Page 9 - ver1
P. 9

‫גם אם הוא נמשך זמן רב‪ ,‬עלול להיות רק שבחה של הדעה הקדומה) ואת טענתו כי יש לבחון את יצירותיו‬
                                                    ‫של מארלו ללא משוא פנים‪ ,‬וכך לקבוע אם הן אכן ראויות לאהדה זו‪.‬‬

               ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬במשפט המופיע בתשובה זו מוצגת הסתייגות זהה לזו שמופיעה בציטוט‪ .‬כלומר‪,‬‬
                ‫תוכן המשפט משקף עמדה דומה לזו שבציטוט ובין השניים אין קשר של ניגוד והסתייגות‪ ,‬כפי שמעידה‬

                                                                                                            ‫המילה "אולם"‪.‬‬
            ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬במשפט המופיע בתשובה זו מתוארת הצדקה רלוונטית לאהדה לה זכו יצירותיו של‬
            ‫מארלו‪ ,‬ואילו בציטוט מובעת הסתייגות מאהדה זו בטענה כי ייתכן שהיא תוצר של דעה קדומה או אופנה‪,‬‬

                                                                                   ‫דהיינו‪ ,‬אהדה מוגזמת שאין לה הצדקה‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬המשפט המופיע בתשובה זו משקף עמדה לא אוהדת במיוחד כלפי יצירותיו של‬
             ‫מארלו ("אין הם נחשבים אלא ליצירות בינוניות") ואילו בציטוט מובעת הסתייגות מאהדה רבה ‪,‬שעשויה‬

                                                                                 ‫אף להיות לא מוצדקת‪ ,‬כלפי יצירות אלה‪.‬‬

                                                                                                   ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
             ‫ההתייחסות לאופייה ה"אורגני" של החברה‪ ,‬מובאת בפסקה הראשונה בהקשר של יחסי הגומלין בינו ובין‬
              ‫תפיסת הזמן המחזורית‪ .‬בפסקה נאמר כי "קיימים יחסי גומלין בין תפיסת הזמן המחזורית לבין אופייה‬
              ‫ה"אורגני" של החברה‪ ,‬מכיוון שהעבודה החקלאית מכתיבה תלות של קצב הפעילות האנושית במקצבים‬

                    ‫המחזוריים של הטבע‪ ,‬ומשום שאותה תפיסת זמן תורמת להידוק הקשר שבין האדם לבין המסגרת‬
               ‫המשפחתית שבה נולד" (שורות ‪ .)4-5‬מכך ניתן להבין כי תפיסת זמן מחזורית מתאימה לחברה אורגנית‬
              ‫משום שחברה זו מבוססת על עבודה חקלאית‪ ,‬ומשום שהיא מייחסת חשיבות רבה למסגרת המשפחתית‪.‬‬

                    ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬חברה בעלת אופי "אורגני" היא אכן חברה המבוססת על עבודה חקלאית‬
                 ‫("מכיוון שהעבודה החקלאית מכתיבה תלות של קצב הפעילות האנושית") ואשר למסגרת המשפחתית‬

                        ‫מיוחס בה ערך רב ("תורמת להידוק הקשר שבין האדם לבין המסגרת המשפחתית שבה נולד")‪.‬‬
              ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור לעיל ניתן להבין כי בחברה בעלת אופי "אורגני" מיוחסת חשיבות רבה‬

                                                                             ‫למסגרת המשפחתית‪ ,‬ולא לחיי האדם היחיד‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי קיימים יחסי גומלין בין תפיסת הזמן המחזורית ובין אופייה‬
            ‫ה"אורגני" של החברה‪ .‬מכאן‪ ,‬שבחברה בעלת אופי אורגני לתפיסת הזמן המחזורית יש השפעה מסוימת על‬

                         ‫אופי החברה (תפיסת הזמן המחזורית תורמת להידוק הקשר בין האדם למסגרת המשפחתית)‪.‬‬
             ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬כפי שהוסבר בפתרון לתשובה (‪ ,)3‬לתפיסת הזמן המחזורית יש השפעה של אופייה‬

                                                                            ‫של חברה "אורגנית"‪ ,‬לא לתפיסת הזמן הקווי‪.‬‬

                                                                                                   ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
              ‫בפסקה השנייה נאמר כי "אמנם‪ ,‬בראשית ימי הכנסייה היו ניסיונות להציב תפיסת זמן שהיא גם נוצרית‬
             ‫וגם מחזורית‪ ,‬כמו השקפתו של אב הכנסייה אוריגנס‪ ,‬ולפיה העולם נברא ונחרב חליפות‪ ,‬ובכל מחזור כזה‬

                     ‫מופיע ישו וגואל את העולם מן החטא" (שורות ‪ .)11-13‬כלומר‪ ,‬אוריגנס הציג תפיסת זמן מחזורית‬
                  ‫המורכבת ממחזורים של בריאת העולם וחורבנו פעם אחר פעם‪ .‬פירוש הדבר הוא שאוריגנס מציג את‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11