Page 6 - ver1
P. 6
.15התשובה הנכונה היא (.)1
כיוון שממוצע הציונים בקורס החובה היה גבוה יותר בקרב מי שהשתתפו בקורס הבחירה בהשוואה
למי שלא השתפו בו ,הסיק המרצה השתתפות בקורס הבחירה מסייעת בהבנת החומר בקורס החובה.
נבדוק איזו מהעובדות המופיעות בתשובות מחלישה מסקנה זו.
תשובה ( )1נכונה .תשובה זו אכן מחלישה את מסקנת המרצה ,שכן היא מספקת הסבר חלופי
לממצאים – כיוון שלקורס הבחירה מתקבלים רק בעלי ציונים גבוהים ,אזי שהציונים הגבוהים
שקיבלו בקורס החובה הם תוצאה של יכולותיהם מלכתחילה ,ולא של תרומת ההשתתפות בקורס
הבחירה להבנת החומר הנלמד בקורס החובה.
תשובה ( )2אינה נכונה .עובדה זו אינה מחלישה את מסקנת המרצה שכן היא מתייחסת לממוצע
הכללי של ציוני התלמידים (כאלה שהשתתפו בקורס הבחירה וכאלה שלא) ,ואילו המרצה מתייחס
לפער בין ממוצע הציונים של כל קבוצה.
תשובה ( )3אינה נכונה .עובדה זו אינה מחלישה את מסקנת המרצה ,שכן לגודל הקבוצות אין
משמעות כאשר משווים בין ממוצע הציונים של כל אחת מהן.
תשובה ( )4אינה נכונה .עובדה זו אינה מחלישה את מסקנת המרצה ,שכן בהחלט אפשרי שעל אף
שקורס הבחירה היה קל יותר מקורס החובה ,ההשתתפות בו תרמה להבנת החומר בקורס החובה,
ועל כן היה פער בין ממוצעי הציונים של שתי הקבוצות.
.16התשובה הנכונה היא (.)3
בחלקה הראשון של הפסקה מוצגת עמדת חסידי אסכולת הביצוע האותנטי ,אשר לפיה שימוש בתווים
ממקורות מוקדמים מסייע לשמר את מאפייניה המקוריים של יצירה מוזיקלית .לאחר מכן מובאת
עמדת המתנגדים לפיה הגישה הזו מתמקדת בטפל ,ואילו יש להתמקד בהבעה המוזיקלית האישית.
תשובה ( )1אינה נכונה .מעמדת המתנגדים עולה כי הם סבורים שהעיסוק במידת הנאמנות לכוונות
המלחין הוא הדבר הטפל בו מתמקדים התומכים ,וכלל אין בדבריהם התייחסות לפערים בין כוונת
המלחין לפרשנות המקובלת.
תשובה ( )2אינה נכונה .מעמדת חסידי האסכולה אמנם עולה כי הם סבורים שעריכת התווים עשויה
לטשטש את המאפיינים המקוריים של היצירה ,אולם ,מתנגדי הגישה לא חולקים על הדבר ,אלא רק
סבורים כי הוא פחות בחשיבותו בהשוואה להבעה המוזיקלית האישית.
תשובה ( )3נכונה .דעותיהם של שני הצדדים אכן חלוקות בנוגע לשאלה האם הנאמנות למקור היא
קריטריון מרכזי בקביעת איכותו של ביצוע מוזיקלי .חסידי האסכולה סבורים שיש לנסות ולשמר
כמה שיותר ממאפיינה המקוריים של היצירה ,ואילו מתנגדיה סבורים ההבעה המוזיקלית האישית
היא הדבר העיקרי והנאמנות למקור היא עניין טפל .כלומר ,כל אחד מן הצדדים סבור כי לנאמנות
למקור מידה שונה של חשיבות כחלק מקביעת איכותו של ביצוע מוזיקלי.
תשובה ( )4אינה נכונה .הן תומכי האסכולה והן מתנגדיה אינם מתייחסים לפערים שבין נורמות
הביצוע שהיו מקובלות בעבר ובין הנורמות המקובלות כיום.
6