Page 9 - ver1
P. 9
.20התשובה הנכונה היא (.)2
טרם הצגת רצח האב בימי האדם הקדמון בפסקה נאמר כי פרויד ראה בדת מעין הפרעה נפשית
קולקטיבית ,שמקורה בתסביך אדיפוס הכלל – אנושי (שורות .)19-20כלומר ,הוא ניתח את הדוגמה
דרך אותם העקרונות והמאפיינים של התסביך האדיפלי שתוארו בפסקה הקודמת .מכאן ,שאם
"מעשים אלה של רצח אב גררו תחושות כבדות של אשם וחרטה ,ועל כן הודחקו מן הזיכרון הקיבוצי
למשך דורות רבים" (שורות ,)22-23אזי שהם מהווים דבר שההכרה בו עלולה לגרום למצוקה נפשית
חריפה( .שכן מנגנון ההגנה מסייע להדחיק תכנים שההכרה בהם עלולה לגרום למצוקה נפשית).
תשובה ( )1אינה נכונה .פריצת סימפטום של הפרעה נפשית קשה אל פני השטח מתרחשת לאחר
שהתוכן המודחק דלף מן הלא – מודע ,וכאמור ,הרצח הוא למעשה התוכן הזה.
תשובה ( )2אינה נכונה .כאמור ,רצח האב מדגים חוויה קשה מדי שההכרה בה עשויה לגרום למצוקה
נפשית קשה ,שכן תוכן זה הודחק ופריצתו מאוחר יותר השפיעה על החברה ,כשם שפריצת תוכן מעין
זה עלול להשפיע על האדם ,כפי שהוסבר בפסקה השנייה.
תשובה ( )3אינה נכונה .מעשה הרצח לא היווה חלק מהפולחן ,אלא פריצתו של תוכן זה לתודעה
מאוחר יותר הביאה להיווצרות הפולחן המתואר.
תשובה ( )4אינה נכונה .ביטוי מסולף ומוסווה של תכנים שהודחקו הוא תוצאה של דליפת תוכן מודחק
מהלא מודע ,וכאמור ,רצח האב הוא למעשה התוכן הזה.
.21התשובה הנכונה היא (.)1
בפסקה השלישית נאמר כי "כאשר פרץ התוכן המודחק החוצה ,בצורה מוגברת ,הותמרה דמות האב
בדמותה של חיית השבט ,הטוטם ,שסביבה התרכזו טקסים פולחניים ,מנהגים ואיסורים .לאחר
שלבים של הפשטה ועיבוד הוחלף הטוטם ברעיון האל ,והתפתח לכלל האמונה המונותאיסטית"
(שורות .)23-26אם נבחן את הדוגמה של שבט עין – הנחש בהשוואה לדבריו של פרויד ,ניתן להבין כי
המנהגים של שבט זה מקבילים למנהגים שהוחלפו בסופו של דבר ברעיון האל ,כלומר ,לא עברו את
שלבי העיבוד וההפשטה ,כפי שהתרחשו בתרבויות מונותאיסטיות.
תשובה ( )1נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,נראה כי המנהגים של שבט עין – הנחש לא עברו שלבים של
הפשטה ועיבוד אשר התרחשו בתרבויות מונותאיסטיות.
תשובה ( )2אינה נכונה .המנהגים מקבילים כאמור לטוטם שהוחלף בסופו של דבר ברעיון האל .כלומר,
לא עברו את התהליך שהביא לאמונה מונותאיסטית.
תשובה ( )3אינה נכונה .מעשי רצח אב הם התוכן שפריצתו הולידה את הפולחן ומנהגי שבט עין –
הנחש מקבילים למנהגים של הפולחן עצמו.
תשובה ( )4אינה נכונה .תשובה זו מתייחסת לדחפים מודחקים של ראש השבט באופן ספציפי ואילו
פרויד בהתייחסותו לתרבות כלשהי עוסק בתודעה ובדחפים קולקטיביים.
.22התשובה הנכונה היא (.)4
נקרא את המשפט ממנו לקוחה ההפניה" :גם הקהילייה המדעית לא חסכה מפרויד את שבט
ביקורתה" (שורות .)27-27ממשפט זה ניתן להבין כי לא מדובר ב"שבט" במובן של קבוצת אנשים ,כי
אם ב"שבט" במובן של מקל המשמש להלקאה ,כמו בביטוי "חושך שבטו שונא בנו".
9