Page 8 - ver1
P. 8
.19התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע מהו הקשר בין הפסקה השנייה לשלישית ,עלינו להבין תחילה את האמור בכל אחת מן
הפסקאות ,וכך לעמוד על הקשר בין שתיהן .בפסקה השנייה תוארה תחילה השפעת מפגש התרבויות
שנוצר כתוצאה מקשרי המסחר שניהלה מילטוס עם ארצות שכנות על האמנות המילטית ולאחר מכן
נאמר כי אפשר להניח שלמפגש התרבויות היה גם תפקיד נכבד בהתהוות המחשבה המילטית .הפסקה
השלישית דנה תחילה בהבדלים בין החברה הבבלית והמצרית לחברה היוונית ,כאשר בהמשך נאמר
כי המפגש התרבותי בין הצדדים אשר התאפשר בזכות קשרי המסחר ביניהם ,הוא שהיווה את הבסיס
לצמיחת המחשבה המערבית (=המילטית).
תשובה ( )1אינה נכונה .הפסקה השלישית מוסיפה לאמור בפסקה השנייה ואינה מתחרה בה( .מפגש
התרבויות השפיע הן על האמנות והן על החשיבה המילטית).
תשובה ( )2נכונה .כאמור ,בפסקה השנייה מועלית ההשערה לפיה מפגש התרבויות היה חלק נכבד
בהתהוות המחשבה המילטית ,וההסבר המופיע בפסקה השלישית משלים את ההשערה על ידי תיאור
אפשרי של האופן בו באה לידי ביטוי ההשפעה המדוברת .כלומר ,מדוע אכן היה סביר להניח את
ההנחה שהוצגה בפסקה השנייה.
תשובה ( )3אינה נכונה .המידע הנידון בשתי הפסקאות אינו משקף שני שלבים בהתפתחות תופעה
מסוימת (התפתחות החשיבה המילטית) כי אם את ההשערה בדבר תפקיד מפגש התרבויות בהתהוות
החשיבה המילטית ואת ההסבר להעלאת השערה זו.
תשובה ( )4אינה נכונה .הפסקה השלישית אינה מציגה ביקורת על ההשערה המועלית בפסקה השנייה,
כי אם מספקת הסבר המשלים אותה .הדבר אף מקבל חיזוק בסוף הפסקה "המפגש בין מורשת
התרבויות ...הוא שהכשיר את הקרקע לצמיחת המחשבה המערבית" (שורות .)18-19
.20התשובה הנכונה היא (.)1
בפסקה האחרונה נאמר כי "היוונים קיבלו מן הבבלים והמצרים את הידע המתמטי המעשי ,אך גם
פיתחו מתוכו תורות מופשטות ,כגון תורת המספרים והגאומטריה האאוקלידית ,והביאו לעולם את
מושגי האקסיומה ,ההגדרה וההוכחה" (שורות .)24-25מכך ניתן להסיק כי הוכחת משפט בהנדסה
הנוגע למצולעים ,היא דוגמה לפיתוח יווני שהתבסס על הידע המעשי שקיבלו מהבבלים והמצרים.
תשובה ( )1נכונה .כאמור ,הוכחת המשפט ההנדסי היא דוגמה לפיתוח יווני שהתבסס על הידע שקיבלו
מהבבלים ומהמצרים .מהדוגמה המוצגת בסוגריים בשורה 23ניתן להבין כי הידע המעשי אכן היה
קשור לתחום החקלאות.
תשובה ( )2אינה נכונה .הוכחת המשפט ההנדסי היא דוגמה לפיתוח יווני שהתבסס על הידע שהגיע
ליוון ,ולא לידע עצמו.
תשובה ( )3אינה נכונה .תנאים של יציבות שלטונית ומערכות כהונה חזקות מוזכרים בפסקה
השלישית כתנאים שאפשרו לבבלים ולמצרים לאסוף ידע ואילו הדוגמה המובאת בשאלה מתייחסת
לפיתוח יווני שהושתת על הידע שקיבלו מממלכות אלה.
תשובה ( )4אינה נכונה .הידע שצברו המצרים והבבלים על סמך תצפיות הוא ידע אסטרונומי ואילו
הדוגמה המובאת בשאלה זו משתייכת לתחום ההנדסה.
8