Page 7 - 1213
P. 7
מועד דצמבר 2013 חשיבה מילולית -פרק ראשו ן - 6 -
. 9בניגוד לסברה כי בעלי החיים אינם יכולים להביע רגשות באמצעות דיבור שהם רגשות ,יש
בקיומה של יכולת ביטוי מילולית. הטוענים כי התנסות ברגשות
( )1העובדה ש / -מעידה /אינם חווים /מותנית
( )2אף ש / -סביר להניח /אינם חווים /אינה מותנית
( )3מהעובדה ש / -אפשר להסיק /אינם חווים /אינה מותנית
( )4אמנם /אך אי-אפשר להסיק מכך /מסוגלים לחוות /אינה מותנית
כשעומר מגיע לספרייה העירונית ,הספרנית מציעה לו שני ספרים שעדיין לא קרא ,ועומר בוחר באחד מהם. . 10
ידוע כי -
א .עומר מעדיף רומנים על ספרי מתח ,וספרי מתח על ביוגרפיות.
ב .כשמוצעים לו שני ספרים מאותו סוג ,עומר מעדיף את הספר הקצר מהשניים.
ג .אם המחברת של אחד הספרים היא אלישבע כוכבי ,עומר בוחר בספר זה ,בלי להתחשב בסוג הספר או באורכו.
עומר בחר אתמול בספר מתח בן 200עמודים ,מאת רזיאל כץ .איזה מהספרים הבאים ייתכן שהוצע לו עם אותו
ספר?
( ) 1רומן בן 300עמודים ,מאת סיוון מזרחי
( ) 2ספר מתח בן 150עמודים ,מאת צביה שץ
( ) 3ביוגרפיה בת 300עמודים ,מאת אלישבע כוכבי
( )4ספר מתח בן 250עמודים ,מאת יאיר שמשי
על פי התאוריה הפסיכואנליטית ,כשאנו קוראים יצירה ספרותית אנו בונים את ה"תת-טקסט" של היצירה -מה . 11
שאנו “כותבים" מתוך מה שאינו כתוב ביצירה במפורש .לפי הגישה הזאת ,התובנות העולות מן היצירה קשורות
קשר עמוק לדברים שהיא אינה אומרת ,ואלה עשויים להיות חשובים לא פחות מהדברים שהיא אומרת .הכוונה
אינה בהכרח לשלילה של מה שהיצירה אומרת ,אלא למעין השוואה :באיזה מובן היצירה אינה לגמרי מה שנדמה
שהיא.
איזה מן המשפטים הבאים מסכם באופן הטוב ביותר את גישתה של התאוריה הפסיכואנליטית בנוגע לקריאה
של יצירה ספרותית?
( )1קריאת יצירה ספרותית אין פירושה לחפש מה היצירה אומרת במפורש או שלא במפורש ,אלא להתחקות
אחר תהליכי המחשבה של הכותב והתת-טקסט שהוא בונה
( )2קריאת יצירה ספרותית פירושה הבחנה בין מה שהיצירה מנסה לומר ובין התת-טקסט שהקוראים בונים,
ההופך את היצירה לדבר אחר מכפי שהיא באמת
( )3בניית התת-טקסט נעשית בשעת הקריאה ,ואין פירושה שלילה של הטקסט ,אלא חשיפת רובד נסתר במה
שאינו נאמר בו במפורש
( )4בנייה של התת-טקסט בשעת קריאה של יצירה ספרותית ,פירושה ניסיון לגלות את הדברים שהכותב ניסה
להסתיר ,וכך להבין למה הוא התכוון באמת
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.