Page 7 - 1213
P. 7

‫מועד דצמבר ‪2013‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 6 -‬‬

‫‪ .	9‬בניגוד לסברה כי בעלי החיים אינם יכולים להביע רגשות באמצעות דיבור שהם רגשות‪ ,‬יש‬

                 ‫בקיומה של יכולת ביטוי מילולית‪.‬‬  ‫הטוענים כי התנסות ברגשות‬

                                     ‫(‪ )1‬העובדה ש‪ / -‬מעידה ‪ /‬אינם חווים ‪ /‬מותנית‬                                    ‫	‬
                                ‫(‪ )2‬אף ש‪ / -‬סביר להניח ‪ /‬אינם חווים ‪ /‬אינה מותנית‬
                        ‫(‪ )3‬מהעובדה ש‪ / -‬אפשר להסיק ‪ /‬אינם חווים ‪ /‬אינה מותנית‬
                 ‫(‪ 	)4‬אמנם ‪ /‬אך אי‪-‬אפשר להסיק מכך ‪ /‬מסוגלים לחוות ‪ /‬אינה מותנית	‬

     ‫כשעומר מגיע לספרייה העירונית‪ ,‬הספרנית מציעה לו שני ספרים שעדיין לא קרא‪ ,‬ועומר בוחר באחד מהם‪.‬‬                   ‫‪.	10‬‬
                                                                                                         ‫ידוע כי ‪-‬‬
                                                                                                                        ‫	‬
                                               ‫א‪ .‬עומר מעדיף רומנים על ספרי מתח‪ ,‬וספרי מתח על ביוגרפיות‪.‬‬                ‫	‬
                               ‫ב‪ .‬כשמוצעים לו שני ספרים מאותו סוג‪ ,‬עומר מעדיף את הספר הקצר מהשניים‪.‬‬                     ‫	‬
‫ג‪ .‬אם המחברת של אחד הספרים היא אלישבע כוכבי‪ ,‬עומר בוחר בספר זה‪ ,‬בלי להתחשב בסוג הספר או באורכו‪.‬‬                         ‫	‬

‫עומר בחר אתמול בספר מתח בן ‪ 200‬עמודים‪ ,‬מאת רזיאל כץ‪ .‬איזה מהספרים הבאים ייתכן שהוצע לו עם אותו‬                      ‫	‬
                                                                                                              ‫ספר?‬

                        ‫(‪ )	1‬רומן בן ‪ 300‬עמודים‪ ,‬מאת סיוון מזרחי‬                                                    ‫	‬
                      ‫(‪ )	2‬ספר מתח בן ‪ 150‬עמודים‪ ,‬מאת צביה שץ‬                                                       ‫	‬
                 ‫(‪ )	3‬ביוגרפיה בת ‪ 300‬עמודים‪ ,‬מאת אלישבע כוכבי‬                                                      ‫	‬
                    ‫(‪ 	)4‬ספר מתח בן ‪ 250‬עמודים‪ ,‬מאת יאיר שמשי‬                                                       ‫	‬

‫על פי התאוריה הפסיכואנליטית‪ ,‬כשאנו קוראים יצירה ספרותית אנו בונים את ה"תת‪-‬טקסט" של היצירה ‪ -‬מה‬                      ‫‪.	11‬‬
‫שאנו “כותבים" מתוך מה שאינו כתוב ביצירה במפורש‪ .‬לפי הגישה הזאת‪ ,‬התובנות העולות מן היצירה קשורות‬
‫קשר עמוק לדברים שהיא אינה אומרת‪ ,‬ואלה עשויים להיות חשובים לא פחות מהדברים שהיא אומרת‪ .‬הכוונה‬
‫אינה בהכרח לשלילה של מה שהיצירה אומרת‪ ,‬אלא למעין השוואה‪ :‬באיזה מובן היצירה אינה לגמרי מה שנדמה‬

                                                                                                             ‫שהיא‪.‬‬

‫איזה מן המשפטים הבאים מסכם באופן הטוב ביותר את גישתה של התאוריה הפסיכואנליטית בנוגע לקריאה‬                          ‫	‬
                                                                                            ‫של יצירה ספרותית?‬

 ‫(‪ )1‬קריאת יצירה ספרותית אין פירושה לחפש מה היצירה אומרת במפורש או שלא במפורש‪ ,‬אלא להתחקות‬
                                               ‫אחר תהליכי המחשבה של הכותב והתת‪-‬טקסט שהוא בונה‬

‫(‪ )2‬קריאת יצירה ספרותית פירושה הבחנה בין מה שהיצירה מנסה לומר ובין התת‪-‬טקסט שהקוראים בונים‪,‬‬
                                                          ‫ההופך את היצירה לדבר אחר מכפי שהיא באמת‬

‫(‪ )3‬בניית התת‪-‬טקסט נעשית בשעת הקריאה‪ ,‬ואין פירושה שלילה של הטקסט‪ ,‬אלא חשיפת רובד נסתר במה‬
                                                                                    ‫שאינו נאמר בו במפורש‬

‫(‪ )4‬בנייה של התת‪-‬טקסט בשעת קריאה של יצירה ספרותית‪ ,‬פירושה ניסיון לגלות את הדברים שהכותב ניסה‬
                                                               ‫להסתיר‪ ,‬וכך להבין למה הוא התכוון באמת‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12