Page 10 - ver1
P. 10

‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי הביצות שמעבר לנהר הן ביצות שככל הנראה לא‬
  ‫נמצאו בהן כלים ששימשו לחיתוך‪ ,‬שכן האורנג אוטנים שחיים שם אוכלים את פרי הניסיה‬

    ‫בידיהם‪ ,‬זאת בשונה מאלה שחיים בסואק אשר כאמור‪ ,‬משתמשים בענפים חתים לקילוף‬
                                                                                              ‫הפרי‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
    ‫בראשית הפסקה השנייה תוארו תחילה כמה מאפיינים של האי סומטרה ונאמר כי ביצות‬
  ‫סואק‪ ,‬אשר נמצאות באי‪ ,‬כמעט ולא נחקרו בעבר‪ .‬לאחר מכן נאמר כי ממחקר מסוים אשר‬
 ‫נערך בביצות עלו ממצאים מרעישים – עדויות לשימוש בכלים המותאמים למטלות מסוימות‬
      ‫(ביטוי להתנהגות תבונית) בקרב אורנג אוטנים שחיים בטבע‪ ,‬ובהמשכה תוארו בהרחבה‬
      ‫אותם ממצאים‪ .‬אם כן‪ ,‬הנושא העיקרי בו דנה הפסקה הינו ממצאי המחקר המרעישים‪,‬‬

                                                   ‫ועלינו לחפש בתשובות כותרת המשקפת זאת‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הכותרת "שיטות המחקר שבהן משתמשים חוקרי קופי‪-‬העל" אינה‬
‫מתאימה לשמש ככותרת לפסקה‪ ,‬שכן כלל לא הובאה בה התייחסות לשיטות אשר שימשו את‬

                                                      ‫החוקרים‪ ,‬כי אם בעיקר לממצאי מחקרם‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הכותרת "הצמחייה ובעלי החיים בביצות סואק" אינה מתאימה‬
    ‫לשמש ככותרת לפסקה‪ ,‬שכן אמנם נזכרו בה סוגי בעלי חיים וצמחים מסוימים‪ ,‬אך הדבר‬
  ‫הובא כחלק מתיאור הממצאים‪ ,‬ואילו הכותרת מעידה על סקירה כללית ורחבה הרבה יותר‬

                                                              ‫של בעלי החיים והצמחייה בביצות‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬הכותרת "תגלית חשובה בדבר שימוש של קופי‪-‬על בכלים" אכן מתאימה‬
    ‫לשמש ככותרת לפסקה‪ ,‬שכן היא עוסקת בנושא העיקרי שנידון בה (ממצאים מרעישים =‬

                                                                                   ‫תגלית חשובה)‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הכותרת "קווי דמיון בין קופי העל לבני אדם בנוגע לשימוש בכלים"‬
   ‫אינה מתאימה לשמש ככותרת לפסקה‪ ,‬שכן כלל לא הובאה בה התייחסות לשימוש של בני‬

                                        ‫האדם בכלים‪ ,‬כי אם לשימושם של קופי העל בכך בלבד‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
     ‫בראשית הפסקה השלישית נאמר כי "האם לקופים של סואק יתרון תורשתי על שאר בני‬
      ‫מינם‪ ,‬שבזכותו הם נבונים יותר? נראה שאין הדבר כך‪ :‬אורנג‪-‬אוטנים שנולדו בגני חיות‬
 ‫לומדים להשתמש במפתחות לפתיחת דלתות‪ ,‬ומקצתם אף הגיעו לשיאים של תבוניות ורכשו‬

                                                         ‫שליטה בשפות סימנים" (שורות ‪.)19-21‬‬
 ‫בפסקה הקודמת נאמר כי השימוש בענפים לחיתוך הפרי (ביטוי לתבוניות) אפיין את הקופים‬
‫בסואק אך לא את בני מינם שחיו מעבר לנהר‪ .‬מתוך כך עלתה השאלה שהוצגה בפתח הפסקה‬
  ‫השלישית – האם לקופים בסואק יש יתרון תורשתי על בני מינם שבזכותו הם נבונים יותר?‪.‬‬
 ‫בתשובה לכך נאמר כי נראה שלא כך הדבר‪ ,‬כלומר‪ ,‬אין להם יתרון תורשתי מעין זה‪ ,‬שכן יש‬
‫גם אורנג אוטנים שרכשו שליטה בשפת הסימנים‪ .‬מכך ניתן להבין אם כן‪ ,‬כי רכישת השליטה‬

        ‫ביכולת זו מעידה כי גם לאורנג‪-‬אוטנים שאינם מאזור סואק יש כישורים המעידים על‬
                                                                                          ‫תבוניות‪.‬‬

                                                                                                                      ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12