Page 12 - ver1
P. 12
אוטנים בסואק בלבד ,ואילו הממצאים וההשערה עליהם היא מתבססת ,נוגעים להבדל
ביניהם ובין בני מינם שאינם חיים בסואק.
.23התשובה הנכונה היא (.)3
בחלקה האחרון של הפסקה הרביעית (החל משורה ,)27נאמר כי ייתכן שהפעם הראשונה
שנעשה שימוש בכלים בסואק הייתה מקרית ,וייתכן שהיא הייתה פרי חשיבתו של קוף נבון
במיוחד ,אבל כך או אחרת ,העובדה ששימוש זה הפך רווח בקרבם היא תוצאה של לימוד
המיומנות והעברתה מדור לדור .בהמשך לכך נאמר כי ייתכן שמיומנות דומה עשויה להתפתח
גם בקרב אורנג אוטנים מאזורים אחרים ,אך לא מובטח שתהליך הרכשתה לאחרים יתרחש.
המשפט לגביו נשאלנו מופיע מיד לאחר הדברים הללו ,ונאמר בו כי גם בחברה האנושית
יתקשה ילד מחונן לרכוש אפילו כישורים בסיסיים אם לא יזכה להדרכתם של מבוגרים
מיומנים .מן האמור ניתן להבין אפוא ,כי קיימת הקבלה בין היכולת להקנות מיומנות כלשהי
בקרב קופי האורנג אוטן ,ובין היכולת לעשות זאת בחברה האנושית.
תשובה ( )1אינה נכונה .כאמור ,במשפט אליו מפנה השאלה מתוארת הקבלת תהליך מסוים
בין בני אדם ובין קופי העל ,ואין בו משום הצעה לשיטת לימוד חדשה עבור ילדים מחוננים.
תשובה ( )2אינה נכונה .במשפט האמור מתואר תהליך בעל הסבר חברתי (הדרכה של אדם
מבוגר לצורך למידת מיומנות כלשהי) ,ולא הסבר תורשתי.
תשובה ( )3נכונה .כאמור ,המשפט אליו מפנה השאלה אכן מקביל בין התהליך שהצביע עליו
ון-שייק לבין תהליכי לימוד בחברה האנושית.
תשובה ( )4אינה נכונה .המשפט לגביו נשאלנו אינו מספק הסבר חלופי למה שהציע ון – שייק,
שכן הוא נאמר על ידי ון-שייק עצמו ,ומוצגת בו טענה שמחזקת את ההסבר האמור – למידה
היא תוצר של תהליך חברתי ,והדבר אף נכון לחברה האנושית.
12