Page 5 - ver1
P. 5

‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
                 ‫מקצתם של מנהיגי המיעוט המנצ'ורי סברו שיש לשפוט פושעים מנצ'ורים בבית הדין הפנימי‬
                ‫של הקהילה‪ .‬לעומתם סברו אחרים כי העיקרון שאין מסגירים מנצ'ורי לידי השלטון הזר אינו‬

                      ‫עיקרון מקודש‪ ,‬שכן במקרים מסוימים אין דרך יעילה מהסגרה לשם השלטת חוק וסדר‬
                                                                                                           ‫בקהילה‪.‬‬

                     ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬במשפט הראשון נאמר כי קיימים מנהיגים מנצ'ורים אשר סבורים שיש‬
                   ‫לשפוט פושעים מנצ'ורים בבית הדין של הקהילה‪ .‬ואכן יש היגיון בטענה כי לעומתם‪ ,‬יש מי‬
                  ‫שסבורים שצריך להסגיר פושעים מנצ'ורים לידי השלטון הזר‪ ,‬שכן העיקרון לפיו אין לעשות‬

                                                          ‫זאת אינו מקודש‪ ,‬והדבר חיוני להשלטת סדר בקהילה‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬במשפט הראשון נאמר כי חלק קטן מהמנהיגים המנצ'ורים סבורים‬

                      ‫שאין לשפוט פושעים מנצ'ורים בבית הדין הפנימי של הקהילה (= להסגירם לשטון הזר)‪.‬‬
                      ‫לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה שלעומתם יש מי שסבורים כי במקרים מסוימים חובה להסגיר‬
                      ‫פושעים מנצ'ורים לשלטון הזר (מכיוון שהדבר הכרחי להשלטת חוק וסדר בקהילה)‪ ,‬שכן‬
                  ‫למעשה לא קיים ניגוד בין סברתם של כל אחד מן הצדדים‪ ,‬כפי שמעידה המילה "לעומתם"‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬במשפט הראשון נאמר כי חלק מהמנהיגים המנצ'ורים סבורים שיש‬
                ‫לשפוט פושעים מנצ'ורים בבית הדין הפנימי של הקהילה (= לא להסגירם לשלטון הזר)‪ .‬לאחר‬
                   ‫מכן נאמר כי לעומתם‪ ,‬יש מי שסבורים כי החובה להסגיר מנצ'ורי שפשע לידי השלטון הזר‬
                 ‫היא מקודשת‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין כל היגיון בטענה כי התערבותו של השלטון בכך היא חסרת תועלת‬

                              ‫("ממילא אין בהתערבות השלטון כדי להביא לידי השלטת חוק וסדר בקהילה")‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬במשפט הראשון נאמר כי יש מעט מנהיגים מנצ'ורים סבורים שאין‬
                 ‫לשפוט פושעים מנצ'ורים בבית הדין הפנימי של הקהילה (=להסגיר לשלטון הזר)‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין‬
                   ‫היגיון בטענה כי לעומתם‪ ,‬יש מי שסבורים שהעיקרון לפיו אין להסגיר מנצ'ורי לשלטון הזר‬

                                                 ‫אינו קדוש‪ .‬שהרי נימוק זה דווקא תומך בהסגרה לשלטון הזר‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
                     ‫כדי לקבוע באיזו תקופה הכי סביר שארמסטרונג ממקם את התגבשותן של רוב האומות‪,‬‬

                                       ‫עלינו להבין תחילה את האמור בפסקה ולעמוד על החלק המתייחס לכך‪.‬‬

                  ‫בראשית הפסקה נאמר שבספרו‪ ,‬סוקר ארמסטרונג את התגבשותן של קבוצות אתניות לכדי‬
                ‫אומות‪ .‬בהמשך צוין טווח הזמן בו נסקרת התופעה ("החל בכניסת השבטים ‪ ...‬בסביבות שנות‬

                  ‫ה‪ 2000-‬לפנה"ס‪ ,‬וכלה בתחילת עידן הלאומיות בראשית המאה ה‪ )"18-‬ולאחר מכן נאמר כי‬
                       ‫מופיעה בה התמקדות בתקופת ימי הביניים (בין המאה ה‪ 5-‬ובין המאה ה‪ 15-‬לספירה)‪.‬‬

                  ‫מהעובדה שארמסטרונג בחר להתמקד בספרו בתקופת ימי הביניים‪ ,‬ניתן להבין כי הוא בחר‬
                               ‫לעשות זאת משום שזו התקופה בה הוא ממקם את התגבשותן של רוב האומות‪.‬‬

                    ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬סביר כי ארמסטרונג ממקם את התגבשות רוב האומות בתקופת‬
                                                                                                      ‫ימי הביניים‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי ראשית המאה ה‪ 18-‬מציינת את נקודת הזמן‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10