Page 11 - ver1
P. 11

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬רכישת השליטה בשפת הסימנים נזכרת בפסקה כדוגמה אשר‬
                          ‫מחזקת את העובדה שאין אורנג – אוטנים בעלי יתרון תורשתי על בני מינם האחרים‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כישורי האורנג אוטנים בגני החיות אשר נזכרו בפסקה אינם מהווים‬
                    ‫דוגמה לשימוש בכלי למען השגת מזון‪ ,‬כי אם לכישורים המעידים על תבוניות בקרב ארונג‬
                                                                                     ‫אוטנים שאינם מאזור סואק‪.‬‬
                         ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬רכישת שליטה בשפת הסימנים היא דוגמה לכך שגם לאורנג‬
                                                    ‫אוטנים שאינם מאזור סואק כישורים המעידים על תבוניות‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה השלישית הוצגו שתי השערות שנועדו להסביר את הממצאים‪,‬‬
                     ‫ושתיהן הופרכו בעזרת דוגמאות שונות‪ .‬השליטה בשפת הסימנים היא דוגמה ששוללת את‬
                          ‫ההסבר בדבר קיומו של יתרון תורשתי‪ ,‬וכלל אינה נוגעת להסבר שעוסק בסוג המזון‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
                 ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המוצגות בתשובות יכולה להחליש את השערתו של ון – שייק‪,‬‬

                                                         ‫עלינו לעמוד תחילה על השערה זו כפי שמתוארת בקטע‪.‬‬

                       ‫"ון‪-‬שייק משער שההסבר לממצאים‪ ,‬אם אינו תורשתי ואינו סביבתי‪ ,‬הוא חברתי‪ :‬יחסי‬
                  ‫הגומלין בין האורנג‪-‬אוטנים בסואק הם שהביאו להתפתחות השימוש בכלים‪ .‬בגלל צפיפותה‬
                 ‫של אוכלוסיית האורנג‪-‬אוטנים בסואק הקופים הבוגרים שוהים זמן רב יחד‪ ,‬וכך יכול כל פרט‬
                  ‫להתבונן ארוכות באחרים וללמוד מהם" (שורות ‪ .)24-26‬השערתו של ון‪-‬שייק מתייחסת לכך‬

                     ‫שהאורנג‪-‬אוטנים בסואק הדגימו שימוש בכלים למטרות שונות בעוד שבני מינם באזורים‬
                     ‫אחרים לא הדגימו שימוש דומה‪ .‬ון‪-‬שייק‪ ,‬מציג כאמור בהשערתו הסבר חברתי לממצאים‬

                             ‫הללו‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬כדי להחליש השערה זו‪ ,‬עלינו למצוא הסבר חלופי לאותם ממצאים‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬הטענה כי רוב האורנג‪-‬אוטנים החיים בגני חיות הם צאצאי אורנג‪-‬אוטנים‬
                ‫מסואק אכן עשויה להחליש את השערתו של ון‪-‬שייק‪ ,‬שכן פירוש הדבר שכל הקופים הללו הם‬

                   ‫בני אותו מין‪ ,‬וניתן להניח שקיים יתרון גנטי כלשהו העומד בבסיס יכולתם להפגין כישורים‬
                ‫המעידים על תבוניות (שימוש בענף ככלי חיתוך‪ ,‬שליטה בשפת סימנים‪ ,‬פתיחת דלת באמצעות‬

                    ‫מפתחות)‪ .‬טענה זו מצביעה על הסבר חלופי לממצאים‪ ,‬ועל כן מחלישה את השערתו של ון‪-‬‬
                                                                                   ‫שייק לפיה ההסבר לכך חברתי‪.‬‬

                      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הטענה כי טעמו של פרי הניסיה אהוב במיוחד על האורנג‪-‬אוטנים‬
                     ‫אינה מחלישה או מחזקת את השערתו של ון‪-‬שייק‪ ,‬שכן אין בה כדי להסביר מדוע ההסבר‬

                                                                                            ‫לממצאים אינו חברתי‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הטענה כי התגלה לאחרונה אתר נוסף אשר מאוכלס בצפיפות על ידי‬
                 ‫אורנג אוטנים המשתמשים בכלים מחזקת את טענתו של ון‪-‬שייק‪ ,‬שכן היא מצביעה על מגמה‬

                       ‫דומה לזו המתוארת במסקנתו – השימוש בכלים מאפיין אורנג‪-‬אוטנים שנמצאים תחת‬
                                                                                ‫נסיבות חברתיות דומות (צפיפות)‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הטענה כי האורנג‪-‬אוטנים בסואק מתקשרים בינם לבין עצמם בשפת‬
                       ‫סימנים אינה מחזקת או מחלישה את השערתו של ון‪-‬שייק‪ ,‬שכן היא מתייחסת לאורנג‪-‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12