Page 6 - ver1
P. 6

‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
  ‫כיוון שממוצע הציונים בקורס החובה היה גבוה יותר בקרב מי שהשתתפו בקורס הבחירה בהשוואה‬
‫למי שלא השתפו בו‪ ,‬הסיק המרצה השתתפות בקורס הבחירה מסייעת בהבנת החומר בקורס החובה‪.‬‬

                                         ‫נבדוק איזו מהעובדות המופיעות בתשובות מחלישה מסקנה זו‪.‬‬

         ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬תשובה זו אכן מחלישה את מסקנת המרצה‪ ,‬שכן היא מספקת הסבר חלופי‬
       ‫לממצאים – כיוון שלקורס הבחירה מתקבלים רק בעלי ציונים גבוהים‪ ,‬אזי שהציונים הגבוהים‬
    ‫שקיבלו בקורס החובה הם תוצאה של יכולותיהם מלכתחילה‪ ,‬ולא של תרומת ההשתתפות בקורס‬

                                                           ‫הבחירה להבנת החומר הנלמד בקורס החובה‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬עובדה זו אינה מחלישה את מסקנת המרצה שכן היא מתייחסת לממוצע‬
   ‫הכללי של ציוני התלמידים (כאלה שהשתתפו בקורס הבחירה וכאלה שלא)‪ ,‬ואילו המרצה מתייחס‬

                                                                  ‫לפער בין ממוצע הציונים של כל קבוצה‪.‬‬
         ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬עובדה זו אינה מחלישה את מסקנת המרצה‪ ,‬שכן לגודל הקבוצות אין‬

                                           ‫משמעות כאשר משווים בין ממוצע הציונים של כל אחת מהן‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬עובדה זו אינה מחלישה את מסקנת המרצה‪ ,‬שכן בהחלט אפשרי שעל אף‬
    ‫שקורס הבחירה היה קל יותר מקורס החובה‪ ,‬ההשתתפות בו תרמה להבנת החומר בקורס החובה‪,‬‬

                                                  ‫ועל כן היה פער בין ממוצעי הציונים של שתי הקבוצות‪.‬‬

                                                                                 ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫בחלקה הראשון של הפסקה מוצגת עמדת חסידי אסכולת הביצוע האותנטי‪ ,‬אשר לפיה שימוש בתווים‬

   ‫ממקורות מוקדמים מסייע לשמר את מאפייניה המקוריים של יצירה מוזיקלית‪ .‬לאחר מכן מובאת‬
  ‫עמדת המתנגדים לפיה הגישה הזו מתמקדת בטפל‪ ,‬ואילו יש להתמקד בהבעה המוזיקלית האישית‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מעמדת המתנגדים עולה כי הם סבורים שהעיסוק במידת הנאמנות לכוונות‬
   ‫המלחין הוא הדבר הטפל בו מתמקדים התומכים‪ ,‬וכלל אין בדבריהם התייחסות לפערים בין כוונת‬

                                                                              ‫המלחין לפרשנות המקובלת‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מעמדת חסידי האסכולה אמנם עולה כי הם סבורים שעריכת התווים עשויה‬
 ‫לטשטש את המאפיינים המקוריים של היצירה‪ ,‬אולם‪ ,‬מתנגדי הגישה לא חולקים על הדבר‪ ,‬אלא רק‬

                                ‫סבורים כי הוא פחות בחשיבותו בהשוואה להבעה המוזיקלית האישית‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬דעותיהם של שני הצדדים אכן חלוקות בנוגע לשאלה האם הנאמנות למקור היא‬
     ‫קריטריון מרכזי בקביעת איכותו של ביצוע מוזיקלי‪ .‬חסידי האסכולה סבורים שיש לנסות ולשמר‬
   ‫כמה שיותר ממאפיינה המקוריים של היצירה‪ ,‬ואילו מתנגדיה סבורים ההבעה המוזיקלית האישית‬
    ‫היא הדבר העיקרי והנאמנות למקור היא עניין טפל‪ .‬כלומר‪ ,‬כל אחד מן הצדדים סבור כי לנאמנות‬

                              ‫למקור מידה שונה של חשיבות כחלק מקביעת איכותו של ביצוע מוזיקלי‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הן תומכי האסכולה והן מתנגדיה אינם מתייחסים לפערים שבין נורמות‬

                                            ‫הביצוע שהיו מקובלות בעבר ובין הנורמות המקובלות כיום‪.‬‬

                                                                                                                            ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10