטונית ומערכות כהונה חזקות מוזכרים בפסקה‬
  ‫השלישית כתנאים שאפשרו לבבלים ולמצרים לאסוף ידע ואילו הדוגמה המובאת בשאלה מתייחסת‬
                                                 ‫לפיתוח יווני שהושתת על הידע שקיבלו מממלכות אלה‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הידע שצברו המצרים והבבלים על סמך תצפיות הוא ידע אסטרונומי ואילו‬
                                                 ‫הדוגמה המובאת בשאלה זו משתייכת לתחום ההנדסה‪.‬‬

                                                                                                                            ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10